top of page

 / ferrari - 1947 159 S

over 'nJoy media

159 S

 

Ontwikkeld op basis van de 125 S, waarvan de motorinhoud werd verhoogd tot 1903ccm door het uit te boren en aan de slag te werken. Dit model was ook uitgerust met een monocoque body of met een afzonderlijke mudflap, omdat er nu meer aandacht werd besteed aan de verbetering van de aërodynamische coëfficiënt.

 

De 159 S werd gebruikt in slechts drie wedstrijden maar bracht de pas opgerichte Ferrari naar eerste internationale overwinning gedurende de Grand Prix van Turijn door Raymond Sommer in 1947.

ENGINE

 

Type

Bore/stroke

Unitary displacement

Total displacement

Compression ratio

Maximum power

Power per litre

Maximum torque

Valve actuation

 

Fuel feed

Ignition

Lubrication

Clutch

Frame

 

 

CHASSIS

 

Front suspension

 

Rear suspension

 

Brakes

Transmission

Steering

Fuel tank

Front tyres

Rear tyres

Type

 

 

BODYWORK

 

Length

Width

Height

Wheelbase

Front track

Rear track

Weight

Top speed

 

 

PERFORMANCE

 

Acceleration 0-100 km/h

0-400 m

0-1000 m

 

 

 

 

 

front, longitudinal 60° V12

59 x 58 mm

158.57 cc

1902.84 cc

8.5 : 1

92 kW (125 hp) at 6500 rpm

66 hp/l

-

single overhead camshaft per bank, two valves per cylinder

three Weber 32 DCF carburettors

single spark plug per cylinder, two magnetos

wet sump

single plate

tubular steel

 

 

 

 

independent, unequal-length wishbones, transverse leaf spring, hydraulic shock absorbers

live axle, semi-elliptic springs, hydraulic shock absorbers, anti-roll bar

drums

5-speed + reverse

worm and roller

capacity 72 litres

5.50 x 15

5.50 x 15

spider, two-seater

 

 

 

 

-

-

-

2420 mm

1240 mm

1240 mm

-

-

 

 

 

 

-

-

-

 

bottom of page