top of page

/publicaties / mille miglia (i) 2015

Ferrari 212 Inter Vignale uit 1952 (s/n 0205EL), met Alexander & Chantal Senft (CH)

 mille miglia 2014

overzicht publicaties

La Strada Magazine

Mille Miglia - Brescia (I)

14 t/m 17 mei, 2015

Evenementen Buitenland

 

© 2015  ’n Joy Media – Henk J. Brouwer & Tjalle Beumer

 

 

Mille Miglia

 

Nadat de eerste herbeleving van de Mille Miglia een feit was, vestigde de Mille Miglia in de jaren daarna zich als het meest glamoureuze en spectaculaire auto evenement in de wereld. Met elk jaar in mei de start van het “rijdende museum” vanaf de Via Venezia, laat de Mille Miglia ontelbare harten sneller kloppen. De harten van de elke vijf jaar wisselende organisatie, persmedewerkers, assistenten en verzorgers, van de plaatselijke middenstand en organisatoren, van de Marshalls, van de foto- en tv ploegen, van de politie, maar bovenal die van de deelnemers en hun teams. Want rij je de Mille Miglia voor de tiende keer mee of voor de eerste keer… dat hart gaat te keer, hoe dan ook !

 

Op de woensdag is het al een drukte van jewelste in de Fiera di Brescia, waar de technische keuring plaats vind. Op de Piazza della Vittoria worden de auto’s verzegeld. De huidige organisatie heeft toch weer enkele zaken gewijzigd en de reacties die werden vernomen van deelnemers waren enthousiast. Een vervroegde start vanaf de Via Venezia en de eerste overnachting in Rimini in plaats van Ferrara waren wel de belangrijkste... Het gehele deelnemersveld door een stad als Rome, met een controle bij het Olympisch stadion en de aankomst bij het Kasteel Sant’Angelo, is een weergaloos spektakel. Vervolgens gaat het noordwaarts richting Siena en buigt men af naar Pisa en Lucca. Plaatsen, met schitterende historische centra. De finish van de eerste auto’s werd op zondag rond 13:00 uur verwacht, na een start in Parma en een bezoek aan Monza Autodrome.

 

Het “rijdende museum” omvatte weer extreem veel Italiaans schoon waaronder Alfa Romeo (47), Bugatti (19), Cisitalia (11), Ermini (3), Ferrari (maar 17), Fiat (46), Lancia (31), Maserati (10), O.M. (8) en SIATA (8). Daarnaast nog enkele bijzondere koetswerken, gerelateerd aan Fiat zoals Gianni, Giaur en Benedetti. Natuurlijk zijn ook de Engelse, Duitse en Franse merken vertegenwoordigd. Elk jaar is het weer jammer dat de heren vip’s, die -tussen de deelnemers- op onverantwoorde wijze rijden in de dure McLaren-Mercedessen en andere snelle bolides en zo getuigen erg weinig verantwoordelijkheids-gevoel te bezitten. Met ware doodsverachting brengen zij zichzelf, maar met name de deelnemers, andere weggebruikers maar ook toeschouwers in gevaar. 

 

In de verschillende authentieke dorps- en stadskernen werden deze figuren in overigens schitterende auto’s gelukkig geweerd, behoudens een uitzondering die zich er toch doorheen bluft… Zo ziet u op de eerste foto de (bij)rijder van #2 OM 665 Sport Superba 2000 het publiek begroeten, die voor de kerk op de trappen het ene museumstuk na het andere voorbij zien komen. Op de Piazza de Vittoria zijn dranghekken aangebracht, maar zodra de auto’s zijn verzegeld, dienen de deelnemers zich buiten de hekken een weg te banen tussen het publiek door. Op de Via Venezia vindt de start plaats om 14:30 uur en vertrekken de deelnemers vanaf de “startsteiger” en gaat het richting Gardameer. In Desenzano staat elk jaar weer een enorm enthousiast publiek -langs de afzetting- en begroeten de auto’s die langs de haven de controle afwerken. Vervolgens gaat het via enkele kleine plaatsjes richting Verona, Ferrara en Rimini aan de oostkan van de streek Emilia Romagna. Door het vroegere vertrek kunnen de deelnemers doorrijden naar Rimini Waar de eerste auto om 22:15 wordt verwacht. Weliswaar nog steeds laat, maar het zal niet meer zo zijn dat de laatste deelnemers de hanen horen kraaien bij aankomst…

 

Door La Marche van Rimini naar San Marino op vrijdag is het maar een kippeneindje. Uiteindelijk rijden de deelnemers over de Via Piana het oude centrum in. De auto’s wurmen zich door de smalle straatjes en klimmen naar het Piazzetta del Titano. Zoals bij de beschrijving van # 142 S.I.A.T.A. Pescara 500 (1939) is te lezen een heel bekend en “berucht” plein, waar alle deelnemers aan de bak moeten: in 1 keer door ! Nadat ze het applaus of “boeh”-geroep in ontvangst hebben genomen rijdt men door naar het regeringsgebouw, waar de groene loper is uitgelegd. Vervolgens wordt het nog een hele kunst geen mensen te raken bij het uitrijden, zo verschrikkelijk druk kan het zijn. Deels langs de kust tot Macerata gaat het verder landinwaarts naar Teramo, Rieti en Rome, waar de auto’s zich verzamelen bij het Olympisch stadion.

 

Zaterdag wordt de streek Lazio -waarin Rome ligt- verlaten en rijdt men door het prachtige Toscane, waar even onder Pisa in Cascina de lunch wordt genuttigd. Het wereldberoemde Pisa wordt aangedaan en via enkele drukke aanvoerstraatjes met de typische hoge huizen -die de straatjes het zonlicht ontnemen-  rijdt men door het poortje van de Via Dalmazia naar de zonovergoten Piazza dei Cavalieri.  Kijk naar de gezichten van de equipe van #157 Cisitalia 202 S(pider) M(ille) M(iglia) uit 1947. De enorme lach op hun gezicht zegt wel genoeg! Na Pisa wordt het schitterende oude (218 v Chr.) stadje Luca, geheel omgeven door stadswallen. Ogenschijnlijk klein, telt het “stadje” momenteel zo’n 86000 inwoners… Luca heeft een aller charmants pleintje: Piazza Anfiteatro. En door gaat het naar de laatste nachtstopt Parma. Van daaruit wordt naar de finish in Brescia gereden via Piacenza, Monza en Bergamo. Voilá…, 1000 mijlen zijn voor de meesten een feit !

 

#33 Juan Tonconogy en Guillermo Berisso -beiden uit Argentinië- behaalden de eindoverwinning in hun Bugatti T40 (1927). De prachtige tweede plaats werd behaald door #66 Andrea Vesco en Andrea  Guerini in een Fiat Siata 514 Mille Miglia uit 1930 en de derde plaats door #40, wederom een Bugatti T40 (1928), bestuurd door Ezio Martino Salviato en Maria Caterina Moglia (I).

 

Elk jaar zijn er weer kanttekeningen te plaatsen bij organisatie, de rit en alles er omheen. De essentie van alles is dat de deelnemers tijdens een rit van 1000 mijlen lang door het schitterende en afwisselende Italië de belevenis van het jaar en misschien wel van hun leven hebben. Dat de toeschouwers aan hun trekken komen en ook de zakenwereld zoals horeca een graantje meepikken. Als dat lukt hoor je niemand achteraf nog klagen…

 

o o o o o

 

 

#2: Deze OM 665 Sport Superba 2000 – Giordano Mozzi & Stefania Biaccia (I) uit 1927 wordt warm onthaald door het enthousiaste publiek, dat al een tijdje wacht op de trappen voor de San Piedro kerk in Radicofani. Het merk O.M. (Officine Meccaniche) werd opgericht in 1918 in Milaan en verdween in 1975 van het toneel, opgegaan in Iveco. Onder de oude merknaam worden nog steeds heftrucks gebouwd...

#9: Deze “na/voor”-oorlogse Fiat 501 S (1922) met typerende hoge, smalle neus en grote spaakwielen is een goed voorbeeld van trots vooroorlogs Italiaans erfgoed. Met “vooroorlogs” wordt dan WO II bedoeld, want de auto werd in 1919 -vlak na het eind van de 1ste wereldoorlog in 1918- gebouwd. Er werden een ongelooflijke 47.000+ exemplaren door Fiat gebouwd tot 1927.

#66: Een Fiat Siata 514 Mille Miglia uit 1930, met de karakteristieke 3 grote koplampen, bereden door de heren Andrea Vesco & Andrea Guerini (I) en goed voor een schitterende tweede plaats. Er bestonden drie varianten van dit chassis, waarvan #66 de Mille Miglia variant is. Deze variant nam slechts een zeer bescheiden deel van de productie in beslag (6) en waren meer bedoeld voor verdere ontwikkeling van de 1438ccm motoren.

#112: De Fiat 508 S Mille Miglia “Balilla Sport” (1935) is een bekende verschijning in elke Mille Miglia en kent vele Spider versies. De 508 kende vele modellen, waaronder de Berlina, Spider, Torpedo, Spider Sport, Coupé en Van. Zij werd ontwikkeld door de leidende Italiaanse engineers en het doel was een kwalitatief hoogwaardige auto te ontwikkelen voor een “Nederlands” prijsje…

#119 - 20150514_102919.jpg

#119: Deze Alfa Romeo 8C 2900 A (1936) van de Nederlander Frans van Haren. De lijn 8C ving aan in 1931 met een 2300ccm motor. Het eerste exemplaar -de 2900 A- werd in 1935 geproduceerd en leverde 220pk. #119 (met 2 anderen) debuteerde in de Mille Miglia van 1936 en behaalden de eerste 3 plaatsen. Er werden 2 typen gebouwd: het spider racemodel met 2 zitplaatsen (#119) en een coupé met 4 zitplaatsen. #119 is een bijzonder zeldzaam exemplaar, waar met passie in wordt gereden !

#129: Met een kleine, handzame wagen, zoals deze Fiat 1100 (508 C) Spider (1937) gaat het betere bochtenwerk vaak toch net wat soepeler dan met een grote, zware en krachtiger bolide. Zij werd bereden door Renaat Declerck en Jean Christophe Henderickx (B). Deze Fiat werd afgeleid van de Fiat 508C Nuova Balilla 1100 “Topolino” en dit exemplaar is een originele Mille Miglia auto !

#142: Vakkundig sturen Hidemoto & Miho Kimura (J) hier hun kleine, gestroomlijnde S.I.A.T.A. Pescara 500 (1939) over het beruchte plein (Piazza del Titano) in San Marino, waar het maken van de bocht in 1 keer luid applaus oplevert, maar bij 1 of meerdere keren “steken” resulteren in een luid “boeh…”-geroep! De Kimura broers zaten er niet mee en genoten met volle teugen. Helaas vielen zij uit.

#151: Of deze Maserati A6 GCS Monofaro (1947) equipe ook toekomt aan het genieten van het adembenemende vergezicht blijft de vraag. Serieus en geconcentreerd kijken ze wel, maar niet zo verwonderlijk in een stukje techniek als de A6 GCS. Een (C=Corsa | S=Sports) tweezitter met een (G=Ghisa) “gietijzeren” motorblok, ook wel Monofaro genoemd. Ascari was een van de coureurs die het model aan de tand voelde.

#154: Deze prachtig gelijnde en uiterst strakke Cisitalia 202 SC Berlinetta Pinin Farina (1947) heeft een nostalgische blauwe kleur, die goed opvalt tussen het merendeels uit roodtinten bestaande deelnemersveld. Een trouwe deelnemers sinds 2011. Massimo Massai en Lisa Ragionieri waren goed voor een 115de plaats.

#157: Een hele mooie deelnemende naoorlogse (1947) auto, is deze Cisitalia 202 S(pider) M(ille) M(iglia) met deels afgedekte achterwielen. Giovanni Savonuzzi ontwierp wel de meeste modellen van de 202. Door de overwinning van Nuvolari en het ongekende succes en belangstelling voor het model in de Mille Miglia ging Stabilimenti Farina door met de productie voor enkele klanten. Er werden totaal een 20tal auto’s gelijk aan de winnende Nuvolari auto gemaakt. Hier rijden zij de Piazza dei Cavalieri i

#174: Vanuit deze Benedetti Giannini 750 Sport (1948) wordt de finish minutieus vastgelegd vanuit de cockpit. Zoals te zien op de foto is na de finish chaos, behorend bij elke Mille Miglia. Iedereen -verkerend in een “overwinningsroes”, immers… ze hebben HET gehaald- viert zijn feestje op een plek waar dat net even zo uitkomt. Beveiligers en Marshalls hebben het nakijken, want iedereen is druk met zichtzelf, maar “met het oog op de privacy” worden fotografen wel weggestuurd. Bizar...!

#186: Vooraan een fraaie Maserati A6 1500 Berlinetta uit 1949 (Luca Bortolotti & Maurizia Bompani) gevolgd door de #184 Alfa Romeo 6C 2500 SS Cabriolet Pinin Farina (1949), bestuurd door de equipe Johan Lont & Anhild Lont-Kruimer. Nog geen twee minuten daarvoor was het op dit stuk weg (SS478 even voorbij Radicofani) nog een gekkenhuis. Veroorzaakt door een geweldig getimede wegomlegging, reden er 2 rijen -ja, soms zelfs 3 rijen dik- grote 30-tonners, campers VIPs in (Mclaren) Mercedessen...

#195: Deze gehelmde equipe raast in een Giaur 750 S met een enorme snelheidsbeleving door het typische Toscaanse landschap. Hadden zij geweten dat ze zouden vastlopen enkele minuten verderop, was het wellicht iets langzamer gegaan. De Giaur is samen met de Giannini en Benedetti een van de “kleinere” maar niet minder fraaie (afgeleide) merken, die de aandacht trekt van de toeschouwer.

#199: Zo kan het ook, zoals door de equipe Luc Declerq & Stefanie Becu (B) wordt getoond, met gewoon een petje en koptelefoon op en een rugzak bij de hand vanwege de beperkte ruimte voor (hand)bagage in deze Benedetti Giannini 750 S (1950).

#260: Deze racy Fiat 8V Zagato behoort tot de meest exclusieve en zeldzame Fiat typen met onder de aluminium motorkap een kleine 2 liter V8 met 105 pk en rondom een onafhankelijke wielophanging. Slechts een 30-tal Zagato exemplaren werden gemaakt en maakt het model tot een van de meest begeerde “Otto Vu’s” = 8V, waarvoor in 2010 nog bijna zeven ton voor werd betaald.

#343: Enkele keren werd door toeschouwers ten stelligste beweerd, dat het hier gaat om een Ferrari van het type Monza. Grappig… en natuurlijk, zet er 50 naast elkaar van de merken Maserati, Ferrari en Ermini, welk merk deze auto werkelijk is, dan lijkt het allemaal wel op elkaar. Hier gaat het om een Tipo 357 Sport 1500 Scaglietti met equipe Pierluigi Boglioli & Guido Capelli (I). De auto zou het enige “nog in leven zijnde model” zijn van 3 Scaglietti auto’s.

#364: Naast deze two-tone Ferrari 250 GT Europa (straatmodel) uit 1955, bereden door Kenneth Roath & William Story (vs) staat een gele Ferrari 500 Mondial Spider Scaglietti (1956), een racer puur sang. In 1950 paste Ferrari het 250 Europa model ingrijpend aan om het nieuwe V12 blok te kunnen herbergen. Hiermee werd -zoals later zou blijken- een van de succesvolste modellen gemaakt. De motor van de 500 Mondial kwam van de 500/F2 en de eerste werden ontworpen door Scaglietti.

#404: Twee rode Alfa Romeo’s, vooraan een 1900 C Super Sprint Zagato (1956) en erachter #291 een 1900 Sprint Cabriolet werden geparkeerd op de Piazza Paolo VI waaraan de Prefect en Duomo Nuovo zijn gelegen. Zoals op de foto is te zien had men voor laatstgenoemden niet zoveel belangstelling.

#419: Wat een plaatje. Een fraaie Fiat 1100/103 TV Boano Coupé uit 1956 -Jann Kleemeyer (D)- in een dito puur Italiaanse achtergrond gaan goed samen in de Mille Miglia. Deze Boano Fiat is gebaseerd op een Fiat 1100 TV Coupé chassis en motor, maar werd aangepast door Giannini in Rome. Zo werd het motorvermogen van 1089ccm naar 1250ccm verhoogd en het Boano koetswerk is een andere aanpassing. Zeer zeldzaam, zo niet enige in zijn soort, met veel schitterende details in zowel ex- als interieur.

#455: Twee compacte en exotisch ogende Italiaanse racers, met links een Maserati 200 SI/250 (1957) en rechts #439 Abarth Fiat 750 Berlinetta Zagato (1957). Ook deze staan te pronken op de Piazza Paolo VI en worden gereden door resp. de gebr. Stephen & Michael Bond (GB) en Carl Gustav Magnussen & Jay Loren Cross (CDN). Geheel achteraan is nog een deel te zien van #305 Fiat 8V Berlinetta (1954), een originele Mille Miglia deelnemer.

bottom of page