top of page

/ ferrari - 1947 125 S

over 'nJoy media

Dit was de allereerste auto, die het Ferrarilogo mocht dragen. De V12 motor werd ontworpen door Gioachino Colombo, met bijdragen van Giuseppe Busso en Luigi Bazzi. Sport- en concurrentie versies van de 125 S werden gebouwd met een verschillende carrosserie, hoewel het chassis en de aandrijving van de auto's in principe hetzelfde bleef.

 

De 125 S's debuut op het circuit van Piacenza was, in de woorden van Enzo Ferrari zelf, "een veelbelovende mislukking." In feite diende Franco Cortese zich terug te trekken vanwege een probleem met de brandstofpomp tijdens de race. In de daarop volgende vier maanden was de 125 S echter weer 13 keer  terug op het circuit en won zes van zijn races.

ENGINE

 

Bore/stroke

Unitary displacement

Total displacement

Compression ratio

Maximum power

Power per litre

Maximum torque

Valve actuation

 

Fuel feed

Ignition

Lubrication

Clutch

Frame

 

 

CHASSIS

 

Front suspension

 

Rear suspension

 

Brakes

Transmission

Steering

Fuel tank

Front tyres

Rear tyres

Type

 

 

BODYWORK

 

Length

Width

Height

Wheelbase

Front track

Rear track

Weight

Top speed

 

 

PERFORMANCE

 

Acceleration 0-100 km/h

0-400 m

0-1000 m

Motore

 

 

 

 

55 x 52.5 mm

124.73 cc

1496.77 cc

9.5 : 1

87 kW (118 hp) at 6800 rpm

79 hp/l

-

single overhead camshaft per bank, two valves per cylinder

three Weber 30 DCF carburettors

single spark plug per cylinder, two magnetos

wet sump

single-plate

tubular steel

 

 

 

 

independent, unequal-length wishbones, transverse leaf spring, hydraulic shock absorbers

live axle, semi-elliptic springs, hydraulic shock absorbers, anti-roll bar

drums

5-speed + reverse

worm and sector

capacity 72 litres

5.00 x 15

6.00 x 15

two-seater spider

 

 

 

 

-

-

-

2420 mm

1240 mm

1240 mm

650 kg (dry)

210 km/h

 

 

 

 

-

-

-

anteriore, longitudinale, 12V 60°

 

bottom of page