'nJoy Media / teksten / artikelen
Zoute Grand Prix ®
Fotograaf Henk J. Brouwer - zijn verhaal
De 7de editie van een fenomeen dat vele Nederlanders hebben gemist. Gemist, omdat ze er nog nooit van hebben gehoord. Ook niet aan de grens, waar ik tijdens het evenement heb verbleven in een hotel, overigens met uitstekend restaurant, in Retranchement (Zeeuws Vlaanderen). Tijdens een diner op een van de avonden kwam de chef-kok even uit belangstelling bij mij aan tafel zitten. Op de vraag waarom ik er was, antwoorde ik dat ik fotograaf was en de Zoute Grand Prix "versloeg". Toen keek hij toch wel even of hij water zag branden. Na uitleg bekende hij dat hij wel wist dat er iets met auto's gaande was, omdat hij verschillende bolides vanuit zijn hotel langs had zien komen, maar van de Zoute Grand Prix niet echt had gehoord. Welnu, dat geldt voor meer Nederlanders denk ik...
Ik moest mijn bezoek beperken tot en met zaterdag omdat er zondag andere verplichtingen waren. Achteraf spijtig, want dat betekende geen mooie foto's met ochtendnevel in het fraaie licht van de opkomende zon, zoals Hugo Garritsen (foto) er wel enkele heeft gemaakt voor onze website (zie Special). Volgend jaar anders plannen lijkt me zo, want als fotograaf wil je dat eigenlijk niet missen. Vooraf een planning maken is wel handig en zo had ik voor de donderdag een algehele verkenning gepland en de Proloog van de Zoute Rally ®, nadat eerst de formaliteiten in het perscentrum waren afgewikkeld. Op de vraag, hoe de start van de proloog bereikt kon worden aan de Natiënlaan, werd aangeboden me erheen te brengen. Kijk, dat is wel superservice! Allereerst van de displays aan de Zeedijk-Het Zoute genoten. Ferrari, Maserati, Alfa Romeo, Audi, Mercedes-Benz, McLaren en BMW - om er maar eens een paar te noemen - hadden daar een selectie bolides staan, die de aandacht wel trokken. 911, 4C, R8, i8, AMG, 570GT, Mistral, Miura, California T, GT/C Lusso, Lexus X..., er stond van allerlei moois. Voorbij de Zoute Drivers Club ® aan de andere kant (zuiden) stonden de auto's op de Zeedijk-Knokke klaar voor scruteneering en kregen het startnummer opgeplakt. Tenminste..., als de eigenaar geen bezwaar maakte, want niet iedereen was het met de locatie van het nummer eens of men was bang voor lakbeschadiging. Erg leuk dit soort perikelen te volgen. Inmiddels was het tijd om naar de Proloog te gaan. Van enkele sfeerplaten is een galerie opgenomen.
Na een ingewikkelde rit, door wegwerkzaamheden en daardoor afzettingen, die ook bij de organisatie niet echt bekend waren, kwamen we aan op de locatie van Germain Claes (sponsor). Deze had de prolooglocatie geclaimd en daar tientallen relaties uitgenodigd. Deze zouden hun bolides rond het pand plaatsen. Bij aankomst op de plaats - er naartoe gereden in een Audi Q7 - waar de Proloog "startte" bleek dit om een plek te gaan waar de deelnemers iets toegestopt kregen en er werd een vinkje gezet op een formulier. De gasten (en fotografen) kregen wel allerlei lekkers aangeboden. Champagne heb ik maar laten staan... De feitelijke start was echter ruim 5km verder. Daarheen lopen met alle apparatuur was natuurlijk geen optie maar ook, omdat de locatie niet exact bekend was. Na overleg werd ik na een half uurtje opgepikt en keurig teruggebracht naar het centrum, zij het - i.v.m. de parkeerproblemen - aan de Kustlaan ter hoogte van de Riverwoods Beach Club in Het Zoute. Nog wel een flinke tippel naar de auto...
De feitelijke start bleek aan de Greveningedijk kruising Sluisstraat. Afgesloten voor alle verkeer, maar te voet een eind voorbij de start wat locaties gezocht en gevonden... Eenmaal aan het fotograferen, kwamen er wel erg veel Porsches en andere "standaard" rally-auto's voorbij, maar tussendoor reden toch enkele interessante auto's, zoals Ferrari 250 & 275, Bandini Sport Int, Fiat 1100 S MM, Fiat Ermini 1100 BLT, Fiat 8V, mooie Lancia's, Mercedes-Benz met mooie modellen en Alfa Romeo 1900 SS, Giulia en 2000. Ook Osca, AC Ace Bristol, de nodige Jaguars, Healey's, Rolls'en en Bentley's kwamen langs en ik zal er ongetwijfeld een paar vergeten zijn. Achteraf bleek, dat er ook nog verschillende werden gemist, zoals de Alfa Romeo 6C 2500 SS Touring die geen der dagen werd gespot, behalve vanuit de verte op een autosnelweg (!)... Om een uurtje of zes kwamen de laatste door en werd het eentonig. Een lekker diner en goede nachtrust was verdiend... Foto's van de Proloog op deze website vindt u in deze galerie.
Op de vrijdag stond de eerste volle rally dag op de planning en dat zou nog een dingetje worden, want ik moest er achter zien te komen waar de feitelijke start was. In Knokke zelf zou het te druk worden aan de Zeedijk-Het Zoute en zou ik vermoedelijk niet makkelijk wegkomen. Bij nadering van de proloog - op donderdag - werd ik door een lokale politieman tegengehouden en laat ik deze nu - tijdens de rit naar Knokke - langs de weg zien staan. Tja..., wederom een afgesloten weg, maar ik kon de auto er wel kwijt. Aldus geschiedde en ik heb vervolgens kilometers langs het begin van de route gelopen om op verschillende locaties te fotograferen, ondertussen ook genietend van de voorbij rijdende, racende en driftende auto's. Ook zag ik - vreemd genoeg - particuliere auto's met een Zoute Grand Prix schild, die gewoon de deelnemers volgden en bijv. een eindje verderop stopte om... foto's te maken. Daar gaat de privacy claim, die mij werd voorgehouden..., waar we het verder maar niet over zullen hebben. Om kwart over elf - na passage van een MB 190 SL - besloot ik terug te lopen naar de auto en richting Zonnebeke te rijden...
Om een uurtje of één was ik bij het Memorial Museum Passchendaele in Zonnebeke. Hier konden de deelnemers (en ondergetekende) van een lunch genieten, terwijl toegestroomde bewoners en geïnteresseerden de auto's van alle kanten konden bekijken. Over het terrein lopend nam ik de vrijheid Jochen Mass aan te spreken. Deze held-coureur wordt op alle interessante evenementen gezien en inmiddels "kennen" we elkaar... Overigens was ik er wel snel uitgekeken na een paar foto's te hebben gemaakt met al dat volk en ben vervolgens weer in de auto gestapt. Voor lunch was geen tijd... In de auto even gewacht op een vertrekkende deelnemer en - omdat bij mij de route niet bekend was - daar maar op gepaste afstand achteraan gekacheld... Gelukkig heb ik een snelle RS en kon zo de snelle Porsche-deelnemer, die ik had uitgekozen op flinke afstand wel bijhouden.
Spijtig detail was, dat deze heer niet naar zijn bijrijdster luisterde en verkeerd reed, gevolgd door mij en 4 à 5 andere deelnemers... Vervolgens - na te zijn teruggereden - wel aardige locaties aangetroffen, dus mijn dag kon niet meer stuk... Ondertussen vond op de vrijdagmiddag de Zoute Sale ® by Bonhams plaats. 's Morgens was de preview geweest. Dit onderdeel miste ik dus, maar bij een dergelijk evenement ontkom je daar niet aan. Het is te veel voor één man, maar wel genieten hoor ! Na mijn bezoek aan Zonnebeke werd de karavaan een eind gevolgd, telkens een andere locatie zoekend. Om half vijf passeerde voor mij de laatste auto en kon de rit van zo'n uur naar het hotel worden aanvaard... Foto's van de eerste dag van de Zoute Rally ® op deze website vindt u in deze galerie.
Zaterdag alweer de laatste dag. Omgevlogen was het. 's Morgens zo snel mogelijk naar de Approach Golf om de eerste deelnemers te zien arriveren, maar het merendeel stond er al, wellicht al sinds vrijdagmiddag. Druk was het nog steeds niet en - na begroeting van enkele bekenden - kon ik inventariseren wat er allemaal in werkelijkheid stond. Hiervoor had ik de deelnemerslijst wel bestudeerd. En zoals het een concours betaamt stonden er pracht exemplaren, waar ik er enkele van noem.
#01 Bugatti T 35 Grand Prix Two Seater (1925) - oudste deelnemer
#02 Bentley 3 L Colonial Tourer (1926)
#03 Bugatti 44 Harrington Tourer (1927)
#06 Alfa Romeo 8C 2300 Corsa Spider (1932)
#09 Avions Voisin C 23 Car. Graber (1932)
#12 Lancia Astura Cabriolet 4th Series (1938)
#52 Ferrari 365 GTB4 Daytona Prototipo (1968) - zie special
......
Eigenlijk zouden hier alle deelnemers wel genoemd kunnen worden, want of ze zijn gewoon prachtig, of bijzonder, of origineel maar zeker noemenswaardig. De meeste treft u wel aan in de opgenomen galerie en mist u er één, dan kunt u ons altijd een mailtje sturen..., dan gaan wij op zoek. Ook zijn er een paar opgenomen in de opgenomen special van Hugo Garritsen. Bij een concours horen Juryleden en hier waren niet de eerste maar wel de beste geselecteerd. Ik noem er enkele:
Mr. Thierry van Kan (B) - o.a. President van het Zoute Concours d'Elegance ®
Mr. Philip Kantor (GB) - Director van het Zoute Concours d'Elegance ®, Head of Department Motor Cars
Bonhams Europe en Director European Board Bonhams
Mr. Derek Bell (GB) - winnaar van 24h of Le Mans (5x), Daytona 24h (3x), Championship World Sportscar
(2x) & ex F1 driver.
Mrs. Quirina Louwman (NL) - Collector historic cars & historic racer
Mr. Andea Zagato (I) - Design Director Zagato
......
In totaal waren er 19 juryleden. De diverse auto's zouden voor in totaal 20 prijzen worden beoordeeld. Hiervan vind ik de Best of Show en "Coup de Coeur" (Special Award by the Jury) het meest interessant. Deze prijzen werden resp. gewonnen door de 1953 FIAT 8V BERLINETTA RAPI en 1965 OSCA 1600 GT COUPÉ. Ik kon me in beide keuzen wel vinden, maar natuurlijk heeft iedereen zo zijn favorieten. Al met al was het een Concours, zoals een concours moet zijn met deelnemers, hun prachtige bolides, de juryleden, de Marshalls, knechten, bobo's & biba's, fotografen, filmers, celebreties, sterren (in cognito) en bezoekers in alle soorten en maten, van bejaarde liefhebbers tot knulletjes en meiskes, die meer geïnteresseerd waren in alle andere - behalve auto... dinges... Foto's in deze galerie.
Na verloop van tijd werd het te druk en kon alleen nog maar "gesocialized" worden en ook dat is op enig moment wel klaar. In de loop van de middag werd dan ook de focus verplaatst naar het centrum, waar - gezeten op een van de strobalen - aan de rotonde van de Kustlaan / Driehoeksplein eerst een tijd werd genoten van wat dáár allemaal passeerde en gebeurde. Wel een Walhalla voor een fotograaf, want naast de meest schitterende exoten en gepimpte machines kwam er nog veel meer voorbij schuiven; In een bakfiets Pa's & Ma's met 2 tot 4 kinderen, grand' dames met de volledige nieuwe collectie van Prada of Louis Vuitton bij zich, mensen met afgrijselijke hondjes, mensen die werkelijk geen idee hadden, waarin ze terecht waren gekomen en ga zo maar door. Jammer dat dan de tijd zo snel gaat...
Om 16:12 uur finishte de eerste deelnemer, die - zo bleek later - ook winnaar zou zijn van de Zoute Rally ®.
De equipe Marten / Pyck in hun Alvis Firefly Special uit 1932 waren de gelukkige. Vervolgens kwamen met onregelmatige tussenpozen de andere deelnemers stuk voor stuk binnenlopen. De fotografen hadden de ruimte voor het podium, erop was "off-limits". Wel moet de opmerking worden gemaakt, dat er vanaf een vijf minuten voor eerste binnenkomst een fotograaf door de organisatie het podium opgehaald werd - een echte "popie jopie" - die het niet helemaal begrijpt... zeker niet begrepen heeft en dan oók nog in een oranje hesje. Met dat oranje hesje van de ZGP liep de "goede man" - zich al uitslovend - in beeld van iedere fotograaf en videoman. Roepen, fluiten en opmerkingen hadden géén resultaat. "OFF LIMITS" betekent óf echt niemand toelaten óf - als er voor de organisatie media foto's gemaakt moeten worden, waar natuurlijk begrip voor is - iemand toelaten, die snapt dat hij na een paar foto's direct weg moet springen EN GEEN oranje hesje aantrekt, maar bijv. een groene !! Fotografen zijn echter tamelijk inventief en flexibel, maar toch...! Foto's van de Rally op zaterdag hier !
Samenvattend is de Zoute Grad Prix ® in mijn beleving een evenement op hoog niveau, met een paar "schoonheidsfoutjes" (waar over te twisten valt), die de pret niet hebben gedrukt. Er was een interessant deelnemersveld bij de Rally, bij het Concours d'Elegance en dat geldt ook voor de exoten die zich aan de Zoute GT Tour ® waagden. Hiervan werd overigens niets vastgelegd, omdat dit allemaal op de zondag gebeurde. Was er al een reden om er tevens zondag te zijn (zie boven), nu is er een reden temeer. Wie wil er nou geen Lamborghini's, Ferrari's, Porsches, AMG's en Aston Martins (om er een paar te noemen) zien en horen "gummen" op de Graaf d’Ursellaan in Heist.
'nJoy Media zal er bij zijn !
© 2016 'nJoy Media