top of page

/ Mercedes-Benz SSKL

 CMC M-055

Het Mercedes-Benz model dat het album-artikel "opent".

over 'nJoy media

Mercedes-Benz SSKL (Mille Miglia), 1931 

 

Een heerlijk snoepje...


1931. Alfa Romeo en Bugatti manifesteren zich steeds voor Mercedes-Benz  op de circuits tot serieuze concurrentie. Als tegenzet maken de ingenieurs hun "witte olifant" serie ontworpen door hoofdontwerper Professor dr. Ferdinand Porsche. De wagen werd zo genoemd vanwege zijn machtige uiterlijk, zijn ongebreidelde kracht en de witte lak, ongeveer 125 kilogram die ze aanbrengen op het frame en overal waar waar het maar kan, tot in de boorgaten. Uit de SSK komt de SSKL (Super Sport korte licht) voort. En met deze auto beleeft het kleine team met teammanager Alfred Neubauer tijdens de Mille Miglia in 1931 in Italië een van hun grootste avonturen. De magnifieke overwinning van de "witte olifant" jubileert in 2006 voor de 75e keer. 

 

CMC eert hem via de perfecte replica van deze onvergetelijke winnende auto's. Na uitgebreid en duur onderzoek is CMC erin geslaagd de oorspronkelijke staat van de Mille Miglia winnaar auto van 1931 uit te brengen. CMC heeft de bevindingen uitgevoerd in deze ongelooflijk gedetailleerde en volledig metalen replica van 1.885 onderdelen ! 

 

Produktbeschrijving:
    Handgemaakt metalen precisie model van 1.885 delen
    Authentiek en schaalgetrouwe carrosserie
    Oorspronkelijke reproductie van het  stalen frame met alle preciese bevestigingspunten
    Grill met steenslag beschermkap van hoge kwaliteit metaal
    Dubbel gescheiden motorkap, links en rechts scharnierend, met lederen riemen beveiligd
    Motorkap-sloten met veren gezekerde haken
    6 Cilinder motor in lijn volledig natuurgetrouw met volledige bedrading en bekabeling
    Zijwaartse uitlaatpijpen van flexibele metaal uitvoering
    Perfecte spaakwielen met lichtmetalen velgen en met de hand doorgetrokken roestvrij stalen draad spaken
    CMC - top nieuwtje: alle spaken werden bovendien uitgerust met geëmuleerde spantangen (nippels)
    Schroefdop wielvergrendeling
    2 reserve wielen, afneembaar en met vleugel schroefdop
    Metalen bladveren aan voor- en achteras met vering functie
    Brandstof vulnek met scharnierende tankdop van roestvrij staal
    Leren bekleding en volledig geïnstrumenteerd instrumentenpaneel
    Beweegbare ruitenwissers
    Remtrommels in oorspronkelijk koperen ontwerp met koelribben
    Lade aan passagiers zijde met reserve benzine blikken en houten gereedschapskist met scharnierend deksel
    Miniatuur gereedschap als inhoud
    Noodkap in echt leer met riemen (zonder functie)
    Startnummer 87 op de wit gelakte carrosserie
    Briljante tweekleurige verf en echt leren stoel

 

Foto's: somige afbeeldingen zijn geleverd door personen, die hun naam niet kenbaar hebben gemaakt. Zij zijn houder van de betreffende © copyrights. Oude archieffoto's: © Mercedes-Benz - Museum

De door CMC perfect nagebouwde Mercedes-Benz SSKL, zoals deze mee reed in Mille Miglia van 1931.

M-055 Mercedes-Benz SSKL met originele doos.

004 - 2003-02922_edited.jpg

De Mercedes-Benz SSK, in stemmig zwart/wit, tijdens de Mille Miglia van 2003 in de "beruchte" bocht in San Marino. Deze SSKL gaat dat niet in 1 keer redden...

006 - 2003-02921_edited.jpg

Mercedes-Benz 720 SSK, tijdens de Mille Miglia van 2003, in San Marino. Komend door de linker boog moeten ze door de rechter boog naar boven... en goede bestuurders halen de bocht voor het Museo di Stato aan de Piazetta del Titano in 1 keer, maar bij de SSK's, Bentley's en andere "boven 6 liter kolossen" lukt dat met hun draaicirkel nooit !! Applaus onder "boeh" geroep is hun deel...!

Alles is origineel aan deze auto en dat is uiterst bijzonder. Het is zelfs te omschrijven als de meest originele Mercedes-Benz SSK, voor kenners het beroemdste Mercedestype aller tijden. Er zijn er maar dertig gebouwd, voornamelijk voor races. Mede hierdoor zijn er weinig geheel originele SSK's bewaard gebleven. Dit is een particulier exemplaar, dat in 1929 in Engeland wordt geleverd aan een majoor van het Britse leger. De auto verwisselt diverse keren van eigenaar... In album meer...

Het CMC model M-055 mooi afgebeeld, zodat een vergelijk met de vorige foto's tijdens de Mille Miglia 2003 makkelijk is. Wat een details, niet?

In 2003 bezocht 'nJoy Media voor de eerste keer de Mille Miglia, destijds in een Toyota Avensis, via de Sint Gothardpas.  De bocht op de Piazetta del Titano was in San Marino best favoriet en inderdaad een strijd voor de "Titanen..."

Mercedes-Bezn 720 SSK tijdens de Mille Miglia van 2003, in San Marino. In dat jaar werd de entree van het Centro Historico nog aangereden via de poort naar 2 Contrada San Francesco / Piazettadel Placito Feretrano.

Mercedes-Bezn 720 SSK in de Mille Miglia van 2003 tijdens de afdaling van de Futapass. Met een beetje geluk kun je het zo schipperen, dat je een deelnemer toch "alleen" op de foto krijgt en geen klevende VIP's in dikke Mercedessen (toen hoofdsponsor) of localen in snelle Alfa'tjes, Fiatjes 500 of Yppy's... Ja..., die !

Links en daaronder een antieke foto van de Mercedes-Benz SSK in de Edelweiss Hill Climb, maar dit is niet zeker.

Links en daaronder een antieke foto van de Mercedes-Benz SSK in de Edelweiss Hill Climb, maar dit is niet zeker.

Ennstal Classic - Gröbming (A) in 2004. Tijdens de eerste jaren van de 21ste eeuw reden er nog regelmatig "dikke jongens" op vier wielen mee. De Mercedes-Benz SSK met dik 7 liter was er een van, naast de 6 liter Bentley's Speeds Six, - Open Tourer of Drop Head Coupe van 3,5ltr. #7 is eveneens een SSK die niet in het programma voorkwam. Rijders zijn Dr. Hans Schenk en Dr. Hans Jud

In 2004 reden er 2 SSK's mee: #6 een SSK uit 1929, bestuurd door Jochen Mass en Uli Berberich-Martini, uitgevoerd in zwart met rode banden.

Links moet de Mercedes-Benz SSK #8 zijn van Friedhelm & Barbara Winkelmann, hier vastgelegd tijdens de afdaling van de Stoderzinken. Op geen der foto's is het nummer goed genoeg te zien. Tijdens welk evenement ook heeft de SSK altijd veel belangstelling en niet in de laatste plaats voor menig detailfoto.

Foto links zien we dezelfde SSK bij de start van de (avond)proloog. Toen nog direct na de afdaling van de Stoderzinken, die in die jaren veel later zou worden gereden. De deelnemers kwamen eerst om elf uur naar boven...

Foto rechts rijden Friedhelm & Barbara uiterst relaxed tijdens de Grand Prix op zaterdagmiddag., lekker in het zonnetje.

Schloss Dyck: Mercedes-Benz SSK is een auto van het merk Mercedes Benz. De auto is geïntroduceerd op de autosalon van Genève in 1929. De auto is gebaseerd op de Mercedes-Benz S, waarvan de auto ook het, met 48 cm ingekorte, chassis heeft. Dit model auto is de laatste die Ferdinand Porsche voor Mercedes-Benz heeft ontworpen, die Mercedes-Benz zou verlaten om zijn eigen bedrijf op te richten. Van de 33 SSK's die gebouwd zijn, was ongeveer de helft bedoeld voor de racerij.

De SSK heeft dan ook veel races gewonnen, zoals de 500 mijl van Argentinië, de Britse Tourist Trophy en de Grand Prix van Ierland in 1929. Verder in 1929 en 1930 de Grand Prix van Córdoba, in 1931 de Grand Prix van Argentinië, de Grand Prix van Duitsland en de Mille Miglia. Veel auto's zijn in de loop der tijd gecrasht of ontmanteld voor onderdelen, daarom zijn er nu nog vier of vijf volledig originele SSK's over. Een van de auto's staat nu in het Louwman Museum, een andere is van Ralph Lauren.

Slechts vijf originele voertuigen van deze lichtgewicht versie van de Mercedes-Benz SSKL werden ooit gebouwd. De schitterende en natuurgetrouwe schaalmodellen van CMC zijn net zo perfect en verplaatsen u in de wereld van door compressor huilende racewagens.

Authentieke reproductie van het gewicht verminderde stalen frame met exact gaten patroon, waarop alle precies nagemaakte onderdelen nauwgezet aansluiten.

De zes cilinder motor in lijn met alle aan- en opbouw onderdelen, compressor en volledige bedrading en bekabeling geven het geheel een net zo indrukwekkende aanblik als het origineel doet...!

Enorme technische inspanning voor de weergave van de klinknagels aan de achterzijde. De met de hand geïmplementeerde klinknagels, voor een deel zelfs met ringen, tonen een opvallend samenspel van de in totaal tientallen gemonteerde klinknagels.

Het uiterst kostbare buizenframe van metaal, voor gegoten en met voor geboorde gaten voor een doelmatige montage en dit alles geheel geborsteld in mat.

Op de langwerpige foto links een keur aan schroefjes, moertjes, nageltjes, etc.

Rechts van de auto de reserve blikken voor benzine en houten gereedschapskist, gevuld met miniatuur gereedschap met scharnierend deksel. Rooster en steenslag beschermkap in kwalitatief hoogwaardige metalen uitvoering.

Zijdelingse flexibele metalen slangen uitlaatpijpen. Links en rechts scharnierende en met lederen riem beveiligde dubbel gevleugelde motorkap. Motorkap sloten met verende  vergrendelingshaken Startnummer opgebracht met het gepatenteerde "tampondrukproces".

Een paar vaardige Chinese vrouwenhanden maken de aluminium spaakvelgen, door middel van gespannen metaaldraad, die verschillende keren wordt "rondgetrokken" alvorens te worden gezekerd aan de binnenzijde. Onzichtbaar dus... Met een fijn pincetje worden de klink-nagels bevestigd. Hierbij dienen de satéprikkers eveneens als handig hulpmiddel. In de fabriek van CMC in China werken inmiddels -naar verluid- 380 man...

Twee verwisselbare reserve wielen, gemonteerd met knevelvergrendeling.

030 - Rudolf Caraccoila wins MM 1931 in SSK.jpg

De Mille Miglia van 1931 won Rudolf Caraccoila de prestigeuze race in deze Mercedes-Benz SSK, die vervolgens model heeft gestaan voor de 1/18 replica van CMC.

De SSK in volle actie tijdens een van de Klaussenrennen... De Klaussenrennen van 1922 tot 1934 was veruit de bekendste en moeilijkste bergrace van destijds en misschien wel allertijden. Geen andere berg route facineerde de toeschouwers en racers zo sterk als de 21, 5 km lange onverharde weg van Linthal naar de Klausenhöhe met een hoogte boven 1237 en 136 curven.

2005 - Mille Miglia, afdaling Passo della Futa, waar het een hele toer is om een deelnemers alleen op de foto te krijgen. Zwermen Alfa'tjes, Fiatjes en ander locaal spul krioelen om de deelnemende auto's heen, om maar niet te hoeven spreken van de zich niet zelden a-sociaal gedragen VIP's en genodigden in gruwelijk dikke Mercedessen, die het liefst de deelnemer zou opduwen...

2005 - Mille Miglia, klimmen over de Via Renato Magi naar het centrum van Radicofani, waar de San Pietro kerk staat. De kerk ligt aan de -hoe kan het ook anders- de Piazza San Pietro. Voor de kerk op de trappen staan de tientallen toeschouwers die de deelnemers enthousiast toejuichen, alvorens zij voor de kerk langs naar rechts hun weg naar Siena voortzetten....

De republiek van San Marino wordt de tweede dag aangedaan. Slingerend door het historische centrum -dat normaliter uitsluitend voor bewoners met vergunning toegankelijk is met de auto- gaat het naar boven alweer enkele hoogwaardigheidsbe-kleders hun opwachting maken en op de tribune de deelnemers bekijken onder het wakend oog van de traditionele Garde.

2006 - Schloss Dyck - circuit

2005 - Ennstal Classic - Stoderzinken afdaling

2005 - Ennstal Classic - Stoderzinken afdaling

2010 - Scloss Dyck - achterop het circuit

2011 - ADAC "Elefantenrennen" - 11-09-2011 op de Nürburgring. Aan het stuur zit de latere winnaar Roalnd Asch. Je ziet een Mercedes-Benz Typ SSK 27/170/225 pk (serie W06 - 1928/1930).

2011 - ADAC "Elefantenrennen" - 11-09-2011 op de Nürburgring. Aan het stuur zit de latere winnaar Roalnd Asch. Je ziet een Mercedes-Benz Typ SSK 27/170/225 pk (serie W06 - 1928/1930).

bottom of page