/ publicaties - zoute grand prix - 2018 - 11 -
. . . .
Zoute Grand Prix 2018
Knokke-Heist (B)
Onze zuiderburen houden van auto’s. En nu hebben we het niet over “den Ollander”, die ooit voor de belastingdienst op de loop ging en naar België vertrok, daar een dikke villa kocht en een bijbehorende protserige auto. Nee, we hebben het over klassieke autobezitters, die zuinig zijn op het bezit, hem koesteren en bovenal rijden. Niks kelder of tijdelijk ondergebracht in een museum; ook niet bij een garage in de showroom gestald, of op het platte land de klassieker in een schuur verstopt. Nee, die Bélgische liefhebber rijdt mee in de Zoute Grand Prix…, in Knokke-Heist. En de organisatoren en iedereen die meehelpt: liefheb-bers puur sang. Knokke…, voor de Nederlander 6 km over het strand, vanaf Cadzand-Bad slechts 6,9km over de weg.
All Inclusive…
En al die liefhebbers kunnen kiezen, want in feite bestaat de Zoute Grand Prix® uit een vijftal evenementen in één. Om te beginnen is er de Zoute Top Marquees®, een permanente tentoon-stelling van 14 exotische topmerken (Alfa Romeo, Alpine, Aston Martin, Audi, Bentley, BMW, Ferrari, Jaguar, Lamborghini, Land Rover, Lexus, McLaren, Mercedes-Benz, Porsche en Rolls-Royce) in het hart van Knokke. Er is de Zoute Sale®, een veiling door het beroemde veilinghuis Bonhams. Dan het Zoute Concours d’Élégan-ce, alwaar meer dan 75 deelnemers exclusieve klassiekers zullen tonen, die om de Special Awards strijden. Tot slot is er nog de Zoute GT Tour®, waar een 100-tal snelle en exotische bolides van diverse makelij (jonger dan 20 jaar) enkele onderdelen zullen afwerken op de zondag. Wij beperkten ons echter tot de Zoute Rally® en Balade. Deze strekte zich in feite over 3 dagen uit. Daarnaast het Zoute Concours d’Elegance®, die dit jaar uitsluitend op de Royal Zoute Golf Club plaats vond. Maar daar omheen gebeurde nog zó veel meer!
Gentlemen…, “Start your engines!”
Op donderdag vond de scruteneering plaats op de Zeedijk, ter hoogte van Glacier de la Poste (Het Zoute). Hierbij werden de 200 deelnemende auto’s gecontroleerd qua techniek, authenticiteit en veiligheid. De Belgische Federatie voor Oude Voertuigen voerde deze controle uit en dat was de garantie voor een hoog niveau van de race én de auto’s. De daarna te verrijden regelmatig-heidstesten bepaalden de startvolgorde van de rally. Het rijden van deze testen zijn vrijblijvend en vonden plaats op een afgesloten parcours in de polder buiten Knokke-Heist. Hierbij werd vanaf de zeedijk gestart en naar de aangegeven locatie gereden, alwaar men op tijd vertrok. Gelukkig heeft de organisatie voldoende tijd gestopt in het uitstippelen van deze route én die van de Rally en Ballade en heeft men niet - zoals soms wel eens lijkt - de navigatie het werk laten doen. Hulde! Schitterende landweggetjes door en langs de pittoreske dorpjes van het achterland van Knokke-Heist.
Tijdens het fotograferen zijn de verschillen wel aardig om te zien. De ene equipe scheurt als echte rallyrijders langs, de andere kijkt om zich heen, stopt even… en dan gaat het gas er op. De deelnemers aan de Ballade… die genieten met volle teugen en zwaaien even naar de fotograaf (niet doen, want terugzwaaien doen ze toch niet!). En de deelnemers aan de Ballade hebben het nog niet zo gek bekeken, want tussen de droge weilanden en koolzaadvelden, met op de achtergrond piekende kerktorentjes in een pittoresk dorpje (of windmolen) is genoeg om van te genieten, zeker als het zulk fraai weer is. En zoals de foto’s tonen op deze pagina zijn de foto- en tv-teams daar naar op zoek, want koolzaad op de achtergrond, een (vervallen) hek of bomenrij zien we graag als entourage…
Gentlemen…, “Start your engines!” II
Op vrijdag 5 oktober werd om 08:30uur het startschot voor de Zoute Rally gegeven aan de Albertplein Marquee op de Zeedijk, ter hoogte van het Albertplein (Het Zoute). Tussen 8.30 en 10.30 vertrekken de deelnemers aan het regelmatigheidscriterium (witte rallyborden) en de Balladeurs (rode rallyborden). Zij rijden slechts voor een deel dezelfde route, maar er zijn voor beide disciplines verschillende delen uitgezet. Hier leggen de rallyrijders hun proeven af en zullen zij en de diverse controleposten moeten passeren.
Flanders Field aan de grote Markt
De lunch werd genuttigd in het Flanders Field Museum - Lakenhalle, aan de Grote Markt in Ieper. Tussen het overheidsgebouw van het Parket van de Procureur des Konings en D’Hondtstraat werden de auto’s - onder aanwij-zing door Marshalls en politie - geparkeerd. Vlak voor het Flanders Museum - net te zien op één der foto’s - stond een reuzenrad. Een redelijk ruime locatie omringd door de typische Belgische herenhuizen… Dank zij het prachtige weer was er genoeg belangstelling en die ging toch echt uit naar de oudjes en bijzondere modellen. Velen waren onder de indruk van de Bentley Mark VI Special uit 1947. De Bentley-bestuurder kreeg aanwijzingen van politie en Marshalls, maar trok zich daar weinig van aan. Op enig moment stak hij achteruit naar de plek waar hij wilde inparkeren en waren er vele toeschouw-ers echt helemaal onder de indruk van deze Bentley. De motor liep zó soepel en gelijk, als het geluid van een spinnende poema. Van dát samen én de elegante bouw van de Mark VI waren velen onder de indruk (excuus voor het Engelse intermezzo…).
Op de grens België-Nederland
In vergelijking met vorig jaar mocht een ieder de handen dichtknijpen. Het weer was werkelijk fenomenaal. Strak blauw, zij het in alle vroegte nog en beetje frisjes. Rond de klok van 11:00 uur op de locatie waar de lunch werd geserveerd kwamen de eerste deelnemers al vroeg binnen. Gelegen aan de Grote Geul, ten noorden van Assenede op een steenworp afstand van de Belgisch-Nederlandse grens, had de organisatie een schitterende locatie gekozen. Een bijzonder grote hospitality tent fungeerde als lunchonder-komen en dat zag er uitstekend uit. Terwijl buiten de eerste auto’s werden opgevangen was het cateringpersoneel in afwachting van de eerste aanval op het prima verzorgde buffet. Al vroeg werden de eerste deelnemers naar de parkeerplaats verwezen (foto boven), terwijl op de achtergrond bezoekers de dijk “vastzetten”, zodat alles wel een beetje stagneerde.
Even de kluts kwijt...
Na van de lunch gebruik gemaakt te hebben vertrokken de deelnemers voor het tweede deel van de rally, uiteindelijk weer richting Knokke. Omdat de eerste deelnemers al relatief vroeg arriveerde, was het een komen en gaan van auto’s en op het laatst waren dat rallyrijders en deelnemers Ballade door elkaar. Dit betekende enig geregel om alles gladjes te laten verlopen. Ter afwisseling werden enkele fraaie deelnemers uitgezocht om te volgen: een roadbook achter het stuur lezen is niet handig… Volg je vervolgens een deelnemer die de kluts kwijt is, dan kun je stellen dat je een probleem hebt. Terug naar het laatste goede punt en dan maar hopen… Gelukkig kwamen al snel weer een keur aan deelnemers van één der disciplines aan en keerde “de rust” weer… Om ook nog een deel van de finish aan de Zeedijk vast te leggen werd er om half drie besloten richting Knokke te rijden. Wat een misrekening. Om kwart voor vijf werd de eerste foto geschoten: wat een gruwelijke drukte aan bezoekers met (dikke) auto’s. De hele boel zat muurvast en parkeren… vergeet het maar. Gelukkig hadden er toch een hoop mensen het geluk dat ze een vertrekkende automobilist troffen. Zelfs parkeerkaartjes werden daarbij afgestaan, maar feit bleef dat heel Knokke afgeladen vol zat. Binnenkomen vanaf Zee-brugge werd afgestraft door afzettingen, in Heist was het net zo, evenals de Elizabetlaan, langs het strand, de boulevard en de Kustlaan. Erg gezellig maar… werkelijk overal auto’s.
Dé Showroom van Knokke...
De Kustlaan was één showroom, waar deelnemers hun auto neerzetten en auto’s pronkten of merken displays. AMG GT V8 BiTurbo, met een Ferrari 275 GTB/4 er voor. Het kon allemaal. Jengelende kinderen, dames met hondjes in een Louis Vuitton tas, heren met sigaren van bijna een meter, fietsende ouderen en skatende jongeren. Een geweldig sfeertje was er overal en de binnenkomen-de deelnemers van zowel Rally als Ballade werd door jan en alleman gefotografeerd. #175 Audi Wanderer Strom-linie Spezial (1938) en #176 Wanderer W25 K (1936) waren favoriet en begrijpelijk 1 is al zeldzaam, laat staan 2 achter elkaar. Bij de jongere gasten was nummer 138, een Cobra Shelby 1964 populair, menig oudere vergaap-te zich aan de auto’s die in jonge jaren het straatbeeld bepaalden. En wat is dan zo’n Zoute Grand prix gaaf voor die lui. Zo lopen alle deelnemers langzaam binnen en zie je de eerste gasten de drukte de rug toekeren. Langzaam zet er een windje uit zee op en is het tijd om te gaan. Op naar de zondag met het Concours d’Élégance op de Royal Zoute Golf Club… Over een Concours moet je niet praten, daar moet je overheen slenteren en… genieten!III
Foto's en tekst 'nJoy Media - Henk J. Brouwer / Tjalle Beumer |
---|
De tijd lijkt stilgestaan te hebben voor deze Bugatti T35 Grand-Prix de Lyon #1 uit 1924. Boven vertrekt hij vanaf de Lunchlocatie even ten noorden van Assenede aan de Grote Geul, waar de Rode Geul - die wordt gevoed door de Braakmankreek (NL) - in uit stroomt. Onder neemt hij deel aan de proloog, de regelmatigheidsproef, die de startvolgorde van de rally op vrijdag zal bepalen. Klik de foto gerust aan om de afbeelding te vergroten en zie de historiek die er vanaf spat...! |
Ook hier een zwart/wit weergave, waardoor de tijd lijkt te hebben stilgestaan voor deze Bugatti T35 Grand-Prix de Lyon #1 uit 1924. En route na de lunch. Kijk die (stand van de ) voorwielen…is het geen snoepje…! |
1. #84 Alfa Romeo Giulietta Spider Veloce 750 F (1958) - De Giulietta werd geproduceerd tussen 1954 en 1962 en opgevolgd door de Giulia. In de tweede helft van oktober 1955 werd de Giulietta Spider voorgesteld: een cabriolet die was gebaseerd op de Giulietta Sprint, maar dan met kortere wielbasis. |
2. #24 Fiat 1100 Sport Berlinetta Motto (1950) - Carrosserie van Rocco Motto (Turijn), die o.a. voor Ferrari, Cadillac, Fiat, Lancia, Renault en vele anderen ontwerpen vervaardigde en niet de lelijkste! |
3. #120 Lancia Flaminia 2,8 3C Touring (1962), met op de achtergrond een échte molen… |
4. #64 Fiat 1100 E Zagato (1960). Na WO II werd een nieuwe versie van de 1100 geïntroduceerd. Deze Zagato versie kreeg een gewelfde achterkant en werd de 1100 E en in 1953 volgde een vierdeurs “Normale” en “Economica” - standaard en budget. Zagato behoort tot de toppers van ’s werelds carrosseriebouwers. |
5. #12 Lancia Aprilia (1937). De lancia Aprilia werd gebouwd van 1937 tot 1949 en is een familie auto, die behoorlijk aan de maat is. Door een samenwerking met Farina en Torino is dit de eerste auto van Lancia die is ontworpen door de windtunnel te gebruiken. De auto is er in een vierdeurs saloon uitvoering en een tweedeurs cabriolet. In tegenstelling tot de vestiging in Turijn werd de Aprilia gemakt in Frankrijk in Bonneuil, aan de zuidoostzijde van Parijs. Zie volledig bijschrift onderaan... |
6. #213 Lancia Flaminia Zagato (1960). We blijven even bij Lancia. De Lancia is eveneens een luxe wagen, geproduceerd tussen 1957 en 1970 en was destijds - als opvolger van de Aurelia - Lancia’s vlaggen-schip. Gedurende de productieperiode was de auto in de Saloon- de Coupé- én de Cabrioletuitvoering te krijgen. De Coupé en Convertible werden voorzien van carrosserieën van verschillende vooraanstaande koetsbouwers. Zie volledig bijschrift onderaan... |
7. #72 Lancia Aurelia B 24 S (1957). En nog gaan we niet weg bij Lancia, want tussen de weilanden zagen we deze schitterende Aurelia, geproduceerd tussen 1950 tot 1958. De eerste serie was voorbestemd om uitgerust te worden de eerste in serieproductie gemaakte V6 motor. Er werden verschillende carrosseriestijlen aangeboden, zoals de vierdeurs Saloon, de tweedeurs GT Coupé (B20), de tweedeurs Spider/Convertible (B24) en een apart chassis, dat... Zie volledig bijschrift onderaan... |
Foto 8. #132 Maserati Mistral 4000 (1965). Na zo’n 1700 meter slingerend tussen de sloten door tussen de weilanden te hebben gereden is een haakse bocht nét even wat ingewikkelder dan verwacht. Overhellend scheurt deze Maserati vrolijk op koers verder. De Mistral is een tweezits “Gran’ Toerismo”, geproduceerd tussen 1963 en 1970, die de 3500 GT opvolgde en werd opgevolgd door de Ghibli GT, die werd geproduceerd vanaf 1967. |
9: Panoramafoto lunchlocatie “Grote Geul” Assenede - auto’s voorste rij vlnr: #2 Bentley "3-4 1/2 Van de Plas Red Label (1926) #6 Talbot London (1933) #16 BMW 328 Roadster (1938) #11 MG Q Type (1936) #1 Bugatti T35 Grand-Prix de Lyon (1924) #10 Lagonda LG 45 (1936 #14 BMW 327 (1938) #8 Riley Sprite (1935) #5 Alvis Firefly Special (1932) volgens de deelnemers- en resultatenoverzichten, maar het is natuurlijk een Porsche 356 #141 Porsche 356 C (1964) | 10. het buffet, met o.a.: * Broodjes, hard en zacht, groot en klein bar… * Wortelspread met Harissa, Griekse Yoghurt & Pistache... * Een bloemkooldip... * Gandahm - Venkelsalami - Brie de Meaux * Balletjes met verse Tomatensaus * Panzanella Tomatensalade, paprika, rode ui, Basilicum en kappertjes * Griekse Pasta met Broccoli, radijs munt in komijndressing * Gegrilde Babysla met Parmesansaus & anjoviscrunch * Geroosterde aardappelen met amandelgratin & groene pepertjes * Brie de Meaux | 11. #225 Ferrari 250 GT SWB (1962) - De SWB heeft een machtig geluid met zijn V12, maar deze brulde wel héél nadrukkelijk… Vooraf even sproeien was overigens wel handig geweest…! |
---|---|---|
12. #171 Ferrari 250 GT Spyder (1959). Productie van de Ferrari 250 series begon in 1954 en duurde voort tot de vroege jaren van de 60’s. Er waren talrijke variaties van de 250 en zou uiteindelijk de Ferrari worden met de succesvolste lijn tot nu toe. | 13. #146 Alfa Romeo Giulia (1964). Alfa Romeo heeft van de Giulia een heleboel variaties het licht laten zien. Verschillen kom je tegen in motorkap, grille, luchtinlaten en datzelfde geldt voor het interieur, waarin allerhand verschillen werden waargenomen. De naam Giulia komt tot op heden terug in de series van Alfa Romeo. In 2018 zijn echter de specificaties van de Giulia “iets anders”… | 14. #217 Ferrari 250 GT Pininfarina Serie II (1960). In lijn van de coupé, ontwierp Pininfarina deze Cabriolet in de series II, met een introductie op de Parijs Motor Show. |
15. #185 Fiat 8V Rapi (1954). De 8V’s van Fiat… prachtig! | 16: #24 Fiat 1100 Sport Berlinetta Motto (1950) - Een prachtige creatie van Ermini op basis van een Fiat 1100, deze 1100 Berlinetta Motto. Pasquale Ermini Voor vervolg bijchrift zie onderaan... | 17. #205 Porsche 356 A Speedster (1958) - Ook deze registratie klopt niet, noch bij de rally, noch bij de Ballade. Dit is een Ferrari 275 GTB/4 en van de AMG GT display inmiddels verhuist naar de Audi display. Achter de Ferrari en MB 300 SL Gullwing de Audi R8 tussen Golvenstraat en Albertplein. Hier stonden de Topmerken op display, naast enkele op de Zeedijk. |
18. Ferrari 250 Tour de France #0747GT (1957) - Met de 3.0Ltr V12 Colombo motor domineerde de LWB Berlinetta de GT raceklasse eind 50’er jaren. | 19. Ferrari 365 GTB/4 Daytona #14261 (1971) - Geleverd door Jacques Swaters (Garage Francorchamps) aan zijn vriend Baron de Becker-Remy. Hij gaf de auto aan zijn zoon. Er staat 50K op de teller. | 20. Ferrari 275 GTB/4 (1966) - Geïntroduceerd op de 1966 Paris Motor Show. Uitgerust met de V12 Colombo motor en Scaglietti koetswerk. De auto werd nieuw geleverd in Italië waar het de meeste tijd doorbracht en net een 18 maanden durende restauratie door Bacchelli e Villa Carrozzeria heeft ondergaan. |
21. Alfa Romeo 33 TT12 (1975) - De Alfa Romeo 33 was een prototype, die door een door de fabriek gesteund team werd gereden van ’67 tot ’77. Hij nam deel aan de Sports Car World Championship, de Nordic Challenge Cup, de Interseries én de CanAm Series. | 22. Ferrari 250 GT Lusso Berlinetta Scaglietti (1964). | 23. Op de achtergrond de Toren aan het /de Naereboutplein / Boulevard Evertsen Vlissingen, met op de begane grond de vestiging Amadore Café Restaurant Stefano’s. |
De wat langere - bij de publicatie horende - fotobijschriften compleet...
Foto 5. #12 Lancia Aprilia (1937). De lancia Aprilia werd gebouwd van 1937 tot 1949 en is een familie auto, die behoorlijk aan de maat is. Door een samenwerking met Farina en Torino is dit de eerste auto van Lancia die is ontworpen door de windtunnel te gebruiken. De auto is er in een vierdeurs saloon uitvoering en een tweedeurs cabriolet. In tegenstelling tot de vestiging in Turijn werd de Aprilia gemakt in Frankrijk in Bonneuil, aan de zuidoostzijde van Parijs. Daar werd de auto overigens als Lancia Ardennes gelanceerd, maar het model werd overschaduwd door de Citroën Traction. Er werden slechts 1620 exemplaren geproduceerd.
Foto 6. #213 Lancia Flaminia Zagato (1960). We blijven even bij Lancia. De Lancia is eveneens een luxe wagen, geproduceerd tussen 1957 en 1970 en was destijds - als opvolger van de Aurelia - Lancia’s vlaggen-schip. Gedurende de productieperiode was de auto in de Saloon- de Coupé- én de Cabrioletuitvoering te krijgen. De Coupé en Convertible werden voorzien van carrosserieën van verschillende vooraanstaande koetsbouwers. Er werden nog vier presidentiële verlengde limousines gebouwd, die werd gebruikt bij staatsaangelegenheden. De Flaminia tweedeurs typen werden uitgerust met een V6 2,5Ltr met 120pk.
Foto 7. #72 Lancia Aurelia B 24 S (1957). En nog gaan we niet weg bij Lancia, want tussen de weilanden zagen we deze schitterende Aurelia, geproduceerd tussen 1950 tot 1958. De eerste serie was voorbestemd om uitgerust te worden de eerste in serieproductie gemaakte V6 motor. Er werden verschillende carrosseriestijlen aangeboden, zoals de vierdeurs Saloon, de tweedeurs GT Coupé (B20), de tweedeurs Spider/Convertible (B24) en een apart chassis, dat gebruikt kon worden door externe carrosseriebouwers. Een vooroorlogse traditie werd voortgezet bij het geven van een naam: de auto werd genoemd naar de Romeinse weg van Rome naar Pisa: de via Aurelia…
Foto 8. #132 Maserati Mistral 4000 (1965). Na zo’n 1700 meter slingerend tussen de sloten door tussen de weilanden te hebben gereden is een haakse bocht nét even wat ingewikkelder dan verwacht. Overhellend scheurt deze Maserati vrolijk op koers verder. De Mistral is een tweezits “Gran’ Toerismo”, geproduceerd tussen 1963 en 1970, die de 3500 GT opvolgde en werd opgevolgd door de Ghibli GT, die werd geproduceerd vanaf 1967.
Foto 16. #24 Fiat 1100 Sport Berlinetta Motto (1950) - Een prachtige creatie van Ermini op basis van een Fiat 1100, deze 1100 Berlinetta Motto. Pasquale Ermini (“Pasquino”) was één van de meest representatieve Italiaanse sportwagen fabrikanten in de jaren ’40-’50. Met de destijds populaire 1100 verrichtte hij voor zijn clientèle wonderen, op een chassis van Gilco en carrosserie van Tofani. Door de grote vraag en slechte levering werden Motto en Morelli gebruikt… Zo bouwde hij verschillende racers met prachtige successen. Men heeft zijn verhaal nooit kunnen opschrijven - laat staan begrijpen - vanwege zijn vroegtijdig overlijden. De auto finisht hier op - uiteindelijk -de 143ste plaats.
© 2018 - gepubliceerd 11-2018