159 S
Ontwikkeld op basis van de 125 S, waarvan de motorinhoud werd verhoogd tot 1903ccm door het uit te boren en aan de slag te werken. Dit model was ook uitgerust met een monocoque body of met een afzonderlijke mudflap, omdat er nu meer aandacht werd besteed aan de verbetering van de aërodynamische coëfficiënt.
De 159 S werd gebruikt in slechts drie wedstrijden maar bracht de pas opgerichte Ferrari naar eerste internationale overwinning gedurende de Grand Prix van Turijn door Raymond Sommer in 1947.
ENGINE
Type
Bore/stroke
Unitary displacement
Total displacement
Compression ratio
Maximum power
Power per litre
Maximum torque
Valve actuation
Fuel feed
Ignition
Lubrication
Clutch
Frame
CHASSIS
Front suspension
Rear suspension
Brakes
Transmission
Steering
Fuel tank
Front tyres
Rear tyres
Type
BODYWORK
Length
Width
Height
Wheelbase
Front track
Rear track
Weight
Top speed
PERFORMANCE
Acceleration 0-100 km/h
0-400 m
0-1000 m
front, longitudinal 60° V12
59 x 58 mm
158.57 cc
1902.84 cc
8.5 : 1
92 kW (125 hp) at 6500 rpm
66 hp/l
-
single overhead camshaft per bank, two valves per cylinder
three Weber 32 DCF carburettors
single spark plug per cylinder, two magnetos
wet sump
single plate
tubular steel
independent, unequal-length wishbones, transverse leaf spring, hydraulic shock absorbers
live axle, semi-elliptic springs, hydraulic shock absorbers, anti-roll bar
drums
5-speed + reverse
worm and roller
capacity 72 litres
5.50 x 15
5.50 x 15
spider, two-seater
-
-
-
2420 mm
1240 mm
1240 mm
-
-
-
-
-