/ diecast... / het verhaal van cmc
Classic Model Cars
CMC ontstond in 1995 in het idyllische Schwabische Denkendorf (D). Mevrouw Shuxiao Jia (foto links) -oprichter, eigenaar en directeur, die al 19 jaar in Duitsland woonde- begon ooit samen met haar inmiddels gestorven echt-genoot als dealer van modelauto's.
In deze hoedanigheid bemerkte zij, dat haar klanten steeds vaker vroegen om meer detail en kwaliteit. Na gezocht en de juiste kwaliteit niet gevonden te hebben was er voor haar reden genoeg hiermee aan de slag te gaan.
Zo ontstond haar bedrijf -gebruik makend van hoog gekwalificeerde ingenieurs en een productiebedrijf in Schenzhen (China)- met nu zo'n 400 man personeel. Zij zetten hun volledige energie en creativiteit in bij de ontwik-keling van nieuwe - en de productie van bestaande modellen. Mw. Jia pendelt elke 2 weken op en neer.
Het streven is op deze manier ongeveer 4 5 nieuwe modellen per jaar uit te brengen. Natuurlijk hangt dit mede af van de medewerking, verkrijgen van licenties, originele tekeningen, etc.
Op verzoek zijn er via toegang tot het persgedeelte van de site diverse assembly foto's gedownload. Deze zijn echter slechts van een paar auto's van CMC aanwezig. Wel zijn er van alle modellen enkele of meerdere gedetail-leerde foto's. Deze zijn vaak verwerkt in een document, met een toelichting op de betreffende foto. Meestal bestaat deze toelichting uit de opsomming van de specifieke kenmerken van het model.
Van alle modellen zijn eigenhandig foto's in werkelijkheid gemaakt. Van enkele auto's zijn aanvullende beelden op het internet gezocht en toegevoegd. De eigen reportages staan echter voorop om een selectie uit te maken.
Dit geldt voor het motorblok, als ook voor de aandrijfriemen van de klimaatcompressor. De velgen worden gegoten uit staal en bij de echte SLR zijn deze velgen in "Turbine ontwerp" 1 van de 3 opties tegen een meerprijs van 9.860,00.
Uiteraard wordt in het interieur uitsluitend het originele SLR leder gebruikt, zij het in het edele model slechts half van de originele dikte... Net als bij het werkelijke model kan men uit diverse kleuren kiezen, zoals rood, zwart en grijs. In dit stadium wordt duidelijk waarom de montage van een 1:12 model rond de 500 arbeidsuren bedraagt.
Behoudens de benodigde arbeidsuren voor elk model, dat ook afhangt van de schaal, vinden bovenstaande processen bij alle andere modellen plaats en worden dezelfde -wellicht aan het originele merk aangepaste kwaliteit- materialen aangewend.
Zoals op elke afdeling controleert mw. Jia ook op de spuiterij, om de hoogstaande kwaliteit van gebruikte lakken en het carrosserie-spuitwerk te waarborgen. Alvorens de carrosserie van de SLR de eerste grond-laklaag krijgt, worden door een medewerk(st)er eerst alle oneffenheden weg gevijld, want slechts in de gelakte staat zullen de kleinste foutjes scherp aftekenen. Na de eerste grondlak te hebben aangebracht wordt er nog 1 keer gepolijst en alles strak gemaakt. In totaal zorgen 6 lagen -inclusief de definitieve laklaag voor een verbluffend resultaat. Hoe de definitieve laklaag uiteindelijk wordt aangebracht is geheim.
Nadat de auto geheel in de lak is gezet kan de eindmontage starten, te beginnen met de deurbekleding. Zo komen alle onderdelen aan de beurt en aan het eind van deze werkzaamheden wordt door mevr. Jia en haar montage chef elk -inmiddels verzendklaar- model nogmaals kritisch onder de loep genomen.
Hierdoor bouwt zij de beste schaalmodellen in de wereld. Desondanks of juist dankzij wil zij nog beter worden. Dit zet zij kracht bij door te laten zien dat de deur niet naadloos in de carrosserie past en ook de functionele onderdelen, zoals de stuurinrichting... draait men aan het stuur, dan moeten de wielen meedraaien !
Zo ontstaat een CMC model...
Op deze en volgende pagina's wordt het proces beschreven die een model door loopt, alvorens de verkoop in te gaan. De gegevens zijn ontleend aan de film die op de site van de fabrikant staat en van die film zijn eveneens enkele screenshots gemaakt ter illustratie. Hierdoor zijn deze afbeeldingen niet van topkwaliteit...
Ten tijde van de opname werd de Ferrari 500 F2 gemaakt. De McLaren Mercedes SLR in 1:12 was het duurste project tot nu toe, met 1.400 onderdelen en een prijs van zo'n 2.500,00.
Alvorens het proces te starten dient toe-stemming te worden verkregen. Als deze binnen is, wordt aan de hand van originele ontwerptekeningen een basis model ver-vaardigd uit kunststof hars. Dit is de basisvorm voor alle modellen. Voor de medewerkers betekent dit, dat er zo'n 900 onderdelen exact moeten worden nagemaakt, hetgeen mede wordt gereali-seerd a.d.h.v. meer dan 1000 foto's. Op basis van de de harsvorm worden de mallen e.d. vervaardigd.
Het ontwikkelteam controleert of van het basismodel (volgende pagina onder: de Ferrari 250 GT SWB, M-077) alle onder-delen tot in perfectie zijn nagemaakt en of zij aan de hoge verwachtingen voldoen. Als ook de fabrikant van het origineel volledig tevreden is (!) begint -na ongeveer 6 maanden- de serieproductie. Dit geschiedt met soms bijzondere materialen, zoals de motorkap van de McLaren Mercedes SLR, die uit koper gemaakt wordt, omdat dit materiaal beter bewerkt kan worden. Deze delen worden vervolgens door verhitting samengevoegd in plaats van gelijmd.
De motor van de SLR bestaat uit 166 onderdelen en de montage ervan duurt meer dan een half uur (door een ervaren medewerker) en alles is een exacte kopie van het 626pk leverend origineel...
Dit functioneert niet in alle gevallen even goed, dus wat dat soort dingen aangaat kan er nog wel iets worden verbeterd ! Op het idee, dat aan de CMC modellen nog wel iets valt te verbeteren zal -behoudens mw. Jia zelf- wel niemand komen.
Momenteel bouwt haar fabriek zo'n 30 verschillende modellen en de SLR is de enige die actueel is en zeker het spectaculairste, zij het op het moment van het maken van de film en niet als dit wordt neergeschreven, want daar zitten toch een aantal jaren tussen...
De meer dan 1.400 afzonderlijke onderdelen zorgen er voor, dat dit model net zo tot de verbeelding spreekt als het origineel doet. Om er zeker van te zijn dat zij de gewenste kwaliteit van de metalen onderdelen kunnen waarborgen, vervaardigt CMC 95% van de metalen onderdelen en alle kunststof onderdelen zelf.
Zoveel liefde voor detail heeft natuurlijk zijn prijs, die -ten tijde van de productie- begint bij 1.800,00 in de standaard kleuren zilver en zwart. Daarnaast zijn nog vier andere kleuren tegen een meerprijs van 200,00 te krijgen. Ik zal hem niet bestellen... in geen enkele kleur !!
Alleen diegene die de 435.000,00 hebben betaald voor een echte McLaren Mercedes SLR, kunnen tegen een meerprijs van nog eens 200,00 kiezen uit de veertien originele lakken, zodat hun SLR in de vitrine er exact zo uitziet als de echte SLR in de garage...