top of page

publicaties / chantilly arts & elegance richard mille (f)                                                 

terug naar overzicht

Ferrari TR58 #0728 (1958) - 00001 #0728TR - Ferrari Testa Rossa ’58 (1958) - In 1958 reden Phil Hill en Olivier Gendebien de Testa Rossa naar een magistrale overwinning van de 24 uurs van Le Mans en werden daardoor twee onsterflijke helden. Het was de derde keer dat Ferrari Le Mans won. De eerste keer werd in 1949 gewonnen met het duo Luigi Chinetti/Patrick Mitchell-Thomson in de Ferrari 166 MM Touring Barchetta (#0008M). De 2ekeer in 375 Plus #396AM...

#5007 Moretti 1200S (1955) - Na de oorlog begon Giovanni Moretti in 1946 met het bouwen van sportwagens, nadat hij al tal van ervaringen had opgedaan met motorfietsen en micro- en elektrische wagens. Hij creëerde een briljante 4-cilinder met 80 pk en grote luchtinlaat op de motorkap en een bij het model passende uitlaat langs de linkerkant, zichtbaar onder het portier. Nu is deze uitgerust met prachtige spaakwielen als een kostbaar geheel.

#13367 - Ferrari 365 GTB/4 Group IV - Blijkens erkende Ferrari literatuur is dit één van de 8 officiële conversies. Er werd 1 prototype gemaakt en drie maal 5 exemplaren in drie series, waarvan serie 1 in aluminium werd uitgevoerd. Hiermee kom je op 24. Daarnaast werd nog 1 wagen met #13715 (eveneens een 365 GTB/4 Competition Conversion) geaccepteerd mee te rijden in de FHC. De historie na oktober 1974 is onbekend. Een kanon van een auto met zijn dikke V12 – 4.4 liter met ruim 400 pk...

Aguzzoli Condor (1963) - Piero Drogo tekende voor het prachtige koetswerk. De motor zou van een Alfa Romeo TZ komen, maar er wordt geclaimd dat het van de SZ afkomt. Dit zou betekenen dat er twee versies bestonden. De Aguzzoli was een kort leven beschoren, omdat Alfa na drie jaar geen ondersteuning meer wenste te bieden. Blijkens het infobord werd er gebruik gemaakt van een Citroën DS-versnellingsbak… Nou ja, bijna helemaal Italiaans is ook goed…!

Osca MT4 LM (1952) - Deze Osca (kijk eens naar de prachtig vormgegeven flanken) is een zogenaamde one-off, speciaal gebouwd voor de 24 uurs van Le Mans in 1952, waar de auto werd teruggetrokken. In de race van 1953 behaalde de Osca de eerste plaats in de 1.100cc klasse. Osca (O.S.C.A) ofwel Officine Specializzate Costruzione Automobili) werd opgericht door 3 van de 6 gebroeders Maserati. Succes werd uiteindelijk behaald in de Mille Miglia en Targa Florio.

#57374 - Bugatti 57 S Atlantic (1936) - De 57 S Atlantic werd ontworpen door Jean Bugatti, de zoon van Ettore Bugatti, en is de eerste van in totaal drie gebouwde Atlantic modellen. Met zijn “teardrop” (traan) vormgeving, de dikke V8 3.3 liter met 200 pk en een top van 200 km/uur gold hij destijds als één van de meest bizarre, exclusieve, ongrijpbare en duurste auto’s. Zijn lage stand maakt hem enigszins agressief… alsof hij weg wil springen…!

La Strada Magazine 

 

Chantilly Arts & Elegance

 

Text & photos by Henk J. Brouwer;  ‘nJoy Media

 

Evenementen/ Buitenland

 

Chantilly Arts & Elegance Richard Mille

 

Chantilly Arts & Elegance Richard Mille, of zoals de Fransen schrijven: La Rencontre de L’Art & de L’Elegance - au domaine de Chantilly - Richard Mille. Een lange naam die eer doet aan het evenement dat dit jaar voor de 4e keer op miraculeuze wijze werd neergezet door Peter Auto (Parijs). Na 2 jaar van voorbereiding en hard werken werd in 2014 het eerste Concours gehouden, waarbij Peter Auto voor ogen had het Concours d’Elégance naar Franse bodem te laten terugkeren.

 

Peter Auto is daarin in alle facetten ruimschoots geslaagd. Wat een geweldig evenement, wat een geweldige sfeer, wat een geweldige omgeving en wat een ge-wel-di-ge auto’s! En… zeg nu zelf, bij een dergelijk groots opgezet evenement kun je ook aan iets áándacht schenken. Allereerst voor ons - Italiaans liefhebber in hart en nieren - 70 jaar Ferrari met wagens die Le Mans reden, de mooiste voor- en naoorlogse carrosserieën van Alfa Romeo, Ecceterini Barchettas en Berlinettas, een unieke serie Bugatti’s 57 S (Bugatti toch als een beetje Italiaans vanwege oprichter Ettore Bugatti) en de Woodies. Maar ook was er aandacht voor een groot Frans koetswerkbouwer: Pourtout, de race- en sportwagens met kettingoverbrenging, speciale wagens van wereldberoemde musici en nog veel meer.

 

Le Mans historie

Op het moment dat je het kasteelterrein buiten nadert raak je vanzelf onder de indruk van de omvang. Let wel, het domein van Chantilly - inmiddels doorklieft met menig geasfalteerde weg - is het werk van één man: Henri van Orléans, de hertog van Aumale (1822-1897), die zijn hele leven wijdde aan de rijke cultuur van het domein en aan zijn illustere voorgangers, de prinsen van Condé.

 

Voor het Concours d’Elégance waren enkele exclusieve voertuigen in beeld: de DS 7 Crossback Présidentiel, Aston Martin Vanguish Zagato Volante, McLaren 720 S, Renault Trezor Concept en de Citroën CXperience Concept. Alle deelnemende auto’s werden vergezeld door een vrouwelijk model, elk met een exclusieve modeontwerper.

 

Na de beraadslaging van de jury (Jean Todt, Margot Laffite, Jean Paul Belmondo en Christophe Bonnaud) werd de prijs Best of Show of the Concours d’Elégance toegekend aan twee winnaars: Renault Trezor Concept (Couturier Balmain) en de Citroën CXperience Concept (couturier Yang Li).

 

Peter Auto als organisator besloot voor het Concours d’Etat - naast de andere inbreng - 70 jaar Ferrari op zijn eigen manier te vieren met de 24 uur van Le Mans als hoofdthema. 28 auto’s met het “Steigerende Paard”, die allemaal hadden deelgenomen aan de wereldberoemde duurzaamheids-race van de wereld, verdeeld in 5 klassen: ”Les GT et Dérivées”, “Les Prototypes ouverts”, “Les Prototypes fermés”, “Les Daytona Groupe IV” en “Les 250’s”.

 

Van al deze exclusieve en bijzonder kostbare auto’s kreeg er één de bekoring van de jury en won de eerste prijs als “Best of Show”: #0728TR Ferrari Testa Rossa ’58 (1958), in bezit van Sir Michael Kadoorie. Confetti op het podium een oorverdovend applaus was zijn deel.

 

In elke categorie werd een winnaar aangewezen en één of twee speciale prijzen. Naast het Concours d’État en Concours d’Elégance waren nog eens 42 clubs aanwezig, die in totaal 800 auto’s showden op het kasteelterrein (au domain du Chateau klinkt zoveel mooier…), hetgeen bijdroeg aan het succes van het enorme tuinfeest, waar de bezoekers meer dan welkom waren.

 

De FFVE (Fédération Française des Véhicules d'Époque) deelde nog een tweetal prijzen uit voor “Authenticiteit” (Antony type A1 en de gehele Antony collectie) en “Instandhouding” (1947 Chrysler Town Country).

 

Afsluitende superlatieven blijven achterwege, maar wel zeggen we: “La Strada Magazine” is in 2019  weer op Chantilly!

 

 

© 2017

#4293GT - Ferrari 250 GTO «62» (1963) - Opvallend is bij deze GTO het chassisnummer (overigens geldt dat voor alle GTO’s). Ferrari nummerde normaliter de straatwagens met oneven chassisnummer en de racewagens met even nummers. Dat zou betekenen dat de auto eigenlijk voor de gewone weg werd ontworpen, maar beweerd werd dat hij werd ontworpen voor deelname aan de GT-races. Voor het ontwerp van het koetswerk werd Scaglietti benaderd. Over elke GTO nog in leven kan een boek worden geschreven.

#1016 - Ferrari 512 S (1970) - De Porsches 917’s waren leading, waardoor Ferrari zich genoodzaakt zag - wilden zij voet aan de grond krijgen in die klasse - tot het bouwen van 25 stuks 512 S machines om de Porsches van repliek te dienen. Ze werden verkocht aan privateers en dit exemplaar vond zijn weg naar Scuderia Filipinetti (Genève).

#74045 - Ferrari F40 LM GTE (1992) - Eén van de dertig F40’s die werden omgezet naar de LM, GT of GTE versies van Michelotto, die deelnam in de 24 uurs van Le Mans in 1995 en daar eindigde als tweede in de GT klasse. Uitgerust met een V8 2.936 cc motor, die 760 pk levert en een topsnelheid die zich laat raden.

Alfa Romeo 6C 2300 B MM Spider Touring (1938) - Deze auto werd special besteld door de coureur Franco Cortese en hij behaalde vele zeges in races, soms zelfs met een klassering boven dat van de officiële fabriekswagen(s). De 2300 B werd in 1939 vervangen door de 6C 2500.

Alfa Romeo 6C 2500 SS Vila d'Este Cabriolet Pininfarina (1951). Deze Super Sport is wel het laatste meesterwerk van Pininfarina op dit type chassis met prachtig vormgegeven lijnen en zonder scheiding tussen spatborden en de motorkap.

Lancia Belna Eclipse (1935). Opgesteld in de categorie “Un Grand Carrossier Français: Pourtout”. De 3 Lancia’s die deelnamen vielen niet in de prijzen. Jammer, want de Lancia Belna is op zich tamelijk uniek. Pourtout bouwde verschillende auto’s op het chassis van de Lancia Belna (de Franse versie van de Lancia Augusta). De Lancia Belna had als eerste de nieuw ontwikkelde neerklapbare hardtop, die uitgevonden en gepatenteerd is door Georges Paulin.

Siata 500 Record (1946) - Direct na de Tweede Wereldoorlog waren de verschillende Italiaanse kleine autoproducenten gek op kleine racers waarmee zij het snelheidsrecord konden verbeteren. Deze Siata 500 Record is gebaseerd op een standaard Fiat Topolino. Het unieke aluminium koetswerk kwam voor rekening van Motto in Turijn en de Siata werd gebouwd als “one-off” om het snelheidsrecord in zijn categorie te verbreken. De wagen is geconstrueerd met de typische Siata Supertesta cilinderkop.

#00128 - Alfa Romeo 3000 CM “Superflow IV” Pininfarina (1960) - Eén van de 2 Alfa Romeo’s 6C 3000 CM, die werden gewijzigd naar specificaties voor toelating op de openbare weg, van de in totaal 8. Dit specifieke chassis werd door Pininfarina in totaal uitgerust met 4 verschillende koetswerken tussen 1956 en 1960, nadat het was ontdaan van haar “oorspronkelijke” Colli koetswerk. Dit fraaie - tevens laatste - koetswerk verscheen in 1960 op de Geneva Motor Show als de Superflow IV.

#57571 - Bugatti 57 S Vanvooren (1937) - Schlumpf Collectie, Mulhouse (Fr). Deze auto is er één van de drie, die zijn voorzien van koetswerk van Vanvooren. Blijkens het infobord behoorde deze auto toe aan Luigi Chinetti en Briggs Cunningham. Chinetti was een coureur die bij Alfa Romeo begon, Cunningham racete auto’s én boten. Mede door zijn welvarende afkomst werd hij naast racer een racewagenconstructeur, teameigenaar en verzamelaar. Zijn team racete uiteindelijk ook voor Ferrari, Maserati, ea.

bottom of page