top of page
/publicaties / mille miglia (i)
© 2017 'nJoy Media
Deze onbekende Alfa Romeo 6C 2500 SS (1939) -vastgelegd op de Via X Giornate in Brescia- valt op met zijn vele fraaie details, zoals een gesplitst panoramisch voorruitje. Ook het gaas in de grille en de zijdelingse koelroosters ogen fraai, evenals de kleine spiegels en de uitstekende koplampen. Deze prachtige Alfa Romeo is uitgerust met een 2443ccm motor met 110pk. Net als de andere 6C 2500 modellen is de Super Sport afgeleid van het basismodel en werd tot 1953 geproduceerd. | In rij opgesteld op de Piazza Paolo VI in Brescia oogt deze Fiat 508 C Berlinetta ala d’Oro (1947) tamelijk grappig. Dit exemplaar, met een oorspronkelijke hard-top koetswerk, beschikt over de klassieke Fiat 1100-mechanica. Met Alberico Cacciari achter het stuur, nam zij deel aan de Mille Miglia in 1947, zonder de race uit te rijden. Kenmerkend zijn de gecombineerde horizontale en verticale strips op de neus. |
---|---|
Deze schitterende Maserati A6 G S4 Berlinetta Zagato (1955) -hier achter het Museo Mille Miglia (Viale della Bornata) heeft een opvallend lange neus met een grote kunstzinnige grille tussen de twee gescheiden bumperdelen. Het herbergt de 2Ltr V6 motor met 150pk, goed voor zo’n 210 km/uur. Dit “Grand Tourer” model werd in een productie van 60 stuks vervaardigd tot 1957. Alle bodies waren volledig van aluminium. De productie startte met het doel een 2 liter klasse racewagen privé af te zetten. | Deze kleine Taraschi 750 Sport (1951), met de Japanse équipe Nakano, heeft een forse bandenmaat om de fraaie spaakwielen. Berardo Taraschi bouwde deze Giaur 750 Sport in Teramo. Taraschi was de oprichter van Urania die in samenwerking met Giannini sportwagens maakte. De naam werd afgeleid uit de twee namen Gia-Ur (Giaur). Giaur nam in 1950 aan de Mille Miglia. De Taraschi werd vastgelegd op de Contrada delle Mura vanuit een doorgang naar de Piazzetta del Titano (San Marino). |
Deze tot de verbeelding sprekende Ferrrari 250 MM Berlinetta Pininfarina (1953) klimt in de Contrada delle Mura met groot gemak naar boven naar de Piazzetta del Titano in hartje historisch centrum van San Marino. De 250 -een van Maranello's meest succesvolle modellen- was geïnspireerd door de naam Mille Miglia, het evenement waarvoor de eerste auto’s werden voorbereid. Het koppelt de klassieke en beroemde twin "V" 60 cilinders aan de grens van de drie-liter, met drie grote carburateurs. | Deze twee oudjes hebben er duidelijk zichtbaar plezier in om te cruisen op de Piazza del Campo door Sienna met hun Ferrari 166 MM Barchetta Touring Superleggera (1950). Deze 166 -met dikke 2Ltr V12- wordt wel gezien als een van de belangrijkste productiemodellen uit Maranello, om het wordt gezien als het overduidelijke debuut van Anzo Ferrari als autobouwer! Voorbereid voor het 1949 sportseizoen, draagt het de acroniem MM om de overwinning van 1948 te vieren met Biondetti in de 166 S. |
Gelukkig is het voor deze twee Japanners geen probleem om in hun wat krappe Stanguellini 750 S (1952) goede sier te maken voor het publiek, als zij de Piazza del Campo in Siena opdraaien. Ondanks de flinke motorkap, verbergt deze een 4 cilinder motor met 62pk die de auto naar een top voert van zo’n 170km/uur. De latere versies van de 741ccm voor de 24 uurs van Le Mans van 1957 leverde meer dan 70pk.. | Je vraagt je toch af wat deze equipe ziet vliegen in het centrum van Siena. Welkom in het tijdperk van de drones: hier wordt de Ferrari 250 MM Spider Vignale (1953) vanuit vogelperspectief vastgelegd door een stille drone. Later werd vernomen dat dit illegaal gebeurde en de drone werd uit de lucht gehaald. Deze 250 MM is uitgerust met een 3Ltr V12 die 240pk levert en voor een top zorgt van 240km/uur. De auto heeft een rijke geschiedenis en de tweede eigenaar veranderde het originele koetswerk. |
We zagen ook de Nederlandse equipe Brouwer-Gosselink (Zeist) in Siena voorbij tuffen met een unieke (1) Fiat Mor & Sca 500 Sport (1949). Met de koop van een Fiat 500 C “Topolino” chassis startte Davide Boccardi (Brescia) de bouw van dit unieke sportmodel met de intentie deel te nemen aan de Mille Miglia van 1949. Het chassis werd lichter gemaakt, met een geïnstalleerde Fiat 500 A motor met Siata kop en Weber carburateurs die voor meer pk’s zorgden dan normaal. |
2017 Mille Miglia (I)
Publicatie: La Strada Magazine
© ‘nJoy Media - Henk J. brouwer
Tekst: Pieter Jan van Zanten
Bijschriften: Henk J. Brouwer
Foto's: 'nJoy Media - Henk J. Brouwer / Tjalle Beumer
o o o o o
bottom of page