La Strada Magazine
Evenementen / buitenland
© 2015 ’n Joy Media – Henk J. Brouwer / Tjalle Beumer
24th Ennstal Classic & Race Car Trophy - Gröbming (A)
23 jaar Ennstal Classic heeft veel mooie klassieke auto’s laten zien in de loop der jaren, maar tijdens deze 24ste editie vallen de veranderingen t.o.v. bijv. 2005 toch wel op. Waar zijn de bijzondere exotische Italianen, de kanonnen in de vorm van Lagonda’s en Invicta’s, waarom zien we geen Railtons meer en echt bijzondere Porsches? Natuurlijk blijft er genoeg over om van de genieten, maar we vertrouwen erop, dat het 25 jarig jubileum weer een bijzonder gevarieerd deelnemers veld laat zien met enkele exclusieve exoten van Italiaanse komaf!
Waren er in 2005 bijna 50 vooroorlogse auto’s te bewonderen, dit jaar waren dat er 20. Bijna 25% van het deelnemersveld was Porsche, prachtige modellen, maar na 15 stuks heb je ze wel gezien. Natuurlijk met Porsche als hoofdsponsor is dat nog eens te verkopen…. Wel jammer want je hoort menigeen langs de weg zich afvragen waar merken als Lea Francis, Riley, O.M., Alvis en Bentley zijn gebleven. Dat waren toch wel de kanonnen, die het verschil maken. Maar de aanwezige Italianen doen menigeen de mondhoeken omkrullen en als je de Alfa Romeo 6C naar boven hoort brullen maakt dat veel goed en blijft de Ennstal Classic een geweldige belevenis.
Naast de Ennstal Classic -of misschien wel “binnen”- wordt ook nog de Race Car Trophy Chopard gereden. Voor de derde keer dit jaar in dit verband rijden de vroege demonstratie-wagens enkele proeven, zoals de bergproef op de Tauplitzalm en meerdere ronden op het vliegveld Niederoblärn, om op zaterdag af te sluiten met een sprint vanuit Moosheim en -als vanouds- de demonstratieronden voor het enthousiaste publiek. Overigens rijden vaak celebraties mee uit de autosport- of entertainmentwereld en we zien een gevarieerd deelnemersveld, waaronder een de Raffo Alfa Romeo Tipo 1.5 (1978) met 1500ccm en een O.S.C.A. Maserati 4CLT (1958) met 4472ccm.
Woensdag loop je in en tussen de tenten waar de keuringen en bestikkering plaatsvinden. In de hoofdstraat schiet nog net een groene Ferrari 250 GT Lusso een hoek om, maar… in de startlijsten staat hij niet. Ook bezoekers komen dus met hun klassiekers. Een zwarte Bugatti T51 uit 1931 staat nonchalant in een hoek geparkeerd, stoer met de wielen naar buiten gedraaid. Even verder op in de draai staat de 1934 Alfa Romeo 6C in de schaduw van een boom. De motorkap omhoog en een monteur druk in de weer met vetspuit, tang en schroevendraaier.
Achter op de parkeerplaats bij de hogeschool -waar inschrijving plaatsvindt en het perscentrum zich bevindt- stappen Eduard en Theres Tomek in hun FMR Tg 500 Messerschmitt Tiger (1959), hetgeen nog een hele klus is, want de Tomeks zijn niet de jongste meer. Behoedzaam wordt de deur… uhhh het dak gesloten… Prrtt-te-prrtt-te-prrtt… werkelijk prachtig ! Een manneke van een jaar of 4 a 5 loopt met zijn vader langs een 8ltr. Bentley, die ineens wordt gestart. Schreeuwend van schrik kruipt hij tegen zijn vader aan en helemaal overstuur snikkend kijkt hij boos naar het “monster”… Als hij er vervolgens even in mag zitten kan zijn dag niet meer stuk. Twee uur later slaapt hij vast op de arm van zijn vader… en na zoveel spannends niet zo heel verwonderlijk !
Om de verschillende klassiekers in actie te zien kun je tijdens de bergproef op donderdag ergens op de Stoderzinken een goede stek uitzoeken. Ergens in een haarspeldbocht (de laatste bijvoorbeeld), waar je de prachtige wagens goed kunt bewonderen of ergens langs een recht stuk waar ze voorbij brullen… Alles heeft zo zijn charme. Voor de Race Car Trophy deelnemers geldt hetzelfde, maar dan op de Tauplitzalm waar de auto’s rustig naar boven komen. Aan het eind worden de auto’s weer op nummervolgorde opgesteld voor de rit naar beneden, de eerste keer ter verkenning, maar in de twee daarop volgende toeren vliegen ze naar boven. Aan de hand van de route op de poster kunnen toeschouwers voor de vrijdag een plaats uitkiezen waar de auto’s passeren. Even de doorkomtijden en plaatsen met tijdcontrole in de gaten houden, want in die plaatsen gebeurt meestal wel iets en wil je rust en een mooie omgeving, dan kun je even buiten die plaatsen een stek zoeken. Schone natuur is er in overvloed.
De inbreng in beide rally’s van Italiaans schoon is vooralsnog voldoende veelzijdig om te genieten. De Italiaans georiënteerde deelnemer geniet zo van de Lancia’s, Alfa’s, Ferrari’s, Maserati en ook nog een -voor de Ennstal zeldzame- een O.S.C.A. racer in de Race Car Rally. Natuurlijk blijven we positief en hoopvol voor het volgende jaar… een 25 jarig jubileum. Dat zou wat moeten beloven en de organisatoren van de Ennstal Classic GmbH kennende zal dat best goed komen !
o o o o o
Deze equipe in een Fiat 1100 TV sedan uit 1957, die in concoursstaat verkeert, beleeft de rally zeer relaxed door met de elleboog op het portier door de bergen te knorren. De Fiat 1100, die steeds van gedaante wisselde, was een succesvolle, compacte Fiat gezinswagen die onder meer ook in de Mille Miglia zijn rallypotentieel jaar in jaar uit nog steeds overtuigend bewijst. | Achter deze imposante Ferrari 275 GTB Alloy (3286ccm) uit 1966 staan de deelnemers in onder meer een Jaguar E-Type, Aston Martin DB6, Triumph TR4, Ford Mustang en een zeldzame zilverkleurige Maserati Mistral uit de jaren’60 met daarachter weer een VW Käfer. Zo’n rijtje kom je alleen maar tegen in een rally… | Deze peperdure Ferrari 250 GT Berlinetta SWB (1961) werd zeker niet ontzien in het fraaie berglandschap van de Dachstein. Met zijn 3 liter V12 met 280 pk ging hij er moeiteloos als een gele tornado doorheen, soms brullend als een imposante leeuw. De SWB behaalde een 71ste plaats. |
---|---|---|
Deze met de klapkoplampen aan rijdende Maserati Ghibli equipe heeft het gevaar van een loslopende veestapel net zonder kleerscheuren getrotseerd. De volgers doen daar ook hun uiterste best voor. Voorzichtigheid geboden…, want er liep 1 exemplaar met een neusring waaraan vlijmscherpe punten zaten. Natuurlijk wil je die niet langs de zijkant van je auto…! | Deze Alfa Romeo 8C Long Chassis LM Tourer was in 1932 een zeer modern model met een fraaie Zagato koets en een 185pk sterke 8-cilinder lijnmotor met Roots compressor die een voor destijds zeer hoge top tot 220km/u zorgde. Het werd een geliefde cabrio en tevens een -met name in de Mille Miglia en Le Mans races- succesvolle sportwagen. Er werden exact 207 exemplaren in verschillende koetsuitvoeringen gebouwd. | Deze Raffo Alfa Romeo Tipo 1.5 (1500ccm, 1978) raceprototype wordt door Thomas Vogler ter beschikking gesteld aan Andi Aigner, ex rally wereldkampioen. Deze auto werd oorspronkelijk gebouwd voor een Engelse motorsportserie met een kunststof karrosserie en verkreeg een staarttoelating. In 2012 kwam de auto met een Nederlandse tussenstop in Oostenrijk. Hier werd hij volledig opnieuw opgebouwd, naar de specificaties van de FIA voor Historische racerij. De 1,5ltr Alfa Boxer motor levert 140pk... |
O.S.C.A. Maserati 4CLT (1948). De gebroeders Maserati bouwden in 1951 hun 4,5ltr. V12 (350pk) in slechts 10 dagen in de 4CLT/48 chassis in, dat toebehoorde aan een amateur coureur Prins Bira van Siam (Thailand). Bij zijn eerste optreden in de GP van Goodwood (26-03-1951) behaalde hij de overwinning en pakte ook nog even het rondenrecord mee. | Om met dit kleine, lichte, smalle en open Stanguellini racertje met een karakteristieke, hoge gestroomlijnde achterzijde door de bergen te scheuren moet wel een sensatie met veel puur en sportief rijplezier zijn. De ervaren Stanguellini-rijders verzekeren telkens weer, dat het een van de fijnste racers in zijn soort is. | De beroemde allround coureur Stirling Moss (85 jaar) wuift het enthousiaste publiek uitbundig toe vanuit de Ferrari 750 Monza van de Brit Richard Frankel. De 750 Monza is uitgerust met een 4 cilinder 3ltr motor, die een vermogen afgeeft van zo’n 260pk. Er zijn 37 exemplaren geproduceerd en de auto’s die er nog zijn zijn een vermogen waard. Sir Stirling Moss (en zijn vrouw Lady Susie Moss) zijn vanaf de eerste Ennstal Classic als gast aanwezig. |