top of page
![]() Donnet-Zedel Cl-6 Torpedo Sport (1927) | ![]() Wheels Mariënwaerdt Concours dÉlegance In de afgelopen decennia is het ontwerp van auto’s sterk beïnvloed door een nostalgische terugkeer naar retrostijlen en klassieke iconen. Daarom is het van essentieel belang dat de auto’s van vandaag de dag een prominente plek innemen op Wheels Mariënwaerdt, waar zowel de geschiedenis als de toekomst van autodesign gevierd wordt. Foto's: 40 in galerie 5 / 7 Impressie: Mark Beumer en Henk J. Brouwer | ![]() Lancia Dilambda (1928) |
---|---|---|
![]() Lancia Dilambda (1928) | ![]() Lancia Dilambda (1928) | ![]() Rolls Royce 20/25 Shooting Brake Stationwagen (1932) |
![]() Rolls Royce 20/25 Shooting Brake Stationwagen (1932) | ![]() Rolls Royce 20/25 Shooting Brake Stationwagen (1932) | ![]() Rolls Royce 20/25 Shooting Brake Stationwagen (1932) |
![]() Rolls Royce 20/25 Shooting Brake Stationwagen (1932) | ![]() Buick Speedster (1927) | ![]() Buick Speedster (1927) |
![]() Buick Speedster (1927) | ![]() Buick Speedster (1927) | ![]() Buick Speedster (1927) |
![]() Buick Speedster (1927) | ![]() MG A Midget PA Cabriolet (1934) | ![]() MG A Midget PA Cabriolet (1934) |
![]() MG A Midget PA Cabriolet (1934) | ![]() MG A Midget PA Cabriolet (1934) | ![]() MG A Midget PA Cabriolet (1934) |
![]() Singer Le Mans Cabriolet (1934) | ![]() BMW 328 Cotura RS (1938) | ![]() BMW 328 Cotura RS (1938) Onderstaande tekst is overgenomen uit het boek 'Autodesign in Nederland', door Jan Lammerse: De Cotura is een op BMW-techniek gebaseerde sportauto die werd gebouwd door Co van der Tuyn uit Rotterdam. Het is niet duidelijk of hij twee of drie exemplaren bouwde, omdat ook de BMW-special van Kalkman regelmatig als Cotura werd aangemerkt. Twee Cotura's zijn in elk geval in de tweede helft van de jaren vijftig op het circuit ingezet, zie volgende foto... |
![]() BMW 328 Cotura RS (1938) ...aanvankelijk met Van der Tuyn zelf aan het stuur. Een van de auto's werd voorzien van een 1991 cc zescilinder motor, afkomstig uit een BMW 328. Het andere exemplaar had oorspronkelijk een krachtbron met een inhoud van anderhalve liter, die werd teruggebracht om deelname in de klasse tot 1100 cc mogelijk te maken. In 1950 startte Van der Tuyn met zijn Cotura zelfs op de Nürburgring, waar hij een plaats veroverde tussen de fabrieks-BMW's. zie volgende foto... | ![]() BMW 328 Cotura RS (1938) ... Ook B. Maasland en Hans van Dieten reden met de auto. Rinus van der Tuyn overleed op 4 maart 1954, waarna de Cotura's in handen kwamen van Joke Maasland en Hans de Mooy. Dan is al duidelijk dat ze het onderspit zullen moeten delven tegen de modernere auto's, die op de circuits verschijnen. Tijdens de voorrace van de Grand Prix van 1958 kwam Rob Slotemaker met een oude Cotura aan de start. Hij zag kans om ondanks een startplaats achterin... zie volgende foto... | ![]() BMW 328 Cotura RS (1938) ... het veld de auto nog eenmaal winnend over de streep te brengen. De Cotura verdween daarna uit de nationale racerij. Een exemplaar bestaat nog. Helaas heeft de huidige eigenaar de originele BMW-motor vervangen door een moderner exemplaar van Mercedes. zie volgende foto... |
![]() BMW 328 Cotura RS (1938) ... 2 augustus 2023. Hartmut Gagel uit Düsseldorf schreef een verdere geschiedenis van deze Cotura: "Uit oude verbondenheid heb ik weer eens over COTURA gelezen. Ik moest het voertuig 85019 eind jaren zeventig overnemen bij de aankoop van een originele 328 in de buurt van Amsterdam van een zekere Pim Hascher. De auto had een 328-motor en was in een erbarmelijke staat. Als oude BMW-verzamelaar sinds ongeveer 70 jaar, was ik gefascineerd... zie volgende foto | ![]() BMW 328 Cotura RS (1938) ... door deze kleine sportwagen. Ik liet de auto naar mijn wensen restaureren, maar liet wel de Frazer Nash-grille met het BMW-symbool voorzien. Dit leidde er later toe dat de onschuldige BMW-specialisten in München de COTURA niet in het BMW-boek mochten opnemen, terwijl er op de achterkant van het boek een zekere heer Feierabend prijkte. Ik reed met deze auto vijf keer de 'Nach-Mille Miglia', van Düsseldorf naar Italië en terug. zie volgende foto... | ![]() BMW 328 Cotura RS (1938) ... In 1984, 1986, 1988, 1989 en 1991, tweemaal met de race-ingenieur van March als bijrijder. Daarnaast nam ik deel aan allerlei evenementen, zoals de Nürburgring. In totaal reed ik ongeveer 60.000 kilometer met een motor die 85 pk leverde. Vermoedelijk in 1984 verscheen in het tijdschrift Stern, nummer 129, een paginagroot artikel met foto: 'Toen al waren de Beieren top'. Door deze eerste auto leerde ik in Nederland de heer Hugo de Groot kennen, zie volgende foto... |
![]() BMW 328 Cotura RS (1938) ... die destijds de tweede wagen (met Mercedes-motor) bezat. Toen hij hem wilde verkopen, nam ik ook deze auto over, verving de motor door een BMW-motor, en de auto werd zeer origineel gerestaureerd. In latere jaren verkocht ik beide auto’s. Tijdens een van de Mille Miglia’s, vermoedelijk in 1988, sprak een zekere heer Van de Loof uit Nederland me aan, wiens dochter in de jaren 50 met een 12-cilinder Ferrari, vermoedelijk een 165/195, tegen zie volgende foto... | ![]() BMW 328 Cotura RS (1938) ... tegen precies deze Cotura’s had geracet. Hij was zeer verheugd om deze auto weer te zien. Zoveel over de geschiedenis, die blijkbaar onbekend is." Einde citaat Hartmut Gagel. | ![]() BMW 328 Cotura RS (1938) In de loop der geschiedenis zijn er toch tal van Cotura (achtige) verschijningen gespot, zoals tijdens een heuvelklim in Vaals met een foto van Rob Peters in 1958. Dit naast recente spots, waarbij natuurlijk het Concours d'Élégance op het Koninklijk Paleis 't Loo (voorloper van Wheels Mariënwaerdt) niet ontbreekt en ook tijdens de opvolger van 't Loo zal hij gespot zijn bij paleis Soestdijk. Verheugend te zien, dat er met dit unieke stukje techniek wordt geracet !! |
![]() BMW 328 Cotura RS (1938) | ![]() BMW 328 Cotura RS (1938) | ![]() America La France Type 75 (1917) |
![]() America La France Type 75 (1917) | ![]() America La France Type 75 (1917) | ![]() America La France Type 75 (1917) |
![]() America La France Type 75 (1917) | ![]() America La France Type 75 (1917) |
bottom of page