La Strada Magazine
Mille Miglia - Brescia (I)
15 t/m 19 mei, 2014
Evenementen Buitenland
© 2014 ’n Joy Media – Henk J. Brouwer & Tjalle Beumer
Mille Miglia
Donderdag 15 mei was wederom de start van de 2014 editie van de Mille Miglia. Het evenement waar zo veel over wordt geschreven, getwitterd, gefacebookt en gesproken. Een Mille Miglia in een nieuw jasje, soort van…, want in 2014 is het de eerste keer, dat de aankomst op zondag is na de etappe Bologna-Brescia. En een nieuwe route…
De 31ste Mille Miglia kenmerkt zich door veranderingen en er is zowaar een betere organisatie te bespeuren. Er is meer rust, hetgeen het eerst opvalt in het media centrum. De scruteneering is verplaatst van de “Piazza della Loggia” naar de oude “Piazza della Vittoria”. Volledig afgezet betekende dat, dat de toeschouwers allemaal samendromden bij de uitgang, maar dat had wel wat. De auto’s werden vervolgens opgesteld in de straten van het oude centrum, inclusief het charmante Piazza Paolo VI (Piazza Duomo) en verderop in de Via X Giornate. In de Corso Giusseppe Zanardelli tenslotte, waar tevens de grote stand van Mercedes was, aan de ingang van “Teatro Grande”.
De route is behoorlijk ingrijpend aangepast. In het begin wijkt men naar het noorden ui, waar na Vicenza enkele andere plaatsen worden aangedaan, alvorens men stopt in Padova voor diner en nachtrust. Van Padova gaat het Naar San Marino en daar volgt een grote verandering. De deelnemers gaan hierna niet land inwaarts, maar richting zee en rijden daar vervolgens parallel aan naar beneden richting Ancona. Vervolgens gaat het landinwaarts om rond de klok van 20:00 uur in L’Aquila aan te komen, het stadje waar op 10 april 2009 voor de 4de keer in de geschiedenis een verwoestende aardbeving zijn werk deed. Hopelijk heeft de karavaan en haar commerciële gevolg een positieve uitwerking op het herstel, dat ogenschijnlijk maar langzaam vordert.
Voorheen de laatste dag -met de start in Rome- geeft een ingrijpende wijziging te zien. Tot Siena is alles zo’n beetje hetzelfde, ware het niet dat in Radicofani het pleintje voor de kerk was afgesloten…? Dat was jammer en door het stadsbestuur niet zo best gepland, maar de sfeer zat er evengoed in ! Na Siena gaat het richting Volterra, Pisa en het schilderachtige plaatsje Luca en wordt Florence overgeslagen deze reis. In Bologna is het diner en vindt -op zondag- de start van de laatste etappe naar Brescia plaats, met hier en daar een kleine wijziging. Al met al voor de deelnemers een ogenschijnlijke verbetering, die dag erbij, maar of dezelfde sfeer bij aankomst aanwezig zal zijn…? Voorheen in de nacht, met de vermoeide - en “afgetrokken” gezichten van de deelnemers, moe maar voldaan dat ze het gehaald hadden…
Winnaar van de 2014 editie is equipe #42 Giordano Mozzi/Stefania Biacca in een prachtige Lancia Lambda tipo 221 Spider Ca.Sa.Ro. uit 1928. Plaats 2 is door Alfa Romeo veroverd en de derde plaats is voor Aston Martin. Het is een pracht van een Mille Miglia geworden !
o o o o o
#133 - FIAT 508 C MM Berlinetta Aerodinamica (1939) <dnf> Equipe Rudolf Bromberger en Christian Zeinler (A) haalden helaas de finish niet, in tegenstelling tot deelname van de auto in 1940. Zijn “buurman” #257 - Alfa Romeo 1900 Sprint Cabrio Pinin Farina (1953) <182> deed dat wel. Deze Fiat 508 C MM heeft een buitengewone historische waarde binnen de sportieve modellen van Fiat. | #303 - Maserati A6 GCS/53 Fantuzzi (1954) <dnf>. Bruce & Andrew Male haalden de finish niet. De foto werd gemaakt in de Fiera di Brescia, tijdens de strenge technische keuring. Maar liefst een drietal experts bogen zich over de auto en er werd menig discussie gewonnen door de rijder. De extreme eenvoud van de bouw, mede dankzij de samenwerking met een van de beste ingenieurs van de tijd, Gioacchino Colombo, maakt(e) het mogelijk voor een goede monteur de auto in een perfecte staat te houden ! | #157 - Fiat Motor RG 1 750 Sport (1948) <150> Rolf & Sascha Dombrowsky (D) behaalden een 150ste plaats. Deze Fiat RG 1 nam deel aan de Mille Miglia van 1949 t/m 1953. Het is een zeer interessant uitvoering uit 1948 van het genie Remo Gattai. Hij smolt een gazonmaaier samen met een frame van een Mickey Mouse trapauto en monteerde een motor van een Lancia van 903cc, die werd teruggebracht tot 750cc om te concurreren in de kleinere klassen. |
---|---|---|
#259 - O.S.C.A. MT4 1500 2AD (1953) <165> Ananda Covindassamy & Eveline Uini (Usa/F). Dit exemplaar -met een spider carrosserie van de broers Morelli uit Ferrara- was één van de officiële auto's van “het huis”. In plaats van een "2AD" werd een motor uit de serie TN geplaatst. OSCA (OFFICINE SPECIALIZZATE COSTRUZIONE AUTOMOBILI) ontwikkelde en bouwde auto’s in 1955 voor het 1956 seizoen. Hij nam deel aan de belangrijkste races van de 1956 en 1957 seizoenen, met inbegrip van de Mille Miglia. | #254 - Ferrari 250 MM Berlinetta Pininfarina (1953) <211> Christoph & Patricia Bechtler. De auto nam in 1953 en 1954 deel aan de Mille Miglia. Over Ferrari is al veel geschreven, dus houden we het een keer kort, maar op de plaat met de Burcht van Radicofani op de achtergrond blijft het een prachtige auto ! | #158 - Stanguellini 1100 Sport (1948) <dnf> Jorg Markus Elsenbach EN Franz Steppich (D) wisten Brescia niet (tijdig) te bereiken. Bekijk je het autootje - en de kerels die erin zitten goed, dan lijkt het een uit de kluiten gewassen trapauto… Vergis je niet, de Stanguellini is een bijzonder gewilde raceauto voor rally en op de baan en nam in die jaren deel aan bijv. de 24uurs van Le Mans. Stanguellini concentreerde zich op de 750 en 1100cc klasse en behaalden vele overwinningen. |
#156 - Gilco Mariani - Fiat 1100 Siluro (1948) <16> Michele Cibaldi & Andrea Costa (I) stuurde hun bijzondere “Fiat” naar een uitstekende 16de plaats. Met een 1.090ccm V4 motor en zijn speciale carrosserie -waardoor hij niet onder doet voor menig raceauto- is de 1100 een echt werkpaardje van Stanguellini. De spatborden lijken zo van een motorfiets af te komen en kunnen worden verwijderd voor een race. De auto reed in de Mille Miglia van 1948. | #373 - Maserati 300 S Spider Fantuzzi (1955) <289> Dieter Roschmann & Vito Ruggeri. Maserati is normaliter goed vertegenwoordigd met de A6 GCS series, een 150 of 200 S wordt ook waargenomen en dit jaar zitten daar opvallend veel Maserati’s bij met een Fantuzzi carrosserie (5). Medardo Fantuzzi (Bologna, 1906 - Modena, 1986) was een Italiaans (auto)industrieel ingenieur, bekend om zijn wereldberoemde Carrozzeria Fantuzzi. | #109 - Alfa Romeo 8C 2900 A (1936) <297> Onze “eigen” Frans & Renee van Haren (nl). Frans heeft al vele keren meegereden in een variant van Alfa Romeo, zoals vorig jaar in een 8C 2300 Le Mans. Gereden in de MM van 1936 en 1937 is de 2900 al een bijzondere auto, met zijn 2,9ltr V8 met 180pk goed voor een top van boven de 200km/uur. Wijlen ZKH Prins Bernhard was in het bezit van een door hem zelf gehaalde tipo “B” en gaf daarmee aan een kenner en genieter van autoschoon te zijn ! |
#042 - Lancia Lambda Tipo 221 Spider CaSaRo (1928) < 1 > Giordano Mozzi & Stefania Biacca (I) zijn het winnende team. Vanaf het begin werden zij als favoriet bestempeld. Giordano behaalde al enkele hoge klasseringen in voorgaande edities van de Mille Miglia met zijn Alfa Romeo 6C 1500 GS en Stafania Biacca was ook in de 2014 editie de gelukkige navigator, na een goede finish in 2011. | #10 - Alfa Romeo G1 uit 1921 - Graig Calder & Tony Shooshani (GB) <293> waren leden van het team, dat allemaal gelijk gekleed ging. Het team werd vergezeld door een rondborstige dame. Ze wilden maar wat graag op de foto ! Voor zover bekend is de G1 de oudste Alfa Romeo die nog bestaat en het allereerste voertuig dat speciaal als een Alfa Romeo werd ontworpen. Er werden slechts 52 van deze prachtige creaties gebouwd, aangedreven door een 6,3-liter V6 motor. Een MM primeur !! | #005 - OM 665 SS MM Superba (1929) <158> - equipe Richard Lisman & Clifton Fink (usa). De auto reed de Mille Miglia in 1928 t/m 1930 en heeft een rijke sportieve historie. In 1923 begon Officine Meccaniche de productie van de Tipo 665 of Superba met de 6-cilinder motor. Dit model werd vervolgens “de succesvolste Italiaanse sportauto”. De auto is gebaseerd op de vier-cilinder OM 469 uit 1922 en eerst aangeboden met een 1,9ltr motor, die later werd opgewaardeerd naar 2,2ltr. |