Prof. Dr.-Ing. E.H. Friedhelm Loh, hier bij zijn prachtige Porsche 550 A Spyder (1957) - V4 * 1498ccm, 135pk & 240km/uur © foto Capital Berlin |
---|
Mijn bezoek aan "Das National Museum" in Dietzhölztal-Ewersbach
Het is een stralende ochtend wanneer ik voor het imposante gebouw van "Das National Museum" in Dietzhölztal-Ewersbach sta. Het gebouw, een prachtig voorbeeld van Duitse architectuur, nodigt uit met zijn statige gevel en indrukwekkende omvang. Bij het betreden van het museum wordt mijn aandacht meteen getrokken door de sfeervolle ambiance en de historische charme die in de lucht hangt.
Eenmaal binnen word ik begroet door een vriendelijke medewerker, die mij verwelkomt en me voorziet van een plattegrond van het museum. De ruime en goed verlichte entreehal is gevuld met opwinding en anticipatie, terwijl bezoekers zich verdringen om een glimp op te vangen van de schatten die binnen op hen wachten.
Ik begin mijn ontdekkingstocht door het museum in de eerste tentoonstellingsruimte, waar ik wordt ondergedompeld in de vroege dagen van de Duitse industrie. Hier worden de fundamenten gelegd voor het verhaal dat zich zal ontvouwen, met displays die de opkomst van technologie en innovatie in Duitsland illustreren, van de eerste stoommachines tot aan de elektrificatie van de samenleving.
Naarmate ik verder ga door de verschillende galerijen en zalen van het museum, wordt mijn nieuwsgierigheid voortdurend beloond met een schat aan fascinerende artefacten en tentoonstellingen. Ik bewonder de prachtig gerestaureerde klassieke auto's die de evolutie van de auto-industrie belichamen, van elegantie en luxe limousines tot aan stoere en iconische sportwagens.
Het hoogtepunt van mijn bezoek komt wanneer ik een nagebouwde geplaveide weg betreed, een eerbetoon aan de vroege dagen van het autotijdperk. Het gevoel van nostalgie en opwinding is overweldigend als ik me voorstel hoe deze wegen ooit werden bereden door de pioniers van de auto-industrie, hun machines brullend met kracht en belofte.
Na een verkwikkende lunchpauze in het museumrestaurant, vervolg ik mijn reis door de tentoonstellingen die me meenemen op een reis door de 20e eeuwse Duitse geschiedenis, met hoogtepunten zoals de opkomst van de elektronica-industrie en de impact van de digitalisering op onze moderne wereld.
Als de dag ten einde loopt en ik afscheid neem van "Das National Museum", voel ik me vervuld van een diep gevoel van bewondering en waardering voor de ongelooflijke prestaties van de Duitse industrie en de rol die het heeft gespeeld in het vormgeven van de wereld zoals we die vandaag kennen. Mijn ervaring in het museum zal voor altijd in mijn geheugen gegrift blijven als een ontroerende en inspirerende reis door de tijd.
© 2024 'nJoy Media - Henk J. Brouwer
Nationaal Automuseum Loh Collection (D)
Prof. Dr.-Ing. E.H. Friedhelm Loh is multimiljardair en Duits ondernemer, ingenieur en filantroop, die bekend staat om zijn buitengewone bijdragen aan de Duitse industrie en zijn passie voor het behoud van cultureel erfgoed. Geboren in 1946, begon Loh zijn carrière met een sterke focus op technologie en innovatie, wat uiteindelijk leidde tot de oprichting van een indrukwekkend imperium.
Het verhaal van Loh's imperium begint in 1968, toen hij op 22-jarige leeftijd zijn eigen bedrijf oprichtte: Rittal GmbH & Co. KG. Het bedrijf begon als een bescheiden onderneming, gespecialiseerd in de productie van behuizingen en systemen voor de elektrische industrie. Onder Loh's leiderschap groeide Rittal echter al snel uit tot een wereldleider in de sector, dankzij zijn innovatieve producten en geavanceerde productietechnieken.
Als visionair ondernemer zag Loh niet alleen de waarde van technologische vooruitgang, maar ook van het behoud van erfgoed. In de loop der jaren ontwikkelde hij een passie voor klassieke auto's, wat leidde tot de oprichting van een indrukwekkende autocollectie. Zijn verzameling omvatte zeldzame en historisch belangrijke voertuigen, die een belangrijk onderdeel werden van zijn nalatenschap.
Het hoogtepunt van Loh's inzet voor het behoud van erfgoed kwam in 2006, toen hij het "National Museum" in Dietzhölztal-Ewersbach verwierf. Dit historische monument belichaamde de rijke geschiedenis van de Duitse industrie en was de perfecte locatie om Loh's visie te verwezenlijken. Met zijn vastberadenheid en middelen transformeerde hij het museum tot wat nu bekend staat als "Das National Museum".
Het museum werd niet alleen een eerbetoon aan de technologische vooruitgang van Duitsland, maar ook een levendige bestemming voor liefhebbers van geschiedenis en technologie. Naast zijn indrukwekkende autocollectie, huisvest het museum tentoonstellingen die de evolutie van de Duitse industrie belichten, van de vroege stoommachines tot aan de moderne technologische doorbraken.
Het levensverhaal van Prof. Dr.-Ing. E.H. Friedhelm Loh is een inspiratie voor zowel ondernemers als liefhebbers van geschiedenis en technologie. Zijn toewijding aan innovatie, erfgoedbehoud en het delen van kennis heeft een blijvende impact op de Duitse samenleving en zal nog vele generaties lang voortleven.
In Hessen staan zo'n 150 historische unieke voertuigen zij aan zij met legendarische raceauto's en hypermoderne sportwagens. Voertuigen van meer dan 50 fabrikanten zijn te zien, van zeldzame exoten tot culturele iconen...
Friedhelm Loh's autocollectie is ontstaan uit zijn diepe passie voor klassieke auto's en zijn liefde voor technologie, vakmanschap en design. Als succesvolle ondernemer en visionair in de Duitse industrie had Loh niet alleen de middelen maar ook de interesse om een indrukwekkende verzameling van zeldzame en historisch belangrijke voertuigen op te bouwen.
Het begin van Loh's autocollectie kan worden teruggevoerd naar zijn jeugd, waarin zijn fascinatie voor auto's werd gewekt. Naarmate hij ouder werd en zijn zakelijk succes toenam, kreeg hij de gelegenheid om zijn passie voor klassieke auto's serieus na te streven. Hij begon met het verwerven van voertuigen die hem persoonlijk aanspraken, wellicht geïnspireerd door bepaalde modellen uit zijn jeugd of iconische auto's uit de geschiedenis van de auto-industrie.
Loh heeft zijn collectie waarschijnlijk zorgvuldig samengesteld, waarbij hij voertuigen selecteerde die niet alleen zeldzaam waren, maar ook een belangrijke rol hebben gespeeld in de ontwikkeling van de auto-industrie. Zijn interesse kan zijn uitgebreid van vroege pioniersmodellen uit het begin van de 20e eeuw tot aan elegante luxewagens en sportwagens uit latere decennia.
De collectie van Friedhelm Loh bestaat waarschijnlijk uit een divers assortiment voertuigen, waaronder klassieke modellen van gerenommeerde fabrikanten zoals Mercedes-Benz, Porsche, BMW, Ferrari en Rolls-Royce, om er maar een paar te noemen. Het is goed mogelijk dat zijn verzameling ook enkele unieke prototypes, zeldzame racewagens en speciale edities omvat, die vaak een speciale plaats innemen in de wereld van autoliefhebbers.
Hoewel de exacte samenstelling van Loh's autocollectie niet publiekelijk bekend is, kan worden aangenomen dat het een uitgebreide en diverse verzameling is, samengesteld met aandacht voor detail en een diep respect voor de geschiedenis en het vakmanschap van de auto-industrie.
"Winner of the FIA Founding Members’ Club Heritage Cup"
© 2024 'nJoy Media
Niet limitatieve opgave van geshowde modellen *
ABT Schaeffler Audi Sport FE02 Formule E (2017) - VElectrisch * -ccm, 272pk & 225km/uur
Alfa Romeo 155 V6 TI DTM (1994) - V6 * 2498ccm, 420pk & 300km/uur
Alfa Romeo 8C (Motor) (1938) - V8 * 2900ccm, 220pk & -km/uur
Alfa Romeo 8C 2300 Le Mans LWB (1938) - V8 * 2900ccm, 220pk & -km/uur
Aston Martin DB4 GT Prototype / DP199 (1959) - V6 * 3670ccm, 306pk & 245km/uur
Aston Martin DB4 GT Zagato Competizione (1961) - V6 * 3670ccm, 314pk & 246km/uur
Aston Martin DBRS9 (2006) - V12 * 5935ccm, 608pk & 314km/uur
Aston Martin Vantage DTM (2019) - V4 * 1999ccm, 610+30pk & 3000km/uur
Audi A4 DTM (2005) - V8 * 3998ccm, 460pk & 290km/uur
Audi R18 e-Tron Quattro (2012) - V6 * 3700ccm, 540pk & 330km/uur
Audi R8 Team Goh (2002) - V8 * 3596ccm, 620pk & 325km/uur
Audi R8C (1999) - V8 * 3600ccm, 600pk & 345km/uur
Austro Daimler ADR 635 Sport Cabriolet Bergmeister (1932) - V6 * 3614ccm, 120pk & 150km/uur
Austro Daimler ADR 635 Sport Cabriolet Bergmeister (1932) - V6 * 3614ccm, 120pk & 150km/uur
Avions Voisin C14 Lumineuse (1927) - V6 * 2326ccm, 66pk & 130km/uur
Bentley 4,5Ltr Birkin Teamcar (1928) - V4 * 4398ccm, 110pk & 200km/uur
Bentley 4,5Ltr Fixed Head Sport Coupé by Vesters & Neirinck (1937) - V6 * 4257ccm, 125pk & 170km/uur
Bentley 4,5Ltr SC Blower Sports Four Seater vanden Plas (1931) - V4 * 4500ccm, 182pk & 170km/uur
Bentley 6,5Ltr Speed Six Sportsman's Coupé by Guerny Nutting (1930) - V6 * 6597ccm, 180pk & 190km/uur
Bentley 6,5Ltr SWB Speed Six Boat-Tail Two-Seater by Barker (1929) - V6 * 6597ccm, 180pk & 140km/uur
Bentley EXP Speed 8 (2001) - V8 * 3600ccm, 637pk & 345km/uur
Benz Patent-Motorwagen Nummer 1 (1886) - V1 * 954ccm, 0,75pk & 16km/uur
Benz Patent-Motorwagen Nummer 1 (1886) - V1 * 954ccm, 0,75pk & 16km/uur
Benz Victoria Phaeton (1895) - V1 * 2650ccm, 5pk & 30km/uur
BMW 507 Roadster (1958) - V8 * 3168ccm, 150pk & 220km/uur
BMW M3 E30 DTM (1986) - V4 * 2332ccm, 285pk & 258km/uur
Bucciali YAV8-32 V12 Golen Arrow by Saoutchik (1932) - V12 * 4886ccm, 180pk & -km/uur
Bugatti "Tank" Type 57G Motor (1937) - V6 * 3257ccm, 200pk & 136km/uur
Bugatti EB 110 Le Mans (1994) - V12 * 3500ccm, 670pk & 355km/uur
Bugatti Type 50 (1931) - V8 * 4972ccm, 275pk & 230km/uur
Bugatti Type 50 (Motor) (1931) - V8 * 4972ccm, 275pk & 230km/uur
Bugatti Type 57 Atalante (1936) - V8 * 3257ccm, 135pk & 160km/uur
Bugatti Type 57C Aravis by Gangloff (1938) - V8 * 3257ccm, 160pk & 150km/uur
Bugatti Veyron 16.4 Super Sport (2011) - VW16, Quad Turbo * 7993ccm, 1200pk & 415km/uur
Chevrolet Corvette Sting Ray Convertible (1967) - V8 * 5354ccm, 253pk & 200km/uur
Chrysler Viper GTS-R Labre Compétition (2001) - V10 * 7986ccm, 630pk & 330km/uur
Citroën 5 HP Cabriolet Torpedo (1924) - V4 * 856ccm, 11pk & 60km/uur
Citröen DS 19 Berline (1957) - V4 * 1911ccm, 70pk & 140km/uur
Daimler 4-hp "Marseille" Phaeton (1898) - V2 * 1527ccm, 4pk & 32km/uur
Delorean DMC-12 (1983) - V6 * 2849ccm, 132pk & 198km/uur
Duesenberg Model SJ Beverly Berline by Murphy (1933) - V8, kompressor * 6861ccm, 320pk & 225km/uur
Duesenbern Model J Convertible Coupé Murphy (1929) - V8 * 6883ccm, 265pk & 185km/uur
Facel Vega Facel II (1962) - V8 * 6286ccm, 390pk & 245km/uur
Ferrari 1512 Formule 1 (1964) - V12 * 1490ccm, 220pk & 285km/uur
Ferrari 250 GT Berlinetta Passo Corto Competizione (1960) - V12 * 2953ccm, 280pk & 275km/uur
Ferrari 250 Sport Vignale Berlinetta (1952) - V12 * 2953ccm, 230pk & 250km/uur
Ferrari 312 B3 Formule 1 (1974) - V12 * 2991ccm, 490pk & 300km/uur
Ferrari 330 P3 / 412 P (1966) - V12 * 3967ccm, 420pk & 310km/uur
Ferrari 365 GTB/4 Competizione Serie III (1972) - V12 * 4390ccm, 430pk & 290km/uur
Ferrari 365 GTB/4 Daytona (1972) - V12 * 4390ccm, 352pk & 278km/uur
Ferrari 512 BB (1979) - V12 * 4943ccm, 360pk & 300km/uur
Ferrari F1 2000 Formule 1 (2000) - V10 * 2997ccm, 770pk & 350km/uur
Fiat 695 SS Abarth (1966) - V2 * 695ccm, 49pk & 145km/uur
Fiat NSU Topolino "Weinsberg Roadster" (1939) - V4 * 565ccm, 13pk & 85km/uur
Ford Capri RS 2600 DRM (1973) - V6 * 2940ccm, 295pk & 202km/uur
Ford Capri RS 6000 Shark Team (1971) - V6 * 2933ccm, 300pk & 270km/uur
Ford GT '66 Heritage Edition (2018) - V6, Bi-Turbo * 3500ccm, 656pk & 350km/uur
Ford GT40 (Ecurie Ford France) (1966) - V8 * 4736ccm, 370pk & 320km/uur
Ford Sierra RS 500 Cosworth DTM (1988) - V4 * 1998ccm, 500pk & 285km/uur
Ford Thunderbird Convertible (1956) - V8 * 4785ccm, 203pk & 182km/uur
Honda 162 RC (1962) - V4 * 249ccm, 45pk & -km/uur
Jaguar C-Type (1953) - V6 * 3442ccm, 200pk & 232km/uur
Jaguar E-Type Coupé 4.2 Series I (1966) - V6 * 4235ccm, 269pk & 240km/uur
Jaguar XKSS (1957) - V6 * 3442ccm, 250pk & 250km/uur
Lamborghini Countach LP 400 (1975) - V12 * 3929ccm, 375pk & 335km/uur
Lamborghini Miura SV1971123929385 (1971) - V12 * 385ccm, 385pk & 296km/uur
Lancia Aurelia B24S Spider America (1955) - V6 * 2451ccm, 118pk & 185km/uur
Lincoln Continental "Limo One" Jonh F. Kennedy (1963) - V8 * 7046ccm, 325pk & 194km/uur
Loh Rider (2011) - VE * -ccm, -pk & 35km/uur
Lohner Elektro-feuerwehr (1906) - VHybrid * 2470ccm, 29pk & 50km/uur
Manderbach Condor (1934) - V1 * 198ccm, 6 / 7,5pk & 80km/uur
Maserati A 6G '53/54 Frua Coupé (1953) - V8 * 3168ccm, 170pk & 235km/uur
Maybach DS 8 Zeppelin Sport Cabriolet (1937) - V12 * 7922ccm, 200pk & 160km/uur
Maybach Exelero (2005) - V12 * 5908ccm, 700pk & 351,45km/uur
McLaren F1 MP4-14 Formule 1 (1999) - V10 * 2997ccm, 785pk & 360km/uur
McLaren MP4-5A Formule 1 (1989) - V10 * 3490ccm, 690pk & 333km/uur
Mercedes CLR (1999) - V8 * 5721ccm, 680pk & 349km/uur
Mercedes-AMG C63 DTM (2016) - V8 * 4000ccm, 500pk & 300km/uur
Mercedes-AMG ONE (2023) - V6, 4x Elektro * 1599ccm, 1063pk & 352km/uur
Mercedes-AMG SL 63 S E-Performance (2023) - V8 * 4000ccm, 816pk & 317km/uur
Mercedes-Benz 10/50 PS Typ Stuttgart 260 (1929) - V6 * 2581ccm, 50pk & 90km/uur
Mercedes-Benz 190 E 2.5-16 EVO II DTM (1988) - V4 * 1998ccm, 500pk & 285km/uur
Mercedes-Benz 190 E 2.5-16 EVO II DTM (1989) - V4 * 2488ccm, 373pk & 300km/uur
Mercedes-Benz 190 E 2.5-16 Evolution II (1990) - V4 * 2463ccm, 335pk & 250km/uur
Mercedes-Benz 190 E 2.5-16 Klasse 1 - DTM (1993) - V4 * 2488ccm, 373pk & 300km/uur
Mercedes-Benz 290 (motor) (1935) - V6 * 2900ccm, 68pk & 138km/uur
Mercedes-Benz 300 SL Coupé Aluminium (1955) - V6 * 2996ccm, 215pk & 260km/uur
Mercedes-Benz 500 K Special Roadster (1936) - V8 * 5018ccm, 160pk & 160km/uur
Mercedes-Benz 630 K La Baule by Saoutchik (1928) - V6 * 6240ccm, 140pk & 120km/uur
Mercedes-Benz 630 K Open Tourer (1927) - V6 * 6240ccm, 100pk & 110km/uur
Mercedes-Benz 710 SSK (1929) - V6 * 7069ccm, 225pk & 192km/uur
Mercedes-Benz 770 K Cabriolet F (1939) - V8 * 7655ccm, 230pk & 180km/uur
Mercedes-Benz CLK GTR Coupé (1999) - V12 * 6898ccm, 612pk & 320km/uur
Mercedes-Benz CLK GTR Coupé (1999) - V12 * 6898ccm, 612pk & 320km/uur
Mercedes-Benz CLK GTR Roadster (1999) - V12 * 6898ccm, 612pk & 320km/uur
Mercedes-Benz CLK GTR Roadster (1999) - V12 * 6898ccm, 612pk & 320km/uur
Mercedes-Benz CLK GTR Roadster (1999) - V12 * 6898ccm, 612pk & 320km/uur
Mercedes-Benz SLR McLaren Stirling Moss (2009) - V8, Compressor * 5439ccm, 640pk & 337km/uur
Mercedes-Benz SLR McLaren Stirling Moss (2009) - V8, Compressor * 5439ccm, 640pk & 337km/uur
Mercedes-Benz SLS GT3 (aandrijflijn) (2014) - V8 * 6300ccm, 544pk & -km/uur
MV Augusta 500/4 (1973) - V4 * 499ccm, 98pk & -km/uur
Peugeot -4 Break "Ferrari Servizio Corse" (1963) - V4 * 1618ccm, 65pk & 145km/uur
Porsche 356 Pre-A Speedster (1955) - V4 * 1488ccm, 55pk & 155km/uur
Porsche 550 A Spyder (1957) - V4 * 1498ccm, 135pk & 240km/uur
Porsche 904 (Motor) (1963) - V4 * 2000ccm, 155pk & 252km/uur
Porsche 904 GTS (1964) - V4 * 1966ccm, 180pk & 263km/uur
Porsche 911 Carrera RSR 3.8 Labre Compétition (1993) - V6 * 3746ccm, 240pk & 265km/uur
Porsche 911 Turbo 3.6 (1993) - V6 * 3600ccm, 360pk & 280km/uur
Porsche 917 K (1969) - V12 * 4907ccm, 600pk & 340km/uur
Porsche 956 (1983) - V6 * 2649ccm, 640pk & 355km/uur
Porsche 959 S (1987) - V6 * 2849ccm, 515pk & 339km/uur
Renault 4CV "Crèmeschnittchen" (1954) - V4 * 750ccm, 21pk & 110km/uur
Rolls-Royce Silver Ghost 40/50 HP Silver Dawn (1912) - V6 * 7428ccm, 48pk & 110km/uur
Sauber C9 (1989) - V8 * 4973ccm, 800pk & 400+km/uur
Shelby Cobra 289 (1964) - V8 * 4727ccm, 275pk & 240km/uur
Talbot-Lago T26 Grand Sport by Saoutchik (1948) - V6 * 4482ccm, 200pk & 200km/uur
Tatra 77 A (1937) - V8 * 3378ccm, 70pk & 160km/uur
Tyrell 012 Formule 1 (1984) - V8 * 2993ccm, 530pk & 280km/uur
Volkswagen Käfer (1951) - V4 * 1130ccm, 25pk & 100km/uur
Volkswagen KdF-Wagen (Motor) (1943) - V4 * 1131ccm, 25pk & 100km/uur
* 2024 samengesteld door 'nJoy Media