top of page

/ publicaties - interclassics mecc maastricht                                            - 2019- 2 -

Publicaties 2019

. . . .

© 2019 gepubliceerd 2-2019

2019  InterClassics      10 januari

    t/m 13 januari    Mecc - Maastricht

 

 

De ruim 33.000 bezoekers, die de 26ste editie van de InterClassics bezochten tonen aan, dat dit evenement meetelt en geldt als één van de meest belangrijke beurzen van klassieke automobielen. Maar natuurlijk staan er ook youngtimers en nieuwe modellen opgesteld. Lancia gaf een indrukwekkende “acte de présence” in de vorm van een display van auto’s die de ruim honderdjarige geschiedenis in beeld moest brengen. En dat is ruimschoots gelukt met een fraaie collectie, waaronder de Aurelia B20, de Artena Cabriolet Royal, een Belma Eclipse CP, Flaminia 2,5 Touring, de Beta HPE 1.6, de Fulvia Sport en de wereldberoemde Stratos HF Group IV, niet per sé in chronologische volgorde en zeker niet compleet. Lancia is inmiddels niet meer in Nederland te verkrijg-en en zal derhalve in Italië besteld moeten worden. Moeten we toch in Maastricht zijn voor een paar fraaie exemplaren!

 

Foto’s en tekst: ‘nJoy Media - Henk J. Brouwer & Tjalle Beumer

 

Foto 1. Een fraaie “binnenkomer” is deze Lancia Fulvia 1.6 Sport Zagato (1972), die een top heeft van zo’n 190km/uur. Dit model wordt beschouwd als één van de fraaiste modellen van Zagato. Er werden dan ook 7.058 exemplaren van geproduceerd.

 

Foto 2. Foto van de centrale hal van de Mecc, vanuit het mediacentrum op de eerste etage. Zoals duidelijk is te zien waren er niet veel bezoekers: de foto werd genomen op de preview-dag… Op voorgrond in wit: Aston Martin DB2/4 Mk III (1957).

 

 

Diversiteit...

Bij binnenkomst wordt men al direct geconfronteerd met de eerder genoemde rijen Lancia’s, opgesteld in de thema-presen-tatie. Maar uiteraard vinden we ook “Italianen” in de vorm van exoten als Lamborghini, Ferrari, Maserati en het historierijke Alfa Romeo. En… zoals elk jaar rijen Porsches en Mercedessen van alle tijden, te beginnen met de 356 in diverse uitvoeringen via een rijtje MB met de 190 en 300 SL's tot een MB 220 Ponton. Ook Engelse schoonheden zie we opgesteld achter touwen, zoals MG, Austin Healey en we zien Jaguar, Bentley, een verdwaalde Rolls Roys en grote Amerikanen. Echte liefhebbers kunnen zich vergapen aan een Opel Olympia Record 1.5 uit 1956. InterClassics is een beurs en normaliter wil men op een beurs verkopen, netwerken, interesse wekken in je artikel of bezigheid, ervaringen op doen en leren… Dat maakt een InterClassics divers en voor eigenlijk iedereen interessant, of… je moet auto’s verafschuwen, maar dan loop je er niet. En glim-mend, fonkelend of als een bonk roest… álles is te koop. Daarnaast staan er standwerkers die hun onderhouds-producten aanprijzen en demonstreren of kun je allerhand informatie krijgen bij ‘s Nederlands beste restaurateurs, of dat nou Lancia is of Aston Martin… En we lopen langs een Ape Pentaro, met op de aanhanger een New Map Rolux VB 60 (1953) en breken de mensen bijna de nek over een - ja… we blijven even bij de Italiaantjes van weleer - Vespa 180 Super Sport uit 1966 met 180PK, een hele echte mogen wij hier gerust stellen, maar wel midden in het looppad. Op InterClassics is niets te gek...!

 

 

Foto 3. Natuurlijk zijn er niet alleen maar Lancia’s - al zouden de echte Lancia’isti dat natuurlijk wel willen - getuige deze Fiat 501 S Siluro Corsa uit 1923. De 501 Siluro Corsa was de eerste auto die door Bertone werd ontworpen, aan de hand van de opdracht van Fiat een model te ontwerpen voor een pure sportbeleving hoge prestaties. Siluro staat voor Torpedo in het Italiaans. Dit model nam deel aan de eerste Mille Miglia in 1927.

 

Foto 4. Lancia Belna Eclipse Pourtout (1935). De Belna werd in Frankrijk geproduceerd onder de naam Lancia Augusta en is nog 1 van de 2 in leven zijnde Belna. De andere is een geel/zwarte versie uit 1934. Dit model heeft een uitgebalanceerde handbe-diende hard-top, die in de kofferbak verdwijnt. Deze werd voor de oorlog gepatenteerd door Georges Paulin (tandarts), maar dit ging door de oorlogsjaren verloren Er werden door Pourtout eveneens verschil-lende exemplaren ontwikkeld op een Peugeot chassis, waarbij de bediening elektrisch was. Er wordt overigens beweerd, dat de Eclipse destijds werd uitgevoerd met de beste banden die in die tijd voorhanden waren…

 

Foto 5. Lancia Astura Pininfarina (1938). Indrukwekkende vormen deze Lancia, in die tijd behorende behorend tot het topsegment en ontworpen door de meer en meer beroemd wordende Battista Pinin Farina. Opvallend detail is, dat de Lancia Astura werd gekozen als regeringsvoertuig om zijn luxe en statige voorname voorkomen. De auto wordt geproduceerd tussen 1931 en 1939 en de Astura “Tipo Bocca” bevindt zich in serie III. Ondanks de wereldwijde econo-mische crisis is er in die roerige periode sprake van ambacht, van handwerk en ultieme luxe. Lancia staat in dit deel van zijn bestaan staat Lancia bekend als zeer innovatief. In 1969 wordt Lancia deel van de Fiat Groep en dat is nog steeds zo. De Lancia auto’s worden niet langer buiten Italië verkocht, behalve de Ypsilon economyklasse. De Astura werd geproduceerd in 4 series, waarvan serie I en II werden uitgevoerd met een V8 motor van 2606ccm en 72pk. De serie III en IV werden uitgevoerd met een V8 2973ccm motor met 82pk. Eric Clapton bezat ooit een 1936 Astura Pininfarina Cabriolet, die in 1936 tijdens het Pebble Beach Concours werd uitgeroepen als Best of Show en Most Elegant Convertible Award.

 

 

Een rijke geschiedenis...

Lancia - hét thema van deze InterClassics editie - is een in Nederland behoorlijk bekend Italiaans automobielbe-drijf, naast enkele andere grote merken als Alfa Romeo, Ferrari, Lamborghini, Pagani, Maserati, Abarth en na-tuurlijk de sinds 1969 nieuwe eigenaar van Lancia, Fiat. Daarnaast zijn er vele klassieke merken. Autofabri-kanten die niet meer bestaan; in ieder geval geen auto’s meer produceren. Hierbij valt te denken aan O.M., OSCA, Siata, Cisitalia, De Tomaso, Itala, Iso, Moretti, Nazzaro en Stanguellini om er eens een paar te noemen. Lancia werd in 1906 opgericht door Vincenzo Lancia en zijn vriend Claudio Fogolin, beiden werkzaam bij Fiat. Het automerk heeft een rijke historie in de rally sport en de - sinds Lancia onder Fiat groep val - werden de modellen o.a. genoemd naar de letters van het Grieks alfabet. De eerste auto die Lancia produceerde was de Tipo 51 of 12 HP, die werd uitgerust met een kleine 4-cilinder motor met een vermogen van 28pk. Door de fraaie opstelling van Lancia in de grote hal zijn de opgenomen Lancia’s in deze uitgave in de meer-derheid en staan hiernaast een viertal fraaie exemplaren, die niet allemaal even bekend zijn.

 

 

Foto 6: Allereerst is daar de Lancia D23 Spyder Pininfarina uit 1953, die in haar debuutrace tijdens de Grand Prix van Monza een fraaie tweede plaats behaalde met Franco Bonetto achter het stuur. Gianni Lancia - de zoon van - naam het roer over en hij contracteerde de ontwerper Vittorio Jano om een volledig raceprogramma op te zetten. Het eerste teken van deze nieuwe richting was de Aurelia, gelanceerd in 1950 met een compacte V6. Een jaar later debuteerde de competitie versie van de Aurelia, uitgerust met een krachtige 2,5Ltr V6 en vele successen in vooraanstaande rally’s. Hierdoor geïnspireerd en met zijn ruime ervaringen opgedaan bij Alfa Romeo en Fiat ontwierp hij een nieuwe “state of the art” competitie special, de D20 en de nieuwe lijn racewagens waren klaar voor de 1953 editie van de Mille Miglia. Vier exemplaren werd tijdig voor deelname aan de Mille Miglia afgeleverd en één ervan wist de derde klassering te behalen…. We lopen verder en bewonderen een fel geel exemplaar…

 

Foto 7. Lancia Hyena (1993). Een model dat - als je de auto in een flits bekijkt - wel lijkt op de Alfa Rome Breira…, maar als je dat niet vindt is dat ook prima. De Fiatgroep maakte in de negentiger jaren een moeilijke periode door. De Hyena werd in 1990 al ontworpen door Marco Pedracini en was bedoeld om de succesvolle Alfa Romeo SZ te doen vergeten. Was het aanvankelijk de bedoeling om een 500-tal exemplaren te produceren, door een wissel in de directie bij Fiat/Lancia zijn het er na een hgerbezinningspauze uiteindelijk 24 geworden. Voor de huidige eigenaren van een Hyena een goed plan!

 

Foto 8. Lancia Flavia 1.8 Sport Zagato (1964). Om te beginnen maar het gezegde: “Over smaak valt niet te twisten!” De één zal het model helemaal geweldig vinden, de ander afschuwelijk… en krijgt er zelfs rillingen van. Bekijk de auto een goed en ja de schrijver van dit is een fan. In de Flavia heeft Zagato zijn typische ontwerpelementen uit het verleden samen laten smelten met die van de toekomst. Geniaal… dus…!

 

Foto 9. Lancia Aurelia B24 Spider (1956). Sluit even uw ogen en waan u in Toscane, waar u op een verhoging zit en uitkijkt over het glooiende land-schap met zijn talloze cipressen en zo veel kleuren groen overgaand in oker… Ziet en hoort u de Lancia Aurelia daar al rijden? De van 2Ltr naar 2.5Ltr vergrootte V6 met 100pk loop als een zonnetje en je “voelt de wind” door je haren… Ahh… u glimlacht. Zeer geliefd in Amerika is de Lancia Hyena daar dan ook één van de meeste gezochte “oldies”!

 

 

Nu even iets anders…

Naast al dat Lancia geweld is er genoeg ander fraais te bewonderen. Exotische Italiaanse bolides - ze werden reeds genoemd - kleine Fiats, scooters en motoren, auto-onderdelen, uitlaatsystemen, velgen, banden, rally apparatuur, gereedschappen… hebt u nog even. Heerlijk om te zien hoe jong en oud loopt te speuren in de paden links en rechts kijkend en nog eens omkijkend of er niets werd gemist. En eerlijk is eerlijk, als je de ogen goed de kost geeft en rustig rond kijkt zie je veel meer. Met name bij de stands waar onderdelen, gereedschappen of andere zaken te koop zijn, zoals oude fototoestellen - u kent ze wel, met van die blaasbalgjes aan de voorkant - die nog worden afgesloten met een zwarte klep over de voorkant, een chronometer van Zivy & Co (Paris), een pendule, een mooi uit hout gesneden pijpenstan-daard, een prachtig stuk mechaniek met wieltjes en snaartjes in een zware eikenhouten box maar  niet wetende wat is… Iemand vraagt naar een setje carbidlampen, luistert aandachtig en loop gedesil-lusioneerd verder… Hij vindt € 720,00 te duur. Terwijl iedereen wel zo’n beetje op deze manier overal tussendoor sjokt kan men zich afvragen of dat ook op de volgende dagen nog mogelijk is. Ja, sjokken wel. De preview-dag heet natuurlijk niet voor niets zo en is specifiek voor pers, genodigden en mensen die het extra toegangsgeld ervoor over hebben. Als je de drukte kunt missen is de preview-dag uitstekend!       

 

 

Foto 10. Als laatste binnen het Lancia thema wordt toch de Lancia Appia  Camioncino uit 1957 genoemd. Een veelzijdige “Truck”, die als kleine lichte vrachtwagen verkrijgbaar was of werd gebruikt als ambulance. In enkele delen van Italië zie je ze nog steeds in gebruik als vrachtwagen in de landbouw of gewoon om dingen mee te vervoeren. Met name het zuiden heeft er nog verscheidene, wat mede door het klimaat zal komen. In Nederland is dit model nauwelijks bekend.

 

Foto 11: (Piaggio) Ape Pentaro uit 1962, ongerestaureerd en die een nog lopende motor heeft én remt. Voor € 24.500,00 wisselt deze Apa Pentaro van eigenaar. Voor nog eens extra € 15.500,00 krijg je er een - in 1977 uit Zwtserland naar Nederland gehaalde -  New Map Rolux VB 60 (1953) bij, in de laadbak. Ook nimmer gerestaureerd , zonder km’s, met 5pk Ydral motor (2 eigenaren).

 

Foto 12. Maserati Bora 4.7 (1973). Tussen het Lancia geweld door een uitstapje naar de overkant waar deze Bora - geplaagd door vals licht - stond opgesteld met een open “achterklep”. De motor is een midden geplaatste V8 - 314pk, die een top bereikt van 275km/u. De Bora werd ontworpen door Italdesign, een carrosserie ontwerper en engineeringsbedrijf in het Italiaanse Moncalieri en  waar ook anders, dan onder de rook van Turijn. Van Italdesign ziet u hieronder een der projecten (foto 13).

 

Foto 13. Italdesign ZeroUno, een project uit 2018. Zoals in het geval van de ZeroUno Coupé, waren de kernelementen gewicht en aerodynamica, waardoor het gebruik van koolstofvezel voor de hand ligt en waar kwistig mee werd gewerkt, zowel aan de buiten- als aan de binnenkant. Door de fibe-layering techniek gecombineerd met de vaardigheden van de ambachtslieden in de afwerkingsfase, werd een extreem licht gewicht bereikt, ondanks de maten van de auto (1970x1204x4847). De aanpassingen in het chassis maakten het mogelijk dat het dak - ook van koolstofvezel - verwijderd kan worden, zonder dat dit van invloed is op de krachtige natuurlijke luchtaanzuiging van de 5.2Ltr V10 motor, wat maakt dat de auto een topsnelheid kan bereiken van 320km/uur. Niet geschikt voor Nederland zou ik zeggen! Wel bijzonder fraai voor een “verbouwde Lamborghini”... De ZeroUno is gelimiteerd tot 5exemplaren. Deze zijn inmiddels allen verkocht en wisselden van eigenaar voor € 1,5M.

Foto 1. Lancia Fulvia 1.6 Sport Zagato (1972)

Foto 2. Voorgrond in wit: Aston Martin DB2/4 Mk III (1957)

Foto 3. Fiat 501 S Siluro Corsa (1923)

Foto 4. Lancia Belna Eclipse Pourtout (1935)

Foto 5. Lancia Astura Pininfarina (1938)

Foto 6: Lancia D23 Spyder Pininfarina (1953)

Foto 7. Lancia Hyena (1993)

Foto 8. Lancia Flavia 1.8 Sport Zagato (1964)

Foto 9. Lancia Aurelia B24 Spider (1956)

Foto 10. Lancia Appia  Camioncino (1957)

Foto 11: (Piaggio) Ape Pentaro (1962)

Foto 12. Maserati Bora 4.7 (1973)

Foto 13. Italdesign ZeroUno Coupé (2018)

bottom of page