La Strada Magazine
Mille Miglia - Brescia (I)
16 t/m 19 mei, 2013
Evenementen Buitenland
© 2013 - ‘nJoy Media
Bij de presentatie aan de pers van 2013 beloofde de 2013 editie van de Mille Miglia er één vol met verrassingen te worden. Er is een nieuwe organisator in de vorm van het bedrijf “1000 Miglia Srl”. Hiermee wil men af van de korte termijn visies, zoals het tot nu toe geweest is, onder het mom dat geen enkel bedrijf datgene uit handen kan geven wat hem het meest lief is. Nu is het mogelijk te werken aan een middellange - en lange termijn planning. Er zal gewerkt gaan worden met de meest geavanceerde technieken en hulpmiddelen en daarbij zal de traditie van de Mille Miglia gewaarborgd blijven. De regelgeving zal met enkele concrete maatregelen worden bijgesteld, waarmee het aantal deelnemende modellen kan worden uitgebreid. Daarnaast zal meer aandacht aan de route worden besteed, de kilometers lange vangrail zo veel mogelijk worden vermeden en weer over idyllische binnenwegen worden gereden…
De eerste teleurstelling werd verwerkt bij benadering van website en aanvragen van accreditatie. De website was een rommeltje en op de aanvraag werd nauwelijks adequaat gereageerd. Italianen reageerden: “komt goed!”. Bij het ophalen van de pers bescheiden in Brescia was het een enorme bende. Om je heen hoorde je, dat gegevens fout waren en bij de uitreiking van de benodigde spullen liepen vele prachtige dames elkaar alleen maar in de weg. De heetgebakerde Italiaanse journalist/fotograaf werd -door zijn grote mond en het vloeiende Italiaans- met voorrang geholpen. Wat dat betreft was de start wel een verrassing te noemen, maar zoals voorspeld kwam het goed en werd er van de organisatie nauwelijks verder iets bemerkt. In de Fiera di Brescia was het “rustig”, ten opzichte van voorgaande jaren. De scruteneering verliep niet zo chaotisch en iedereen hield zich ook aan regels en aanwijzingen.
Voor de statistici onder u: er werden 422 nummers toegekend. Er deden 76 verschillende merken mee, met Mercedes-Benz (35) als koploper, Alfa Romeo (34) als tweede en Fiat (26 en 8 afgeleide modellen) als derde. Ferrari was goede vierde met 24 auto’s. Bij de deelnemende landen nam Italië overduidelijk plaats nummer 1 in, met 135 deelnemers, gevolgd door Duitsland (87) en Engeland (34). Uit Nederland kwamen 25 deelnemers. Bijzondere landen van deelneming waren wel Israël, Qatar en Thailand. Uiteindelijk waren er 75 deelnemers die de Mille Miglia voortijdig moesten verlaten. Hoe dit zich alles verhoud met voorgaande jaren is niet onderzocht. Op de Piazza della Logia kwam alles weer tezamen en werden de sturen verzegeld, maar -waar het gewoonlijk een feestje is- was nu alles en iedereen kletsnat. Van ‘s morgens vroeg tot ver in de middag goot het werkelijk aan één stuk door en menig fotograaf werd geconfronteerd met haperende apparatuur. Het geeft wel aparte foto’s…
De deelnemers startten om 18:45uur en reden eerst naar het Gardameer. Vandaar ging het via Verona (20:30) en Vicenza (21:50) verder naar Ferrara (00:30), waar de overnachting plaats vond, zoals in vroegere edities. Van Ferrara ging het naar Ravenna (09:45) en via de republiek van San Marino (11:45) naar uiteindelijk Rome, waar de eerste deelnemers om een uur of negen ’s avonds werden verwacht. Op zaterdag ging het vervolgens terug naar Brescia. Uiteraard werden niet alle wegen gezien, maar nog steeds was er veel vangrail. Misschien moeten we ons er bij neerleggen dat dat nou eenmaal thuis hoort in 2013. Zo bestaan er ook nog steeds mensen die een auto willen fotograferen zonder mensen er bij. Tijdens de Mille Miglia bijna ondenkbaar… en heb je het dan wel begrepen?
Gruwelijk waren de witte plastic vlaggetjes van sponsor Mercedes, die o.a. in Radicofani op de Via Roma en de Via Ranato Magi in plantenpotten en elke andere mogelijke plek die maar bedacht kon worden werden gestoken. Bijzonder irritant, een gruwel voor elke fotograaf, maar… ook dit hoort bij de Mille Miglia van 2013. Ben benieuwd wie ze opruimt… Net als de hypermoderne gedrochten die regelmatig voorbij kwamen razen en niet tussen de historische deelnemers horen te rijden. Nee…, dan de toeschouwers die zich langs de weg hadden genesteld in een tuinstoeltje, met de koelbox er naast en met een wijntje in de hand de deelnemers toezwaaiden. Het enthousiasme van de dorpsbewoners, die de Mille Miglia en de deelnemers nog immer een warm hart toedragen en dat ook laten merken als deze deelnemers voorbij komen. En natuurlijk zijn ze enthousiast als ze David Coulthard in de Mercedes-Benz 300 SL W198 voorbij zien komen, maar de handen gaan echt pas op elkaar als een Italiaan in een OM of zware Alfa Romeo de bocht voor het Museum van Staat in San Marino in één keer nemen. Werkelijk geweldig…!
De nieuwe organisator heeft de eerste strubbelingen uiteindelijk prima overwonnen en kan alleen maar leren van de dingen die nog niet zo heel lekker gingen en verbetering behoeven. Ook de route kan men misschien nog eens kritisch onder de loep nemen, want ondanks dat de vangrail misschien bij de hedendaagse Mille Miglia hoort, een beetje minder mag natuurlijk wel. Verder hebben ze weer een geweldig werelds festijn neergezet. Een historisch feestje, dat overigens wordt gemaakt door de deelnemers en hun schitterende bolides…!!
FOTO GALLERIE MILLE MIGLIA 2013
![]() 20130515-145134-00035; Deze kanariegele Fiat 509 SM uit 1926 werd gereden door de Belgen Jurgen Maes/Philippe van Schoubroek en reed mee in 1929 t/m 1932. Zij heeft een 4 cilinder motor (990cc) en een top van 92km/uur. Helaas vielen zij voor Ferrara uit. De auto van 87jaar heeft geen schuld. | ![]() 20130516-101734-00541; Deze bijzondere stroomlijnkoets is ook van Italiaanse makelij. Het betreft hier een Fiat Rovelli Spider Hard Top uit 1947, in welk jaar hij ook reed in de Mille Miglia. Met een 4cil, 1089cc en 55hp goed voor 140km/uur. Aurelio & Giudetta Valentini stuurden de auto naar een 337ste plaats. | ![]() 20130516-111957-00734; Rolf & Sacha Dombrowsky (D) was een goed tegen de regen beschermde equipe, maar de regen lag in twee plassen op de stoelen van hun Fiat Motor RG 1 uit 1948. Met de 4cilinder 750cc motor (30pk en een top van 110km/uur) werd in 1952 en 1953 de Mille Miglia al gereden. Nu behaalden zij een 182ste plaats. |
---|---|---|
![]() 20130516-113815-00805; Knus met zijn tweeën (Corrado Minussi & Barbara Senini) het barre weer trotseren in een Fiat Zanussi (nee…, hij draait geen wasje) uit 1948 (4cil, 740cc 30pk - 110km/uur), van origine een open Fiat 500 met 2 zetels. Deze auto, met carrosserie van Treviso Zanussi, nam deel aan de 1950 Mille Miglia met Elie Cavarzani.Zij behaalden een uitstekende 24ste plaats ! | ![]() 20130516-113955-00818; De uit Israel afkomstige Elad & Ronit Shraga reden in een schitterende OSCA MT4 TN 1500 uit 1955 (4cil, 1490cc - 125pk, 225km/uur). Zij behaalden een 178ste plaats. Dit exemplaar, met een spider carrosserie van Fratelli Morelli uit Ferrara, was een van de officiële auto’s van het huis. | ![]() Op de piazza della Logia, waar het stuurhuis van de auto’s wordt verzegeld staan de belangrijke mensen te schuilen voor de regen, terwijl er een tweetal Ferrari’s binnenstromen, gevolgd door een Maserati. Albert Streminski & Chris Kramer (D) reden #292, de Ferrari 212/225 S Export Vignale Berlinetta uit 1952 (12V, 2341cc - 170pk, 230km/uur). Zij worden geflankeerd door Michael Roeder & Stefan Goetzelmann (D) in #410, de Ferrari 500 Mondial uit 1955. Achtergrond: Maserati 150 S. |
![]() 20130516-123618-00930; Andrea Belometti & Emanuela Puteli zaten in deze Fiat 508 S Siata Spider “Balilla” (4V, 995cc - 30pk, 100km/uur) met de apart gevormde kap droger dan onder een willekeurige paraplu. De 508 werd vormgegeven door Ghia en er werden er slechts een paar gemaakt, die het uitstekend deden in de Mille Miglia (’34, ’35, ’37 en ’40), Bergtoeren en andere race-evenementen. | ![]() 20130516-123935-00948; De luxueuze grote Lancia Astura’s kregen pas bekendheid toen Mussolini er regeringswagens van maakte. Hier de Sport uitvoering (V8, 3ltr - 140pk, 200km/uur) uit 1939, bereden door Silvano & Paolo Gerani (I). Dit machtige exemplaar reed naar een 167ste plaats. De auto werd door de commissie op de “speciale lijst” van de Mille Miglia geplaatst. | ![]() 20130517-110724-01334; De russen Nadia Bazhenin & Dimitri Soloviev reden in deze O.M. 665 S Superba (V6, 1991cc - 65pk, 120km/uur) uit 1928. Het merk OM won in 1927 de eerste Mille Miglia en reed vervolgens nog mee in1928 t/m 1930 met dit model. Zij noteerden plaats 67. |
![]() 20130517-120833-01581; Deze Fiat 508 CS MM Berlinetta (4V, 1089cc - 42pk, 140km/uur) uit 1938 heeft een wel heel apart neusje en wordt bereden door Giuseppe & Maria Lucrezia Boscarino (I). Dit model plaatste zich -special getuned door Dante Giacosa tot een succesvol racer- als eerste in zijn klasse in de Mille Miglia van 1938. Nu behaalden zij plaats 102. | ![]() 20130517-130544-01402; De japanners Ryuschi Shikiba & Toru Sugawara huurden deze Alfa Romeo Giulietta Sport 750G (V4, 1290cc - 95pk, 190km/uur) en rijden hier door de straten van San Marino (Contrada san Francesco) waar zij worden opgewacht voor het regeringsgebouw aan de Piazza della Libertà. Het model was actief in 1995 en 1956 in de originele Mille Miglia en behaalde nu geen klassering. | ![]() 20130518-091723-01539; Deze Alfa Romeo 6C 1750 Gran’ Sport uit 1931 (V6, 1752cc - 90pk, 155km/uur) met opvallend veel verlichting wordt nauwlettend gade geslagen door de lokale toekomstige Mille Miglia rijders… De auto wordt gereden door de directeur van het Mille Miglia museum in Brescia, Giuseppe Ambrosi (met Luca Cantoni), die het een eer vond in deze bijzondere auto uit 1931 te mogen rijden. Hij stuurde de auto naar een keurige 54ste plaats. |
![]() 20130518-104931-02252; De Nederlandse equipe Tjeerd vd Berg en Roland Peter de Boer stuurde deze zeldzame uit 1948 stammende Cisitalia 202 SC (V4, 1089cc - 60pk, 160km/uur) naar plaats 209. Cisitalia heeft een rijke Mille Miglia historie en de productie bleef doorgaan tot 1952 (17 spiders en 153 coupés). In 1947 nam Cisitalia 3 van de 4 topplaatsen over all-in de Mille Miglia met Tazio Nuvolari aan de leiding. | ![]() 20130518-144347-01931; De volop genietende Alfa equipe Frans van Haren en de immer vrolijke Roos van Os sturen hun Alfa Romeo 8C 2300 Le Mans (V8, 2336cc - 165pk, 195km/uur) uit 1932 naar plek 318…, hier net over de Passo della Futa. Dit model reed in de originele Mille Miglia in verschillende klassen mee: in 1933 Sport en Toerisme, 1936 groep compressors, 1935 Sport en in 1938 Sport internationaal. | ![]() 20130518-151122-02374: Deze zijramen houden je lekker uit de wind. Karl-Heinz Kuck & Knut Schemme (D) genoten volop van de zeldzame zonnestralen in hun open Lancia Lambda serie VIII (V4, 2370cc - 59pk, 110km/uur) uit 1928. Dit model werd van 1922 tot 1931 geproduceerd met een totaal van meer dan elfduizend exemplaren in 8 verschillende uitvoeringen. De Lambda kon bogen op verschillende top 10 finishes in de Mille Miglia’s 1027 t/m 1931 en 1934. In 2013 werd plaats 184 behaald… |
![]() 20130518-152456-02104; Deze kleine, maar fijne roadster is een Stanguellini Fiat 1100 Sport (V4, 1089cc - 70pk, 160km/uur) uit 1947. De equipe bestond uit Alberto Palazzani en Alberto Franchini (I) en zij wisten de 56ste plaats te realiseren. Terwijl hij zich richtte op sportauto’s in de 750 & 1100cc klassen (en boekte talrijke nationale overwinningen), waren de Stanguellini’s prachtig ontworpen auto's met lichtmetalen cilinder blokken, dubbele bovenliggende nokkenassen en dubbele Weber. | ![]() 20130518-160929-02557; Deze enthousiaste equipe tart de fotografen langs de Toscaanse wegen met de co-driver in fel rood. Brrr…! Zij (Pier Angelo Masselli, Savina Convaloni (I)) rijden in een prachtige Bugatti T13 “Brescia” (4V, 1496cc - 50pk, 140km/uur) uit de pionierstijd (1921) en daarmee de oudst deelnemende auto. Deze Bugatti nam nimmer deel aan de originele Mille Miglia en eindigde op de laatste plaatst. Er wordt geen melding gemaakt van de “speciale lijst”… |