La Strada Magazine
Evenementen / Buitenland
© 2015 ’n Joy Media – Henk J. Brouwer
Rariteiten op 10e Classic Days Schloss Dyck
Dat Duitsers niet van grappen houden was niet te merken tijdens de begin augustus voor de 10e maal gehouden Classic Days Schloss Dyck. Dit exclusieve buitenevenement vindt jaarlijks plaats in een bijna sprookjesachtige parkambiance met kasteel en botanische tuinen nabij Mönchengladbach. Hier tref je bij elke editie ook diverse zeldzame rariteiten aan, die meer voor de grap lijken te zijn ontworpen, maar inmiddels zijn ze een fortuin waard zijn. We zomen in op de creatieve Italiaanse inbreng.
Afhankelijk van plaats en van tijd van aankomst, is het voor iedere bezoeker een crime om te beslissen waar te beginnen. Het programma, dat is opgenomen in het prachtige glossy magazine biedt voor velen ook al geen uitkomst, omdat dit zo vol is met bijzondere runs van merken, handtekeningsessies van bekende (oud) coureurs, shows, etc. etc. Uitgaande van de hoofdingang kun je eerst richting favoriete club-parkeerplaats -binnen het kasteelterrein- om daar verlekkerd rond te lopen of je gaat richting Rennerskwartier om te ontdekken welke bijzondere modellen daar staan opgesteld voor een eerstvolgende race of je snuffelt rond tussen de “Jewels in the Park” en je kunt ook besluiten om een kleedje te spreiden en een uitgebreide picknick uit te stallen. Last but not least kan je een plekje zien te bemachtigen langs de racetrack waar verschillende disciplines rondjes draaien.
Elk jaar is het voor menigeen weer een hele toer om de exclusieve modellen te spotten, temeer daar ze ook nogal eens worden weggestopt achter deuren of onder zeildoek. Zo staat de Bugatti T32 “Tank” in de tuin van het kasteel tussen de “Jewels in the Park”, maar ligt daar wel aan de ketting en gaat er bij sluiting een beschermhoes er overheen. De volgende dag is het dan maar de vraag of deze er op tijd weer af is, hetgeen voor deze foto wel het geval was. Zo niet dan moet je een keer terug en staat hij er dan wel…? De Moretti 1200 Spider stond ook een beetje “verscholen” onder een grote struik, in de schaduw. En je hebt grote pech, als een auto “on the move” is om van de ene plek naar een andere te rijden of over de racetrack zijn rondjes moet draaien. Ben je toevallig op de verkeerde plek, dan mis je zo maar een zeldzaam model of interessante bestuurder…
In het rennerskwartier is altijd een leuke plek gereserveerd voor de motoren. Ook staan hier oude pompen en zijn er garages nagebouwd. Je ziet schitterende exemplaren en wat voor de Moretti 1200 Spider geldt, geldt voor de motoren net zo: belangstelling is er voor de bekende merken, zoals de Harley Davidson, BMW, BSA en Norton en slechts een enkeling buigt zich over een Italiaan, zoals Benelli of Moto Guzzi of een andere exoot zoals Indian of een zeldzame Brough Superior 1150 met zijspan (1934). Nooit van gehoord zult u zeggen en dat zal ook gelden voor de Hellmuth Hirth 250ccm Doppelkolben (1924), laat staan dat u dan bekend bent met de juiste kleding voor op zo’n machine: alternatieve pet, hoge rijglaarzen met dikke zolen, lederen broek en brede nierband, ruige handschoenen tot halverwege de ellenboog, maar wel een smetteloos wit overhemd met glinsterende manchetknopen en een origine motorbril eventueel met helmpot. Overigens allemaal ergens op het Schloss Dyck terrein te koop.
Ondanks dat ook bij dit evenement wel wordt gemerkt dat het “iets minder” wordt (tribunes die niet meer worden opgebouwd is een voorbeeld), de belangstelling voor dit evenement is er schijnbaar nog steeds, want er loopt genoeg publiek rond. Het zal dan ook meer een gevoel zijn, want aan mooie modellen van niet Italiaanse afkomst ontbreekt het geenszins, getuige de Bugatti’s, Bentley’s, MB, Lagonda’s, Riley’s, Wolseley en een Amstrong Diddeley 17HP. Voor een 10de editie waren er weinig echt exclusieve exoten te vinden -waarbij de Bugatti T32 “Tank” er toch wel uitsprong- een paar willen we toch genoemd hebben. Een blikvanger is de Ferrari 330 GT Special, met het koetswerk van de zeldzame 250 GTO en ook de Alfa Romeo’s 6C 2500 S, 6C 1750 en 8C 2300 zijn het bekijken waard. Of de Maserati 3700 GTI Sebring en de Ferrari 308 GT4 en bij de “Lovely Heroes” treffen we een Fiat 1500 Cabrio 118K aan om van de DeTomaso Pantera maar te zwijgen. Dus blijft een bezoek -misschien in de vorm van een lang weekend- volgend jaar zeker de moeite waard!
o o o o o
FIAT 509 Special (1927) Dat een vooroorlogse Fiat ook volop allure heeft is te zien aan deze open 509 Special uit 1927 met twee minieme voorruitjes voor het vliegenvangen. Deze 509 S werd voornamelijk als racer gebruikt, maar er werden tevens 509’s geproduceerd en met dichte kap en dan leken de beide modellen in de verste verte niet op elkaar. De 509 verving de 501 en werd in een A, S en SM model vervaardigd en zelfs gebruikt als taxi. In totaal kwamen er zo’n 90.000 (!) uit de fabriek... | Moretti 1200 Spider (1955) Bekend maakt onbemind lijkt het credo voor deze stoer ogende, kleine Moretti 1200 Spider uit 1955. De Moretti Motor Company begon voor de 2de wereldoorlog met het maken van kleine elektrische vrachtwagens en na de oorlog werd begonnen met de productie van personenauto’s en de foto laat een van de slechts 2 gebouwde spiders zien. Een zeldzaam exemplaar derhalve en niet in de laatste plaats door de Michelotti carrosserie. | De ontwerpen van Ettore Bugatti blinken van oudsher uit in hun kunstzinnige schoonheid. Een veel minder bekende zonderling is deze nogal afwijkend en meer functioneel gevormde Bugatti T32 “Tank”. Er werden 4 exemplaren geproduceerd en dit exemplaar zie je niet vaak. Deze éénzitter is uitgerust met een 2ltr motor, die oorspronkelijk werd toegepast in het prototype T29. Het ontwerp is gebaseerd op de vorm van een vliegtuigvleugel zoals Bugatti deze voor ogen had. |
---|---|---|
Ferrari 150cc Super Sport (1953) Ferrari 150cc Super Sport (1953). Ja u leest het goed… een Ferrari motorfiets! Maar niet “de Ferrari” waarvan we de snelle exotische auto’s van kennen. Het verhaal gaat, dat Enzo Ferrari niet blij was, dat de naam van zijn nieuwe sportwagenbedrijf op een lijn van niet gerelateerde motorfietsen werd gebruikt. Destijds werd deze stunt door de broer van Enzo Ferrari, Fratelli Ferrari uitgevoerd in Milaan. | Lancia Aprilia Barchetta Tot de kleinere en minder bekende open Lancia klassiekers behoort deze Lancia Aprilia Barchetta. De sportief ogende familiewagen kent de liefhebber zeker, maar de Barchetta’s zijn relatief onbekend. De Aprilia werd gemaakt van 1937 tot 1949 en in 1946 werd een unieke Corsa Sport ontworpen door Riva (ja…, die van de boten) en getuned door Pagani. Er werden rond de 20duizend exemplaren geproduceerd, hetgeen de populariteit aangeeft. | Lancia Aurelia Loraymo (1960) Deze zeldzame Lancia Aurelia Loraymo uit 1960 mag gerust tegelijk een kunstwerk en rariteit op wielen worden genoemd. Deze Flaminia heeft een ander koetswerk dan de regeliere productieauto's. In de flyer werd destijds ten onrechte vermeld dat het ontwerp van Pininfarina was, maar in werkelijkheid was het ontwerp van Raimond Loewy, een van de meest succesvolle en erkende industriële ontwerpers in die tijd. Zijn werk omvat o.a. de beroemde Coca-Cola fles... |
Maserati Motor De prijzen van de vrij zeldzame Maserati motorfietsen schieten momenteel pijlsnel omhoog en komen zelfs soms in de buurt van die van de klassieke Maserati sportwagens. Maserati lijfde destijds Italmoto (Bologna) in en produceerde aanvankelijk de 125 T2, gebaseerd op de hier heel bekende DKW. Vervolgens maakte zij de 160cc, 175cc en 250cc modellen, die lokaal goed werden afgezet, met exportlijnen naar Afrika, Europa en Noord Amerika. Er waren 2 modellen, een 50 en 75cc model. | Bugatti 50 T Weinberger Cabriolet (1932) Wie het in de jaren ’30 financieel breed had, kon dat passend tonen door bijvoorbeeld een peperdure Bugatti T50 met een cabriokoets van Weinberg te laten bouwen. Dit kolossale exemplaar stamt uit 1932, net voor de beurscrisis. Dit model (s/n BC139) is in Oostenrijkse handen en momenteel welhaast “onbetaalbaar”. Zoals uit deze foto blijkt wordt er gelukkig openbaar mee gereden. De T50 werd geproduceerd gedurende een drietal jaren (1931/1933)... |