La Strada Magazine
AvD Oldtimer Grand Prix Nürburgring
09 t/m 11 augustus 2013
Evenementen buitenland
© 2013 ‘nJoy Media
Elk jaar weer is de eerste gang naar Döttinger Höhe. Fotografen e.d. halen hier hun perskaarten en fotohesjes (tegen een flinke borgsom overigens). Als dat belangrijke feit achter de rug is kan er eerst een beetje relaxt worden… Eerst even bij het pompstation naar binnen, om je te vergapen aan de tientallen boeken en de honderden modellen van goed te betalen tot gruwelijk duur, maar allemaal even fraai ! Vervolgens pak je een snack of bakje koffie bij de aangrenzende snackbar, hangend op een statafel en genietend van de bolides die hun opwachting maken… of voorbij jagen…
De 41ste AvD Oldtimer Grand prix staat op het punt te beginnen; een spektakel van legendarische klassieke racewagens uit alle delen van de wereld. Autobezitters, coureurs en rijders (zonder hen geen AvD OGP) van heinden en ver zouden er weer alles aan doen om het een ieder naar het zin te maken. Een van de hoogtepunten dit jaar: het 90 jarig jubileum van de 24 uren van Le Mans. Dit werd gevierd met meerdere racers op en naast het circuit en een zestal Le Mans winnaars. Ter gelegenheid van de veertigste verjaardag van het nog steeds geldige rondenrecord op de Nordschleife is tevens -in het kader van de "Stefan Bellof tribute"- deze onvergetelijke pilot met demoronden en het vernoemen van een bocht op de Nordschleife herdacht. Er zouden vervolgens 14 races en demoronden nodig zijn om iedereen tevreden naar huis te laten keren. Bij de ruim 53000 toeschouwers lukte dat uitstekend !
Het festijn begint op vrijdag (overigens: kom eens een dag eerder en bekijk de aanvoer van teams, materialen, auto’s, etc.) met de 23ste AvD Historische Marathon op de Nordschleife, met ’s morgens de training en om 14:30 uur de start. Met 79 inschrijvingen een aardig bezet deelnemersveld, met veel Porsches, BMW, Jaguars, Fords en - dit jaar- slechts 6 Alfa Romeo’s. Om 18:00 uur is dit afgelopen. Als je dan nog even over de paddocks loopt zie je wat echte autoliefhebberij inhoudt! Er wordt druk egsleuteld aan van alles en nog wat, want velen rijden morgen in andere klassen mee…
De volgende morgen begint het spektakel met de “AvD Tourenwagen-Trophäe”, gevolgd door de Historische Grand prix wagens tot 1960 (één van mijn favorieten). Vervolgens gaat dit de hele dag zo door met geweldige deelnemersvelden, spannende races, Porsche demo’s en hele rijen met allerhanden BMW’s, die driftend en rokend voor de tribunes voorbij schieten. Voor de liefhebbers van Italiaanse auto’s waren er gelukkig verschillende Ferrari 250 GT SWB’s in competitie-uitvoering, naast een stuk of zes zeldzame en beroemde Maserati 250F’s. Bewondering kunnen we met zijn allen hebben voor Sir Stirling Moss (17/9 wordt hij 84 !!), die er toch maar weer mooi bij was…
Vanzelfsprekend is in de huidige moeilijk tijd niets en ook de autosportwereld krijgt gevoelige klappen. Gelukkig kan dit -op het Europese vastenland unieke- geweldige evenement in 2014 worden voortgezet, dank zij de goede samenwerking tussen de organisatie, de Nürburgring en belangrijke Industriepartners. Daarnaast doen allerlei negatieve verhalen de ronde over de Nürburgring en zo, maar de echte autoliefhebber laat dat langs zich heen glijden. Speurend met camera’s lopen de fotografen over de paddocks en struinen de pitstraat en boxen af, op zoek naar de speciale plaatjes. Zoals terloops al vermeld, hier zie je wat autosport met mensen kan doen. Hier zie je wat liefhebberij is en voor sommigen werk. Hier zie je hoe inventief mensen kunnen zijn die onder druk moeten presteren. Hier zie je ook dat goed gereedschap belangrijk is; dat geduld een schone zaak is; dat respect voor elkaar onmisbaar blijkt. En dan heb je -naast goed weer- gelijk de meeste ingrediënten voor een paar geweldige dagen vol autosport !
o o o o o
FOTO GALLERIE AVD OLDTIMER GRAND PRIX 2013
1) 093835-00256: De eerste race van de Historische Grand-Prixwagens tot 1960 was een half uur aan de gang, toen er een hevige strijd ontstond tussen Julia de Baldanza in haar Maserati A6GCM (1952) en Paul Grant in een Cooper Bristol 3/53 (1953). De Maserati A6GCM was behoorlijk succesvol geweest in de eerste paar seizoenen, maar was nog onderdeel van het ontwerp dat was gebaseerd op de laatste inspanningen van de Maserati broers zelf. Het werd tijd voor een volledig nieuw ontwerp. | #80 Abarth-Osella PA1 met Mario Rossi di Montelera (F), uitkomend in de FIA Masters Historic Sports Cars, in de open prototypen tot 1974 en tot 2ltr. Vincenzo Osella -vreemd genoeg bekend als Enzo- racete voor Abarth in het midden van de jaren zestig. Aan het eind daarvan leidde hij het Abarth-Osella team en die werd uiteindelijk het Abarth fabrieksteam. Toen Carlo Abarth zijn bedrijf aan FIAT verkocht, nam Osella de sportieve activiteiten over en vestigde zijn eigen team in Volpiano bij Turijn. | Op de parkeerplaatsen van de merkenclubs vindt je nog wel eens een mooi klassieker die bekijks trekt. Voor de moderne Maserati’s stond deze Nederlandse Maserati Ghibli SS Coupé op de voorgrond terecht om aandacht te schreeuwen. Een pracht model uit 1973/1974 met een 8 cilinder motor van bijna 5 liter, uitgevoerd in “Fly yellow”. |
---|---|---|
#64 Taraschi FJ (1960) met Daniele Salodini (I). Mecanicien Taraschi en een Italiaans autofabrikant richtte in 1947 de merken Urania, Taraschi en Giaur op en was tot 1961 actief. Onder de naam Urania werden zo’n 48 raceauto’s gebouwd van verschillende typen. Na de samenwerking met Giannini Urania werd in 1958 de productie hervat onder de naam Taraschi. Gemonteerd op een buizenframe werden er in de tijd 63 Formule Junior éénzitters gefrabriceerd. Salodini behaalde de 25ste plaats. | #16 Stanguellini (1959) met Guido di Egidio (F), die uitkomt in de FIA Lurani Junior Trophy, maar heeft geen klassering van belang. De Stanguellini Formule Junior wordt ook wel eens een verkleinde “Maserati 250F Lookalike” genoemd. Aangedreven door een Fiat 1100 motor was hij bijzondere competitief in de Formule Junior, die bestond tussen 1958 en 1963. Stanguellini won het eerste kampioenschap. O.a Graf Wolfgang Berghe von Trips was een bekend Stanguellini rijder. | 3) 133318-01253: #38 Faccioli (1960) van Pierre Guichard (D). Ingenieur Aldo Faccioli uit Bologna begon in 1947 toen zijn OSFA (Officina Specializza Faccioli Aldo) werkplaats 750cc specials -gebaseerd op het chassis van de FIAT 500 en uitgerust met de Lancia Ardea motor- ontwierp, ontwikkelde en bouwde. |
Concurrentie tussen de #21 Ferrari 250 SWB Competizione met Christian Traber (CH) / Kilian Konig (GB) en in een AC Cobra Daytona Olivier Ellenbrock (D), die uiteindelijk werd gediskwalificeerd. Het team Traber / Konig kreeg 30 strafseconden, omdat zij een te korte pitstop maakte. In de klasse B2 werden zij uiteindelijk 19de. Dit Ferrari model werd ontworpen door Pininfarina en gebouwd door Scaglietti en was zowel voor het circuit als de wegraces (lusso type) ontworpen. Door de geschiedenis heen |