La Strada Magazine
21ste Ennstal Classic
17 t/m 20, 2013 - Gröbming (A)
Evenementen binnenland
De eerste Ennstal Classic rally dateert alweer uit 1993 en dit jaar werd de 21ste rally verreden. Reden er in het begin tussen de 30 en 40 auto’s -voornamelijk Porsche en Mercedes-benz- mee, nu zijn er honderden inschrijvingen, waarvan er 206 zijn gehonoreerd. Bij de deelnemers zitten niet de minste en we zien ook dit jaar weer een bijzonder fraai wagenpark, al mis ik de echte Bugatti klassiekers, zoals de T35 of T51. Inmiddels uitgegroeid tot een van de toonaangevende evenementen in midden Europa -met wereldbekendheid- kreeg de editie van dit jaar er een nieuw onderdeel bij. De demonstratie kreeg een andere benadering.
© 2013 'nJoy Media
De Race-car Trophy…
Helaas moest ik vorig jaar overslaan en moest dit jaar dus constateren dat er in een periode van bijna 2 jaar heel veel kan veranderen. Ingegeven door meerdere oorzaken is de organisatie wat inschrijving, accreditatie en scruteneering uitgeweken naar een nieuwe locatie, in en nabij de Fachschule (school voor Landbouw en voedselvoorziening economie), die in 2012 werd geopend. Jammer genoeg verloor het daarmee de nodige en gezellige sfeer van de vorige locatie. Voor de eerste keer dit jaar werd de Racecar Trophy in het leven geroepen. De demonstratiewagens… maar dan nu op een bergstraat, gevolgd door de bekende rondjes op zaterdag. Vooral op zaterdag was dit een aanfluiting, want zeg nu zelf… als je toch staat te wachten op een Porsche 908/03 (3 ltr, V8) en je mist hem bijna omdat je hem niet hoort… dan hebben ze iets toch niet begrepen. Van de ruim 30 deelnemers kwamen er een 4-tal lekker naar boven.
De Stoderzinken...
Zo reed de Racecar Trophy voor de eerste keer op de Stoderzinken naar boven in een drietal runs. Dit gebeurde eerst nadat alle deelnemers aan de Proloog waren verdwenen. Voorwaar de moeite van het wachten wel waard, want het is wel een sensatie een Maserati 4CL (1939) vol naar boven te horen komen. En wat dacht je van de angsten die menigeen had voor het nemen van de haarspeldbochten door de Lola T310 CanAm of een Chevron-BMW 821. Nou… geloof het of niet, maar de heren coureurs trokken de wagens gruwelijk strak in één keer er doorheen. Heel bijzonder !
Ervaring…
Na alle Mille Miglia’s, Tour Auto’s en weet ik al niet wat ik gereden heb, weet ik als geen ander dat het van groot belang is, dat je vooraf goede informatie krijgt. Natuurlijk “wrijft” dit met de organisatie, want bijvoorbeeld bij de Tour Auto in Frankrijk werden er forse bedragen betaald voor “informatie vooraf” (bijv. een roadbook), door de teams die dit natuurlijk konden betalen. Vervolgens werd dan vooraf een bijzondere locatie verkend, etc. Nou… was ik aanvankelijk blij met een link naar een Googlemaps weergave van de routes… er bleek -in detail- weinig tot niets van te kloppen. Op de vraag of een deel links - of rechts om ging kreeg je een verkeerd antwoord en zo kan het eenvoudig gebeuren, dat je op de verkeerde plek staat te wachten op de eerste auto’s. En er dus ook een paar mist en als ze vlot hebben doorgereden kunnen dat er best flink wat zijn. Zo waren er meerdere zaken dit jaar, die het er allemaal niet leuker op maakten en we vroegen ons eigenlijk af of er nog wel zo veel voordeel vast zat aan een accreditatie, te meer daar de toegang al gratis is. De toeschouwers -en wellicht ook de rijders- hebben er denk ik niet zoveel van gemerkt en dat is toch het belangrijkst: Rijders en toeschouwers… die maken het evenement!
Eindresultaat…
Het eindresultaat mag er weer zijn, ondanks wat tegenslagen. Allereerst hebben we geweldig weer gehad en dat is een stuk plezieriger voor de “open” deelnemers in bijv. de vooroorlogse machines, maar geloof me ook de toeschouwers lopen liever niet met een paraplu en een fotograaf al helemaal niet, voor zover dat al kan. Tijdens de vier dagen dat het evenement in beslag neemt maak je honderden foto’s van schitterende auto’s en heel veel soorten mensen, die allemaal bijdragen aan het welslagen van “De Ennstal Classic”. Ook dit jaar wel weer gelukt, maar de organisatie zou zich eens achter de oren moeten krabben. Zie voor uitslagen de officiële website van dit evenement. En volgend jaar sta ik weer met de neus vooraan…!
20130718_080845-00269 - #97 Alfa Romeo Giulietta Spider (1961) met Johan Mlcoch & Burgi Steidler (A). De 1290ccm motor van deze Alfa levert zo’n 92pk. De auto verscheen in 1955 en zou gedurende zijn leven de harten van vele duizenden enthousiastelingen over de hele wereld stelen. Tenslotte stond het merk aan de basis van het legendarische merk Ferrari…
20130718_092254-00001 - #140 Maserati 3700 GTiS Sebring (1966) met Gerhard & Astrid Witzany (D). Met een 3692ccm motor, die zo’n 245pk aflevert, is deze Maserati uitgerust met een Vignale Coupé body (notchback coupé) en werd gemaakt van 1965 tot 1967. Dit exemplaar is uit de serie II (1965), waarbij de inhoud omhoog ging naar 3700ccm en later naar 4ltr (4000 GTiS - 255pk). Financiële problemen deden de productie stoppen.
20130718_094549-00002 - #185 Lancia Fulvia 1600 HF (1971) met Gerhard & Evelyn Mischka (D). De Fulvia, geïntroduceerd op de 1963 Genève Auto Show, was het uiteindelijke model ontworpen en gelanceerd door Lancia voorafgaand aan de overname door Fiat in 1969. Het definitieve model van de Fulvia was dit Sportmodel, die werd ontworpen en gebouwd door Zagato voor Lancia.
20130718_103135-00763 - #112 Alfa Romeo Giulia Estate (1963). Peter Cohen & George Frankel (GB) reden in dit vrij unieke model van Alfa Romeo. Vreemd genoeg is er nooit een officieel Estate model of Stationwagen op het Giulia/Giulietta-platform geweest en de maker van dit zeldzame model is niet bekend; hoewel Italië is natuurlijk Italië en er zou geen tekort aan geschoolde onafhankelijke coachbuilders hebben bestaan die in staat waren deze transformatie te realiseren.
20130718_103732-00786 - #124 Fiat 2300S Coupé Abarth (1964). Tamas Pazstor & Eva Bata (H) stuurden deze Fiat met 2,3ltr V6 (136pk), die tussen 1961 en 1969 in een beperkt aantal werd geproduceerd. Er was een Sedan, Estate, Coupé (in 2 series) en een Ghia (G230S) uitvoering. De 2300S Coupé werd door Ghia gepresenteerd als het prototype Sport Coupé op de Turijn Motorshow van 1960. Het was een luxe wagen voor die tijd, die ook wel door het leven ging als de “Poor man’s Ferrari” (GB), of zoals bij ons genoemd de “Bijstands-Ferrari”.
20130718_144554-00003 - Demo Maserati 4CL (chassisnr. 1566) van Norbert Schmitz-Koep (D). Deze Maserati 4CL Monoposto racewagen wird speciaal voor de kleine Grand-Prix formule voor de tweede wereldoorlog gebouwd. Met 1,5ltr motor was hij goedkoper dan de 750kg zware Grand Prix wagens en was daarmee uitermate geschikt voor de kleine teams en privérijders. Met 16 kleppen leverde de motor 220pk en daarmee lag Maserati op gelijke hoogte met zijn grootste concurrent de Alfa Tipo 158. Er werden er 10 gebouwd en het hoogtepunt lag op 7 mei tijdens de GP van Tripolis. Beide merken werden geheel onverwacht op het laatste moment weggereden door een MB W165 V8… #1566 startte destijds als 4de, maar finishte niet.
20130719_161647-02094 - #18 Alfa Romeo 6C (1934) met René van Stokrom & Jürgen Pröckl (D). Dit model met zijn 2,5ltr V6 is waarachtig een vooroorlogs racekanon. Van de 6C -refererend naar de motor- werden ongelooflijk veel modellen gebouwd in de periode 1925 tot 1954. Carrosseriebouwers als Young, Zagato, Touring Pininfarina en Castagna werden ingeschakeld en er werd ook een fabriekskoets door Alfa zelf afgeleverd. Overigens komt het regelmatig voor dat het opgegeven jaartal onjuist is.
20130719_174059-02588 - #142 Ferrari 275 GTB/4 Alloy (s/n 09795 - 1967) van en met Henk & Nico Koel (plaats 65). Een van de 2 teams uit Nederland, waarvan de laatste geen onbekende is bij de Ennstal. Juni 1999 uit de VS en in 2000 bij het Concours d’ Élégance op het Koninklijk Paleis het Loo in Apeldoorn. De auto is er “1 van de 15” die zijn gebouwd en zou nimmer gecrasht of gerebodied zijn. In 1974 werd de auto verkocht voor (toen) $13,500 met 40k mijl op de teller. Destijds resulteerde een speciale studie onder auspiciën van Pininfarina tot de 275 GTB met magnesium wielen, 3.3ltr V12 met 320pk.
20130719_164730-02184 - #58 Ferrari 212 / 225 S (1952), ingebracht door Albert & Karin Streminski (D). Chassisnummer 0170ET - 212/225 Sport Vignale Berlinetta is 1 van 2 lichtgewicht "Tuboscocca" competitie berlinetta’s en heeft origineel een zwarte top. Het horloge op het dashboard was een Ferrari feature en werd ook in de auto van koning Leopold van België waargenomen (0234AL). De Ferrari is sedert 2010 in bezit van de Streminski’s en zij hebben in 2011 en 2013 tevens de Mille Miglia gereden. Voorheen bezeten door Ennstal Classic winnaar Karsten Wohlenberg (2004/2009).
20130720_111437-03117 - Voorgrond: #21 Fiat-Abarth SP 1000 (1968) met Alfred & Christoph Jodl (A). Deze kleine racewagen met de motor in het midden ziet er misschien wel uit als een speelgoedauto, een strijkplank, uitgevoerd met een motor waarvan de cilinderinhoud precies in een 1literfles gaat, om precies te zijn 982ccm. De 4 cilinder -afgeleid van de Fiat 600- met 2 bovenliggende nokkenassen levert nog altijd zo’n 110pk. Fabriekswagen met s/n SE0035. De Fiat wordt gevolgd door #22 Alfa Romeo Giulia Sprint Veloce van Marco Martelosio (CH). De auto werd tussen 2007 en 2009 compleet gerestaureerd en ingezet bij de Eggberg Rennen, Jochpass Rennen, in de Eifel Classic en bij de Heidelberg Historic.
20130720_144131-00004 - #113 Ferrari 250 GT Lusso (s/n 4979GT - 1963) van en met Ruud Hoffmann en zijn schoonzoon Pieter Dirk Huisman (plaats 70), de tweede Nederlandse equipe. Ook Ruud Hoffmann is geen onbekende voor de Ennstal Classic toeschouwers. De auto komt van een goede vriend, waarmee hij ook de Tour Auto 2003 in deze Lusso reed. De Lusso wordt wel beschouwd als één van de mooiste ontwerpen van Pininfarina, varend op de successen van de 250 GT’s. De allereerste Lusso (3ltr V12 - 240pk) verscheen in oktober 1962 op de Autosalon van Parijs en trok veel aandacht door zijn prachtige lijnen…
o o o o o