'nJoy Media / teksten / Publicaties
45ste AvD Oldtimer Grand Prix - Nürburgring (D)
9 t/m 12 juli, 2014
Evenementen Buitenland
Een Jubileum AvD, die op vrijdag en zaterdag uitsluitend hoosbuien kende met tussendoor miezerige motregen, waar je klets en kletsnat van werd. Eigenlijk is het niet droog geweest, tot aan de laatste race. Gelukkig is achteraf op zondag nog wel sprake geweest van enige omslag… De laatste race op zaterdag was de bijzondere, met de “echte” LeMans start. Vanaf het eind van de pitstraat gekeken naar achteren, link de deelnemende auto’s, rechts de coureurs, nog verder rechts een handjevol fotografen die de nattigheid trotseerden om hun mooie platen te schieten…
De 45ste AvD zou toch wel iets bijzonders moeten worden en dat zal het dan zondag zijn geweest, want vrijdag én zaterdag -natuurlijk door de regen- was er nauwelijks wat loos, behalve bij Porsche die geweldig uitpakte. Dit, zowel met auto’s op display als met honderden bezitters, die de moeite hadden genomen te komen. 70 jaar Ferrari ging wat menig bezoeker betreft volledig de mist in. Er stond “niets bijzonders” op de paddock en de Ferrariparade was ronduit teleurstellend.
Je hart ophalen kon bij de F1 Historische Grand Prix wagen, maar ook hier -in tegenstelling tot andere jaren- geen Ferrari of ander Italiaans schoon. Bij de Historische Grand Prix Auto’s waren vele Maserati’s te bewonderen naast de enige Ferrari (246 Dino) in het veld en een Alfa Romeo P3. Na de "Le Mans Start", die pas om om 20:05 startte met plaatsen van de auto’s, de start en vervolgens de opwarmronde werd er om 20:30 gestart. Waarom zo laat was niet helemaal helder, maar wellicht voor de invallende schemer, die door het slechte weer wat eerder inviel en voor wat sfeerplaten moesten zorgen. Ook hier vele Maserati’s zoals de 150S, 200S, 300S, 450S en T61 Birdcage. Alfa Romeo Giuilietta SZ 2 zorgde voor “wat afleiding”, naast een Giulietta Spint Speciale en Sprint Zagato.
Wat een prachtige koetswerken heeft die Zagato toch afgeleverd! In de regen zijn de diverse races natuurlijk wel spectaculair, althans dat kunnen ze zijn als er echt wordt gereden. Daarbij moet de veiligheid niet uit het oog worden verloren. Maar ook op het terrein achter de pitboxen komt de bezoeker aan zijn trekken, als hij de moeite neemt een tent open te slaan -en bij de regen doet de bezoeker dit maar al te graag- en eens rond te kijken bij de sleutelaars, de échte liefhebbers. Zij sleutelen tussen trainingen en testen, kwalificatie en races constant door aan hun bolides om die maximale afstelling te krijgen.
Een Alfa Romeo Giulia Spint GTA met de motorkap open is altijd spannend. Als daar dan de motor van wordt gestart -de coureur achter het stuur- en een monteur buigt zich voorover, vragend of hij herhaaldelijk gas wil geven dan staat er binnen de korte keren een kordon bezoekers omheen! En als men in de weg loopt dan hoor je zo’n monteur 9 van de 10 keer niet. Er zijn uitzonderingen natuurlijk, maar bij de AvD is dat wederzijdse begrip er altijd en daarom geniet iedereen. Slecht weer of niet!
© 2017 'nJoy Media
Bizzarini op “display”. Geen deelnemende auto’s op vrijdag of zaterdag, althans zij werden niet in de lijsten aangetroffen. Ondanks dat geeft zo’n transporter wel een leuk plaatje. Onderop de transporter de Bizzarini P538. Bizzarini werd in 1964 opgericht door Giotto Bizzarini, die tot medio 1961 ervaring op deed bij Alfa en Ferrari (ontwierp de 250 GTO). De P538 werd in 1965 gebouwd en is uitgerust met een Lamborghini V12. | Alfa Romeo 1750 GTam, uitkomend in de klasse Toerwagens en GT’s. Hierin rijden elk jaar veel Alfa Giulia Spint GTA’s, - GT’s, GTA Juniors en 1750 GTam’s naast Escort RS, BMW 1800 Ti, Ford Lotus Cortina’s , Lotus Elan en een Skoda 130 RS. Ook een “verdwaalde” Fiat 128 A werd nog waargenomen. Een interessant veld… | Alfa Romeo Giulietta Sprint Speciale (1960 - 1297ccm). Om homologatie voor elkaar te krijgen moesten er 100 sprints worden geproduceerd. Logisch dat er bij de huidige nog bestaande exemplaren nogal wat afwijkingen zijn in de neus. Op het circuit blijft het een spannende auto… |
---|---|---|
Alfa Romeo Giulietta SZ 2 (1962 - 1567ccm). Ingedeeld in de GTP1, behaalde Christian Ondrak & Mathias Körber (D) een 30ste plaats overall. Hij werd in deze klasse eerste (maar ook enige). Met een rondetijd van rond de 2.25 -met een enkele uitschieter naar 2:28 en 2:30- reed men een tamelijk constante wedstrijd. | Rechts de Maserati Tipo 61 Birdcage (1960 - 2890ccm) met Giuliermo Fierro (ES) & Stephen Hart (GB). Zij behaalden een derde plaats. Maserati maakte gebruik van een ingewikkeld buizenframe, bestaande uit 200 “Chromoly” buizen die aan elkaar werden gelast en zorgde voor de bijnaam “Birdcage”. Chromoly wordt gebruikt als er meer stevigheid noodzakelijk is. | Cooper Maserati Monaco T 49 van Egon Hofer (Salzburg - Oostenrijk) sinds 1963. De heer Hofer is tevens een graag gezienen gast bij de Ennstal Classic en Race-Car Trophy met deze 620 kilo wegende 2ltr Maserati motor (190pk bij 7800 toeren). Eerste eigenaar was de Scuderia Centro South en Colin Davis won de GP van Messina. In Cuba werd hij 5de. Na de overwinning van Nino Vaccarella van de Etna GP op Sicilië kocht Graaf Volpi di Misurata (Scuderia Serenissima) de auto. In 1961 zwaar beschadigd!! |