'nJoy Media / teksten / publicaties
Mille Miglia - Brescia (I)
15 t/m 18 mei, 2014
Ferrari Owners Club UK - Happenings section
© 2012 ‘nJoy Media
Thursday 15 May was once again the start of the 2014 edition of the Mille Miglia – the event where so much is written, spoken, Facebooked and Twittered about. A Mille Miglia with a new look, sort of … because this year it’s the first time that the arrival is planned to be on Sunday at the end of the last stage from Bologna to Brescia. And there’s also a new route.
The 31st Mille Miglia is characterized by changes and there was actually a better organization. There is more “peace” and less hectic, which immediately became apparent in the media center. The scrutineering has moved from the Piazza della Loggia to the old Piazza della Vittoria. The spectators could all assemble at the exit. After scrutineering the cars are drawn up in the streets of the old town, including the charming Piazza Paolo VI (Piazza Duomo), further down along the Via X Giornate and finally in the Corso Zanardelli, where the presentation of Mercedes-Benz was located at the entrance of Teatro Grand.
The route has been overhauled. In the beginning it heads to the North region where, after Vicenza, various other places are visited before the stop in Padova for dinner and sleep. From Padova the competitors drive to the historic center of San Marino and thereafter there is a big change. The participants do not drive inland, but towards the sea and then parallel to it to drive south towards Ancona. Then it goes inland to arrive around 8:00pm in L’Aquila, the town where on April 10, 2009 for the 4th time in history a devastating earthquake did it’s work. Hopefully, the tour and its commercial consequence do have a positive effect on the recovery, which seemingly progresses slowly.
The last day, with the start in Rome, was substantially different to see. Towards Siena it is all pretty much the same, were it not for the fact that in Radicofani the square in front of the Church is complete blocked… That’s unfortunate and not planned very well by the City Council, but the atmosphere is still awesome!. After Siena the direction is towards Volterra, Pisa and the picturesque town of Luca, but Florence is skipped this trip. In Bologna there is dinner and, on Sunday, the start of the last stage to Brescia.
All in all for the participants there was an obvious improvement but we wondered whether the same atmosphere upon arrival would prevail …? Formerly it was in the night, with the tired and drawn faces of the participants, tired but satisfied that they had finished.
Winner of the 2014 Edition was team no. 42, Giordano Mozzi/Stefania Biacca, in their beautiful Lancia Lambda Tipo 221 Spider Ca.Sa.Ro. from 1928. Second place was taken by an Alfa Romeo and the third place was for an Aston Martin.
It was a Mille Miglia as it should be!
Donderdag 15 mei was er de start van de Mille Miglia van 2014, het evenement waarover zoveel is geschreven, gesproken, gefacebookt en getwitterd. Een Mille Miglia overigens in een nieuw jasje -soort van-, omdat het dit jaar voor de eerste keer is, dat de finish is gepland op zondag aan het einde van de laatste etappe Bologna- Brescia. En... er is ook een nieuwe route !
De 31e Mille Miglia wordt gekenmerkt door veranderingen en er was eigenlijk een betere organisatie. Het is wat rustiger, minder hectisch, die onmiddellijk duidelijk werd in het mediacentrum. De scrutineering is verhuisd van de Piazza della Loggia naar de oude Piazza della Vittoria. De toeschouwers verzamelen zich allen weliswaar bij de uitgang, maar aan de andere kant heeft dat gedrang ook wel weer wat. Na scrutineering worden de auto's opgesteld in de straten van de oude stad, met inbegrip van de charmante Piazza Paolo VI (Piazza Duomo), verder naar beneden langs de Via X Giornate en ten slotte in de Corso Zanardelli, waar de presentatie van Mercedes-Benz -gevestigd bij de ingang van Teatro Grande- was.
De route heeft is behoorlijk veranderd. In het begin gaat het naar de regio Noord, waar na Vicenza, verschillende andere plaatsen worden bezocht vóór de stop in Padua met diner en broodnodige nachtrust. Vanuit Padova rijden de deelnemers naar het historische centrum van San Marino en daarna is er een grote verandering. De deelnemers rijden niet meer het binnenland in, maar volgen de zee zuidwaarts richting Ancona. Dan gaat het landinwaarts om rond 8:00 in L'Aquila te arriveren, de stad waar op 10 April 2009 voor de 4de keer in de geschiedenis een aardbeving zijn verwoestende werk deed. Hopelijk hebben de Tourkaravaan en haar gevolg een commercïeel positief effect op het herstel, die schijnbaar langzaam vordert.
De laatste dag, met de start in Rome, was aanzienlijk anders om te zien. Richting Siena is het allemaal vrijwel hetzelfde, ware het niet voor het feit dat in Radicofani het plein voor de kerk volledig was geblokkeerd... Dat is betreurenswaardig en niet bijzonder goed gepland door de stadsleiding, maar de sfeer is nog steeds geweldig! Na Siena ging het nu richting Volterra, Pisa en de schilderachtige stad van Luca en wordt Florence overgeslagen deze reis. In Bologna is een diner en op zondag is de start van de laatste etappe naar Brescia.
Al met al was er voor de deelnemers een duidelijke verbetering, maar of dezelfde sfeer bij aankomst er nog zou zijn...? Voorheen was de finish laat in de avond en nacht, met getekende gezichten van de deelnemers, moe maar voldaan dat ze de finish hadden gehaald...
Winnaar van de editie van 2014 was team nr. 42, Giordano Mozzi/Stefania Biacca, in hun mooie Lancia Lambda-Tipo 221 Spider-Ca.Sa.Ro. van 1928. Tweede plaats werd ingenomen door een Alfa Romeo en de derde plaats was voor een Aston Martin.
Het was een Mille Miglia, zoals deze behoorde te zijn !
#215 Ferrari 225 S Berlinetta Vignale | #231 Ferrari 225 S Berlinetta Vignale | #235 Ferrari 212 Export Berlinetta Vignale |
---|---|---|
#372 Ferrari 250 GT Europa | #231 Ferrari 225 S Berlinetta Vignale | #415 Ferrari 500 TR spider Scaglietti |
#415 Ferrari 500 TR spider Scaglietti | Front: #372 Ferrari 250 GT Europa | #275 Ferrari 375 MM spider Pinin Farina |
#363 Ferrari 750 Monza spider Scaglietti | #372 Ferrari 250 GT Europa | #248 Ferrari 225 S Berlinetta Vignale |
#215 Ferrari 340 America Berlinetta Vignale | #415 Ferrari 500 TR spider Scaglietti | #431 Ferrari 500 TRC Spider Scaglietti |
#431 Ferrari 500 TRC spider Scaglietti | #272 Ferrari 212 Inter Coupe Pinin Farina | #235 Ferrari 212 Export Berlinetta Vignale |
#254 Ferrari 250 MM berlinetta Pinin Farina | #255 Ferrari 250 MM Berlinetta Pinin Farina | #255 Ferrari 250 MM Berlinetta Pinin Farina |
#238 Ferrari 225 S SpyderTtuboscocca | #238 Ferrari 225 S SpyderTtuboscocca | #255 Ferrari 250 MM Berlinetta Pinin Farina |
#364 Ferrari 250 GT Europa Pinin Farina | #245 Ferrari 340 America Spider Vignale | #412 Ferrari 250 GT Coupé Boano |
#364 Ferrari 250 GT Europa Pinin Farina | #364 Ferrari 250 GT Europa Pinin Farina | #288 Ferrari 500 Mondial spider Pinin Farina |
#288 Ferrari 500 Mondial spider Pinin Farina | #235 Ferrari 212 Export Berlinetta Vignale | #254 Ferrari 250 MM Berlinetta Pinin Farina |
#275 Ferrari 375 MM Spider Pinin Farina | #238 Ferrari 225 S SpyderTtuboscocca | #431 Ferrari 500 TRC Spider Scaglietti |
#364 Ferrari 250 GT Europa Pinin Farina | #372 Ferrari 250 GT Europa | #372 Ferrari 250 GT Europa |