La Strada Magazine
2 & 3 jnui, 2015
Evenementen Buitenland
© 2015 ’n Joy Media – Henk J. Brouwer & Tjalle Beumer
Uwe Meissner's Modena Motorsport Trackdays op Spa Francorchamps (B)
Modena Motorsport in Langenfeld tussen Leverkusen, Wuppertal en Düsseldorf. Binnen de Ferrari-wereld een begrip, met de organisatie van de Modena Motorsport Trackdays. Daarnaast bekend door de samenwerking met Jacky Ickx en de overwinningen die het team van Modena Motorsport behaalden in de Shell Historic Challenge. Voorheen ook op de Nürburgring, dit jaar op het legendarische circuit van Spa Franchorchamps (B), waar gedurende twee dagen verschillende klassen over het circuit zouden razen en de toeschouwers kunnen genieten van een vrije wandeling in de pitstraat en dito boxen.
Aangekondigd werden 20 formule 1 wagens en zo’n 200 klassieke Ferrari’s. Wel, die aantallen werden bij lange na niet gehaald, maar naast de deelnemers had een ieder het wel naar het zin, temeer daar de weergoden de Trackdays bijzonder gunstig gezind waren. Daarbij komt ook, dat de meeste bezoekers wel ervaring hadden met de Trackdays in voorgaande jaren, waar wél die aantallen werden gehaald. Uitstekend weer, zonder een spatje regen…, tezamen met enkele Ferrari racers, Koenigeggs en andere exoten lieten genoeg over om te genieten.
Rond het middaguur van woensdag -de tweede dag- werden de auto’s opgesteld, die een prijs hadden gewonnen bij het Concours. In het concours waren verschillende klassen:
50 ’s Race Cars - 225 S Vignale Spider s/n 0172ET
50’s GT Cars - 212 Inter Chia Coupé s/n 0225 EL
60’s Race Cars - 250 GT SWB Berlinetta s/n 1887 GT
60’s GT Cars - 275 GTB s/n 6741
70’s Race cars - 512 M s/n 1018
70’s GT Cars - 265 GT4/BB s/n 19225
Best 2+2 - 365 GT 2+2 s/n 11541
80’s Race cars - 512 BB/LM s/n 33647
70’s Monoposto - 312 T F1 s/n 038
80’s Monoposto - 126 C2 F1 s/n 061
Ferrari Spirit Award - Ferrari Transporter
Jury Spirit of Race Award - Maserati 150/200 s/n 1657
De opstelling liep een beetje in de soep, omdat uitdrukkelijk werd gevraagd hoe de auto’s op te stellen: met het snuutje naar de zon gericht, zodat geen “tegenlichtproblemen” zouden ontstaan. Het duurde 20 minuten en de auto’s stonden uiteindelijk tóch de verkeerde kant op. Tot zover de “Deutsche Gründlichkeit”… Dat er verder een beetje chaos ontstaat bij de overhandiging van de prijs en certificaat is logisch, want er wordt van alle kanten aan juryleden en eigenaren getrokken.
Na „de verkiezingen“ werd de Formule 1 van de baas zelf gestart en zou Uwe Meissner enkele ronden rijden. Dit ging niet geheel zonder problemen en tijdens het oplossen er van werd vernomen, dat de auto voor het laatst te zien zou zijn op een Europees circuit, omdat de Formule 1 naar Amerika verdwijnt. Jammer, dat steeds meer Italiaans erfgoed naar buiten Europa verdwijnt. Behoudens de weigering tot toegang van de fotografen langs de vangrail van het circuit was er verder niet zo heel veel op de organisatie aan te merken, al zijn er altijd negatievelingen die hun gal spuien op dit geweldige initiatief. Shame on them !
o o o o o
#35 - Maserati 300 S Fantuzzi, short nose s/n 3057 (05/1955), motor #3009. De MM Trackdays is een tweejaar-lijks evenement van een Ferrariliefhebber voor mede Ferrariliefhebbers. Daar horen nu eenmaal chassisnum-mers e.d. bij. In sommige gevallen wordt daar wel eens “spastisch over gedaan en de kenners beweren dat er dan wat te verbergen is… Om de geschiedenis van een Ferrari te checken zijn er verschillende betrouwbare bronnen, meestal opgezet door echte liefhebbers. | 225 Sport Vignale Spider uit 1952 (s/n 0172ET), tevens winnaar Class 1 award. Van de 225 S werd 1 Barchetta van Touring geproduceerd, 14 Spiders door Vignale en een 6-tal Berlinetta’s door Vignale. #0172ET is uitgerust met een 2,7ltr. V12 (210pk). De auto reed in de Mille Miglia van 1952, waarbij de finish niet werd gehaald door motorproblemen. Regelmatig wordt de 225 S gesignaleerd op de circuits bij evenementen. Sinds 2011 in Nederlandse handen. | #60 - Formula Racing Ferrari F458 Italia GT3: Johnny Laursen (DK) rijdt met deze auto in de European Le Mans Series in de LM GTE klasse. Daarnaast worden andere competities gereden, waaronder de Le Mans 24uurs en de F3 waarin andere teamleden participeren. De 458 Italia is de vervanger van de F430, heeft een 4,5ltr V8 die 562pk produceert, waarbij het gaat om het introductiemodel. |
---|---|---|
#85 330 GT 2+2 Series II (s/n 8383) - 250 GTO Series I Conversion. Replica door Alegretti. De GTO is een bijzonder zeldzame Ferrari die worden geveild voor extreem hoge bedragen. Keith Bluemel -een bekend Engels schrijver van Ferrari boeken- en hierr jurylid wijdde een boek aan de GTO (1999) in een samenwerking met Jesse Pourret. Hierin beschrijft hij op 199 pagina’s alle GTO’s en afgeleide daarvan -zoals de “Breadvan”- in detail per chassisnummer, inclusief prototypes en racegeschiedenis... | #1 312 PB (s/n 888) - Deze racer -afgeleverd in 1972- is in het bezit van een verzamelaarsfamilie en een trouwe bezoeker van de Trackdays en vroeger de Ferrari Challenge op de verschillende Europese circuits. De 312 PB werd gereden door Jacky Ickx naast Mario Andretti, Clay Regazzoni en laatstelijk Brian Redman in o.a. de 1000km van Franchorchamps, Monza en Nürburgring en laatstelijk de 24uurs van Le Mans. De auto is sinds 1996 in handen van de familie. | #11 312 T F1 (s/n 038) ex Jody Scheckter. Deze auto is in het bezit van de eerder genoemde familie en eveneens regelmatig gast bij interessante evenementen. De auto is gebaseerd op de 312 B3 uit 1974 en werd ongeveer 5 jaar ingezet. Hij werd ontworpen door Mauro Forgieri voor het seizoen 1975. De auto werd opgevolgd door de Ferrari 126 C. De 312 T is uitgerust met een V12, die 512 pk’s levert. Op het circuit is het een imposante verschijning met een dito geluid. |
Op rij een Ferrari 512 M (s/n 1018), Ford GT40, Ferrari 512 BB/LM s/n 33647, Cobra Daytona Coupé s/n CSX2300 en de Maserati 150/200S s/n 1657. De Maserati was de winnaar van de Jury’s Spirit of Race Award, de 512 M winnaar in de klasse 70’s Race cars en de BB/LM winnaar van de klasse 80’s Race cars. Een fraai rijtje met een hoog Italië gehalte.. |