Rood als het Vuur & de Liefde
90 jaar Maserati: reden genoeg voor CMC om zichzelf intensiever bezig te houden met dat merk, dat zonder twijfel een van de Italiaanse racewagen fabrikanten is met de meest eerbiedwaardige geschiedenis. CMC besloot om deze verjaardag te waarderen met een replicatie van de 250F. Tenslotte wordt deze racewagen gezien als de mooiste Monoposto die ooit op het circuit verscheen. Ook was 1957 ongetwijfeld een van de voornaamste - en meest bewogen jaren van het bedrijf in zijn geschiedenis, werd op 4 augustus door meer dan 200.000 toeschouwers de start van de Grand Prix van de eeuw op de Nürburgring gadegeslagen.
Na een bittere ruzie met zijn beide grootste rivalen van Mike Hawthorn en Peter Collins, beide in de Ferrari 801 F1, kon Juan Manuel Fangio met zijn als lichtgewicht samengestelde Maserati 250F met een voorsprong van 3,6 seconden een van zijn grootste triomfen vieren. Want met deze geweldige overwinning veroverde Fangio zijn 5e wereldtitel en werd een legende in racegeschiedenis en dat gold zeker ook voor de 250 F.
Het volledig metalen model is gemaakt van 1,387 enkele hand gemonteerde onderdelen. En zoals we in dit boekwerk zien, heeft CMC zijn aandacht niet alleen op de body gericht. Ook het "innerlijke leven" van het model werd gebouwd met het hoogst mogelijke niveau van details, zelfs als sommige van die onderdelen onzichtbaar zijn na de montage - net zoals bij het origineel.
Model details:
Precies uitgewerkt cockpit met een met textiel beklede berijdersstoel
Zeer nauwkeurige weergave van het dashboard en de pedalen en sleuf voor de versnellingspook
Verzegeling van de brandstoftank met een lederen spanband
Afneembare motorkap door middel van 4 functionele sluithaken
Getrouw aan het origineel is de recreatie van de 6 cilinder inline motor met alle onderdelen
Exacte replica van de De-Dion achteras met overdwars geplaatste verbindingen van roestvrij staal
Gedetailleerde weergave van de geribbelde metalen remtrommels
Exact weergave van de dubbelspaaks wielen met centrale vergrendelingsmoer, gemaakt van roestvrij staal met het Borrani logo ingebrand
Exacte weergave van alle ventilatiesleuven (kieuwen) op de gehele body door middel van de open werkwijze
Uitlaat en spruitstuk van metaal, matzwart afgelakt
Kostbare creatie van het buizenframe in metaal
Verderop in dit deel meer en uitgebreidere informatie over de geschiedenis en dergelijke van de Maserati 250F.
FOTOGALLERIE MASERATI 250F CMC M-051
Foto's: somige afbeeldingen zijn geleverd door personen, die hun naam niet kenbaar hebben gemaakt. Zij zijn houder van de betreffende © copyrights.
90 jaar Maserati: reden genoeg voor CMC om zichzelf intensiever bezig te houden met dat merk, dat zonder twijfel een van de Italiaanse racewagen fabrikanten is met de meest eerbiedwaardige geschiedenis. CMC besloot om deze verjaardag te waarderen met een replicatie van de 250F. | M-051 Maserati 250F, 1957 (#4801) | M-051 Maserati 250F, 1957 (#4801), hier in de originele uitlever verpakking va CMC. De auto wordt geleverd in een kartonnendoos, met daarin de auto, die door piepschuim in zijn vorm wordt beschermd. Toegevoegd zijn een certificaat van echtheid, schroevendraaiertje en pincetje, afhankelijk van de auto. Bij de meeste auto's zit een dun flanellenen doekje, om de auto mee vast te pakken. Dit doekje voorkomt uiteindelijke vieze ingevreten plekken, veroorzaakt door het zuur in de huid... |
---|---|---|
De Maserati 250F tijdens de Ferrari Racing Days op het circuit van Spa Franchorchamps. | De 250F (van de vorige foto) gestald in een pitbox. Hier een detail foto van de wielophanging. Beide foto's zijn van het linker voorwiel vanuit een verschillende hoek genomen. | De 250F (van de vorige foto) gestald in een pitbox. Hier een detail foto van de wielophanging. Beide foto's zijn van het linker voorwiel vanuit een verschillende hoek genomen. |
Boven: # 7 - Sir Stirling Moss tijdens de 21ste Australische Grand Prix op het Albert Park stratencircuit in Victoria op 2 december 1956. De race had 22 starters en ging over 80 ronden. Sir Stirling Moss en Jean Behra stelden een 1, 2 overwinning veilig voor Maserati en domineerden daarmee het twee weken festival, dat de week daarvoor begon met de Australische Tourist Trophy sportwagen race, waar het duo in de Maserati 300S reden. | Jean Manuel Fangio's grootste en laatste Grand Prix overwinning in 1957 tijdens de Grand Prix of Duitsland. | Stirling Moss in de Grand Prix van Australië (zie voor vorige foto). |
Peter Collins en Stirling Moss in de Lancia Ferrari D50 en de Maserati 250F, eveneens in de Grand Prix van Australië. | 17 juli 1954..., start of the British Grand Prix: 9 x Maserati 250F (Moss, Ascari, Villoresi, Birra, Wathon, e.a.). Prachtige foto uit de oude doos ! | 17 juli 1954..., start of the British Grand Prix: 9 x Maserati 250F (Moss, Ascari, Villoresi, Birra, Wathon, e.a.). |
Tijdens de Ennstal Classic - Gröbming (A) in 2010 pakte Mercedes-Benz leuk uit met enkele klassiekers. Tevens zien we een Maserati 250F met een V12 ! Hier is de auto net uitgeladen naast de garage waar de keuringen plaatsvinden. Op pagina's hierna zien we deze auto nog wel terugkomen tijdens de GP demonstratie op zaterdagmiddag. Jean Manual Fangio werd in 1957 wereldkampioen in een Maserati 250F. | Jean Manual Fangio werd in 1957 wereldkampioen in een Maserati 250F. Twee chassissen werden in 1957 met een 2,5ltr V12 uitgerust, die weliswaar een 320pk bij 12.000 toeren leverde, maar deze uitvoering was zelfs voor Fangio niet te rijden en behaalde zijn kampioenschap in een V6 uitvoering. Hier staat de auto klaar voor de demonstratie tijdens de Ennstal Classic 2010. | De Maserati geldt als de Grand Prix wagen, die jaren mee ging. Hij was inzetbaar van 1954 tot 1960. De formule 1 wagen was gebaseerd op de A6GCM sportwagen, die al in 1953 verscheen. De 250F is de tekentafelarbeid van Colombo, Bellentani en Alfieri. De 6 cilinder motor had een inhoud van 2,5 ltr, 2 bovenliggende -door tandwielen aangedreven- nokkenassen, Aluminium cilinderkoppen en 3 dubbele Weber carburateurs. |
De Maserati 250F V12, die Maria Theresa de Philipis tijdens de Grand Prix van de Ennstal Classic demonstreert, komt uit de verzameling van Matteo Pannini. Twee weken voor de Ennstal Classic begon, regelde Pannini voor Maria Teresa een testrit met het V12 beest. Theo Hushek -Maria's (uit Oostenrijk stammende) echtgenoot- reageert: "Ik kon het niet geloven toen Maria na de testrit uitstapte en over haar gehele gezicht straalde. Zij scheen mij weer zo jong als destijds, toen ik haar leerde kennen". | De Maserati is enkele malen bij verschillende evenementen te bewonderen geweest. Hier tijdens de demonstratie op zaterdag voor de Chopard Grand prix finale na na de start tegenover de leerlooierij... | AvD Nürburgring 2008 - Allen Milles & Gerry Han in de Maserati 250F CM7 #22 in de V6 uitvoering en Camaron Millar uitvoering. |
AvD Nürburgring 2008 - Allen Milles & Gerry Han in de Maserati 250F CM7 #22 in de V6 uitvoering en Camaron Millar uitvoering. | Exacte kopie van de wielen met dubbel-blad centrale vergrendelingsmoer. Gemaakt van roestvrij staal met ingebakken logo van de fabrikant "Borrani" | Afneembare motorkap met 4 functionele vergrendelingshaken. Trouw aan de oorspronkelijke creatie van de complete 6 cilinder in lijn motor met alle onderdelen |
Enorme technische inspanning voor de weergave van de klinknagels aan de achterzijde. De met de hand geïmplementeerde klinknagels, voor een deel zelfs met ringen, tonen een opvallend samenspel van de in totaal 301 gemonteerde klinknagels. | Het uiterst kostbare buizenframe van metaal, voorgegoten en met voorgeboorde gaten voor een doelmatige montage en dit alles geheel geborsteld in mat. | Exacte kopie van de DeDion achteras met dwars geïnstalleerd samengestelde samengestelde vering van roestvrij staal Gedetailleerde creatie van de geribbelde metalen rem trommels. Met de hand gemonteerd precisie model , gebouwd door diecast, metaal en koper. |
Deel van de handmontage van enkele onderdelen van de Maserati 250F. We beginnen met de montage van de achterkant, waar uiteindelijk een deel van de 301 klinknagels in wordt verwerkt. | Op de montagetafel zijn allerhande onderdelen gerangschikt in de volgorde van montage. Zo zien we links de reeds deels gemonteerde achtkanten, beugels, ringen en klinknagels, en de biezen die worden gemonteerd om rood gemaakt te worden. Ook "tandenstokers" of -zo je wilt- sateprikkers ter ondersteuning van de montage. | Een paar vaarige Chinese vrouwenhanden maken de "Borrani" velgen, door middel van gespannen metaaldraad, die verschil-lende keren wordt "rondgetrokken" alvorens te worden gezekerd aan de binnenzijde. Onzichtbaar dus... Zie de twee afgemonteerde velgen links in de hoek. |
Met een fijn pincetje worden de klink-nagels bevestigd. Hierbij dienen de sateprikkers eveneens als hulpmiddel. | Op deze langwerpige foto een keur aan schroefjes, moertjes, nageltjes, etc. | Juan Manuel Fangio in de Maserati 250F gedurende de Franse Grand Prix van 1957 op het circuit van Rouen-Les-Essarts op 7 juli 1957. |
Juan Manuel Fangio in de Maserati 250F . Plaats en tijd onbekend. Bron: HaberCiniz.biz | Maserati 250F V12 #24 tijdens de 8ste Historische Grand Prix van Monaco. Rijder is Willi Balz in #2533 op verschillende locaties op het circuit. | Maserati 250F V12 #24 tijdens de 8ste Historische Grand Prix van Monaco. Rijder is Willi Balz in #2533 op verschillende locaties op het circuit. |
Maserati 250F V12 #24 tijdens de 8ste Historische Grand Prix van Monaco. Rijder is Willi Balz in #2533 op verschillende locaties op het circuit. | Maserati 250F V12 #24 tijdens de 8ste Historische Grand Prix van Monaco. Rijder is Willi Balz in #2533 op verschillende locaties op het circuit. | Maserati 250F V12 #24 tijdens de 8ste Historische Grand Prix van Monaco. Rijder is Willi Balz in #2533 op verschillende locaties op het circuit. |
Maserati 250F V12 #24 tijdens de 8ste Historische Grand Prix van Monaco. Rijder is Willi Balz in #2533 op verschillende locaties op het circuit. | Maserati 250F V12 #24 tijdens de 8ste Historische Grand Prix van Monaco. Rijder is Willi Balz in #2533 op verschillende locaties op het circuit. | Maserati 250F V12 #24 tijdens de 8ste Historische Grand Prix van Monaco. Rijder is Willi Balz in #2533 op verschillende locaties op het circuit. |
De Maserati 250F op diverse evenementen in Europa, waaronder de AvD op de Nürburgring, Jim Clark Revival * Classic Days * Schloss Dyck, Coppa Inter Europa op het circuit van Monza en de grote foto tijdens de Historische Grand Prix op circuitpark Zandvoort (2012). We zien Allen Miles... | De Maserati 250F op diverse evenementen in Europa, waaronder de AvD op de Nürburgring, Jim Clark Revival * Classic Days * Schloss Dyck, Coppa Inter Europa op het circuit van Monza en de grote foto tijdens de Historische Grand Prix op circuitpark Zandvoort (2012). We zien Allen Miles... | De Maserati 250F op diverse evenementen in Europa, waaronder de AvD op de Nürburgring, Jim Clark Revival * Classic Days * Schloss Dyck, Coppa Inter Europa op het circuit van Monza en de grote foto tijdens de Historische Grand Prix op circuitpark Zandvoort (2012). We zien Allen Miles... |
De Maserati 250F op diverse evenementen in Europa, waaronder de AvD op de Nürburgring, Jim Clark Revival * Classic Days * Schloss Dyck, Coppa Inter Europa op het circuit van Monza en de grote foto tijdens de Historische Grand Prix op circuitpark Zandvoort (2012). We zien Allen Miles... | De Maserati 250F op diverse evenementen in Europa, waaronder de AvD op de Nürburgring, Jim Clark Revival * Classic Days * Schloss Dyck, Coppa Inter Europa op het circuit van Monza en de grote foto tijdens de Historische Grand Prix op circuitpark Zandvoort (2012). We zien Allen Miles... | De Maserati 250F op diverse evenementen in Europa, waaronder de AvD op de Nürburgring, Jim Clark Revival * Classic Days * Schloss Dyck, Coppa Inter Europa op het circuit van Monza en de grote foto tijdens de Historische Grand Prix op circuitpark Zandvoort (2012). We zien Allen Miles... Hier tijdens de AvD Oldtimer Grand prix op de Nürburgring. |
Op deze, de volgende en de vorige foto's de 39e editie van de AvD op de Nürburgring. Rijder Willi Balz bestuurt de Maseratie 250F #10 (chassisnummer 2533) en Allen Miles rijdt een Cameron Miller (CM7) uitvoering. Tony Smith is een andere opvallende deelnemer in de Ferrari Dino 246 F1, die de races zou winnen met een gemiddeld verschil van zo'n 23 seconden op Allen Miles. Is Mileseen behouden rijder, Willi Balz houdt wel van een beetje gas geven... Foto's behoren bij artikel La Strada. | Op deze, de volgende en de vorige foto's de 39e editie van de AvD op de Nürburgring. Rijder Willi Balz bestuurt de Maseratie 250F #10 (chassisnummer 2533) en Allen Miles rijdt een Cameron Miller (CM7) uitvoering. Tony Smith is een andere opvallende deelnemer in de Ferrari Dino 246 F1, die de races zou winnen met een gemiddeld verschil van zo'n 23 seconden op Allen Miles. Is Mileseen behouden rijder, Willi Balz houdt wel van een beetje gas geven... Foto's behoren bij artikel La Strada. | Op deze, de volgende en de vorige foto's de 39e editie van de AvD op de Nürburgring. Rijder Willi Balz bestuurt de Maseratie 250F #10 (chassisnummer 2533) en Allen Miles rijdt een Cameron Miller (CM7) uitvoering. Tony Smith is een andere opvallende deelnemer in de Ferrari Dino 246 F1, die de races zou winnen met een gemiddeld verschil van zo'n 23 seconden op Allen Miles. Is Mileseen behouden rijder, Willi Balz houdt wel van een beetje gas geven... Foto's behoren bij artikel La Strada. |
Op deze, de volgende en de vorige foto's de 39e editie van de AvD op de Nürburgring. Rijder Willi Balz bestuurt de Maseratie 250F #10 (chassisnummer 2533) en Allen Miles rijdt een Cameron Miller (CM7) uitvoering. Tony Smith is een andere opvallende deelnemer in de Ferrari Dino 246 F1, die de races zou winnen met een gemiddeld verschil van zo'n 23 seconden op Allen Miles. Is Mileseen behouden rijder, Willi Balz houdt wel van een beetje gas geven... Foto's behoren bij artikel La Strada. | Op deze, de volgende en de vorige foto's de 39e editie van de AvD op de Nürburgring. Rijder Willi Balz bestuurt de Maseratie 250F #10 (chassisnummer 2533) en Allen Miles rijdt een Cameron Miller (CM7) uitvoering. Tony Smith is een andere opvallende deelnemer in de Ferrari Dino 246 F1, die de races zou winnen met een gemiddeld verschil van zo'n 23 seconden op Allen Miles. Is Mileseen behouden rijder, Willi Balz houdt wel van een beetje gas geven... Foto's behoren bij artikel La Strada. | Op deze, de volgende en de vorige foto's de 39e editie van de AvD op de Nürburgring. Rijder Willi Balz bestuurt de Maseratie 250F #10 (chassisnummer 2533) en Allen Miles rijdt een Cameron Miller (CM7) uitvoering. Tony Smith is een andere opvallende deelnemer in de Ferrari Dino 246 F1, die de races zou winnen met een gemiddeld verschil van zo'n 23 seconden op Allen Miles. Is Mileseen behouden rijder, Willi Balz houdt wel van een beetje gas geven... Foto's behoren bij artikel La Strada. |
Op deze, de volgende en de vorige foto's de 39e editie van de AvD op de Nürburgring. Rijder Willi Balz bestuurt de Maseratie 250F #10 (chassisnummer 2533) en Allen Miles rijdt een Cameron Miller (CM7) uitvoering. Tony Smith is een andere opvallende deelnemer in de Ferrari Dino 246 F1, die de races zou winnen met een gemiddeld verschil van zo'n 23 seconden op Allen Miles. Is Mileseen behouden rijder, Willi Balz houdt wel van een beetje gas geven... Foto's behoren bij artikel La Strada. | Historische Grand prix Zandvoort 2012 | 2008 Schloss Dyck |
2010 Ennstal Classic (Demo met Maria Theresa de Felippis in de V12) | 2012 AvD Oldtimer Grand Prix, Nürburgring | 2012 Historische Grand Prix Zandvoort - Startopstelling ! |
2003 FRD's op Spa Franchorchamps - dat waren nog eens tijden met een enorme diversiteit aan schitterende klassiekers...! | Coppa Inter Europa op het circuit van Monza (I) in 2003. | |
Coppa Inter Europa op het circuit van Monza (I) in 2003. | Ennstal Classic 2010 Gröbming (A) 17 juli 2010 om 12:50 uur staat de demonstratie karavaan te wachten op de start. Rechts Maria de Felippis, die de Maserati 250F (voorgrond) zal besturen. Zij moest er wel ingetild worden, maar ach... op die leeftijd ! |