De Zoute Grand Prix ®
Publicatie: La Strada Magazine
© 'nJoy Media - Henk J. Brouwer
Knokke of Knokke-Heist, daar heeft men in Nederland wel van gehoord of is men geweest tijdens een verblijf hetzij in Zeeland, hetzij daar in de buurt. Het Zoute (op zijn Belgisch: het Szoeete - ongeveer) is al een stuk minder - zo niet onbekend. Welnu, de Zoute Grand Prix speelt zich af in dát deel van Knokke, dat Het Zoute wordt genoemd. Van 6 tot 10 oktober jl. werd de 7de editie gehouden.
De inhoud van...
De Zoute Grand Prix® bestaat uit een vijftal evenementen in één. Daar heb je de Zoute Top Marquees®, een permanente tentoonstelling van 14 exotische topmerken (Ferrari, Lamborghini, Alfa Romeo, Maserati, Audi, Bentley, BMW, Jaguar, Land Rover, McLaren, Mercedes-Benz, Porsche, Rolls-Royce en Tesla) in het hart van Knokke. Er is de Zoute Sale®, een veiling door het beroemde veilinghuis Bonhams. Dan het Zoute Concours d’Élégance, alwaar 70 deelnemers met schitterende klassieke bolides om de diverse prijzen strijden en daarnaast de Zoute GT Tour®, waar een 100-tal snelle en exotische bolides van diverse makelij (jonger dan 20 jaar) enkele onderdelen zullen afwerken op de zondag. Wij beperkten ons echter in detail tot de Zoute Rally® die zich in feite over 3 dagen uitstrekte en het Zoute Concours d’Elegance®, die plaats vond op Approach Golf en de Royal Zoute Golf Club. Maar daar omheen gebeurde nog zó veel meer!
Start/Finish op de Zeedijk
De Zoute Rally bestaat uit een regulariteitsdeel en een deel als “Ballade”, een - zoals door de organisatie omschreven - niet gechronometreerde “autowandeling met roadbook”. De Zoute Rally® is voorbehouden aan (maximaal) 195 exclusieve of bijzondere oldtimers, met een maximale verkeers-toegangsdatum vóór 1965. Start en finish zijn beiden op de Zeedijk ter hoogte van het Albertplein (Het Zoute). Het gebied waarin de auto’s rijden is dezelfde, maar de “Balladeurs” rijden een kortere route, bedoeld als “waardig afscheid van de zomer en oldtimer-evenementen”. Dit is een ontspannen rit door het achterland zonder proeven en testen, maar puur om te genieten en tijdens deze editie speelt het weer tevens een belangrijke rol. De competitiedeelnemers leggen per dag een afstand van ongeveer 250 km af en doen daarbij vele pittoreske dorpjes aan in het poldergebied ten zuidoosten van Knokke. Wordt donderdag de scruteneering (technische keuring) uitgevoerd, tevens zal er in de middag een proloog worden gereden, die uiteindelijk de startpositie bepaald voor de vrijdag. Dan zal gereden worden naar het Memorial Museum Passchendaele voor een uitgebreide lunch, waarna de deelnemers terugkeren naar Knokke. Op zaterdag gaat het vise versa naar Kortrijk.
Routeperikelen...
Jammer dat de fotografen geen roadbook uitgereikt kregen (ook niet vlak voor de start). Privacy redenen werden aangevoerd, maar dat moet naar het land der fabelen worden verwezen. In deze tijd is bij een rally op de openbare weg van privacy nauwelijks sprake, want vrij toegankelijk staan de eerste beelden van mens en auto binnen een paar minuten op vrijwel alle sociale media. Meerijden is vervolgens wel een optie en stoppen op een plek, die de moeite waard lijkt maken het mogelijk fraaie foto’s te maken. Uiteindelijk via de navigatie naar de lunchplek - waar als “geaccrediteerd” fotograaf een vorkje kon worden mee geprikt - maar voor een lunch is nooit tijd. Door een kortere weg waren eventueel gemiste auto’s alsnog aan de beurt om te worden vastgelegd.
Rally deel II...
De zaterdag was de dag van het tweede deel van de Zoute Rally ®, maar ook kwamen de deelnemers aan het Zoute Concours d’Elegance® aan op de Approach Golf, gelegen tussen de Kust- en Prins Filiplaan en stelden daar de auto’s op. Op zondag worden de auto’s tentoongesteld op de Royal Zoute Golf Club, fraai gelegen tussen de Zoutelaan en Magere Schorre. Dit terrein is een stuk ruimer, zodat de auto’s er fraaier kunnen worden neergezet. Natuurlijk moeten er soms keuzes worden gemaakt en deze zaterdag is een voorbeeld daarvan. Eerst werd de start (deels) vastgelegd, gevolgd door de deelnemende auto’s aan het Concours d’Elegance, waarvoor 70 deelnemers zich hadden ingeschreven. Achteraf bijzonder spijtig, maar er was alleen gelegenheid op zaterdag de deelnemers van het Concours d’Elegance vast te leggen. Hier was wel even tijd nodig, zeker naarmate het later op de dag er steeds meer toeschouwers en genodigden het terrein betraden. Toen het uiteindelijk té druk werd, zijn de fotografische activiteiten verplaatst naar het centrum, waar de Rally zou arriveren en waar tot dan van alles te zien was.
Rariteiten...
Op de rotonde van de Kustlaan / Driehoeksplein waren strobalen neergelegd en daar was het lachen om wat je daar zoal voorbij zag komen: een volledig verchroomde Jaguar, Audi R8’ten en andere modellen, maar ook Subaru’s en Honda’s met uitlaten als rioolbuizen, Lamborghini’s, gepimpte BMW’s en niet de kleinste, alle mogelijke Mercedes-Benz modellen, die je je maar kunt bedenken, een knalgele nieuwe Alfa Romeo Giulia (ja…, die met > 500pk) en verder alles wat bijzonder is op 4 wielen…, een bakfiets met kinderen, troela’s met Fifi-hondjes onder de jas of in de tas…, voor een fotograaf het Walhalla… geweldig! Na een tijdje werd het tijd voor aankomst van de rally, op de kop van het Prins Albertplein. Onderweg er naartoe was eveneens genoeg te zien, je slalommend tussen de mensenmassa door bewegend, richting VIP Marquee op de Zeedijk (Albertplein - Het Zoute). Om 16:12 uur finishte de eerste auto: #2 Alvis Firefly Special uit 1932 en werd daarmee tevens eerste in het totaalklassement. Beste Italiaanse inbreng was #39 Alfa Romeo Giuletta (1955) op een tweede plaats gevolgd door #113 Porsche 356 Pre A (1956).
Een geslaagde editie...
Deze 7de editie zat er op. Met een terugreis voor de boeg van tussen de drie - en vier uur - afhankelijk van drukte - was er tijd genoeg deze 7de editie van de Zoute Grand Prix® eens rustig de revue te laten passeren. Zoveel drukte…, daar kan men zich over verbazen, maar gezien het succes van 2015 met een geschatte 150.000 toeschouwers was er door de organisatie dit jaar rekening gehouden met een kleine 200.00 toeschouwers. En ondanks dat dit nog niet bevestigd kon worden bij het schrijven van dit stuk, zou dit heel goed kunnen.
Bij de finish stonden de bezoekers rijen dik, bij het Concours was het bijzonder druk en aan de Kustlaan -waar de gefinishte auto’s werden opgesteld tussen de exotische bolides- was het bom vol en telkens weer zag je dezelfde auto’s op zoek naar een parkeerplek. Dat is dan ook misschien het enige wat er op aan te merken viel: de parkeergelegenheid. Uiteindelijk vond toch iedereen wel een plekje, zij het wellicht op wat grotere afstand van het centrum.
Met een organisatie die alle hulp biedt waar het kan, direct, vakkundig en bijzonder vriendelijk maar beslist is. Met Marshalls, die consequent zijn en niet zwichten voor mensen met een grote mond of die wapperen met 100 euro om iets gedaan te krijgen. Met goede voorzieningen met -zoals werd vernomen- heerlijk eten. Als dit volgend jaar net zo of beter is, is de 8ste editie op voorhand al geslaagd. Of dan deze 7de editie overtroffen zal worden, dient persoonlijk beoordeeld te worden…!
o o o o o
Lancia... Deze vorstelijke vooroorlogse Lancia Astura Cabriolet 4de Series (1938) ziet er chique uit met zijn two-tone kleurstelling, in combinatie met tal van Amerikaanse design kenmerken, zoals een massieve, verticaal staande, chromen grille. Aanvankelijk verruilde Lancia het Lambda model door een twee modellen: de 4-cilinder Artena en de V8 Astura. Beiden geïntroduceerd op de Parijse Motor Show 1in 1931. Het Astura chassis werd gebruikt door verschillende koetsbouwers... |
---|
Ferrari... Op de Zeedijk Het Zoute (de boulevard in Knokke) troffen we een Ferrari paviljoen aan, met als eyecatcher de gloednieuwe Ferrari 488 Coupé en Spider met een geblazen V8 midscheeps. Op de achtergrond de California T, met een 3,8Ltr V8 goed voor 560pk. Ook de nieuwe GTC/4 Lusso 6,2Ltr V12 en 690pk was er te bewonderen. | Maserati... De Mistral (1963-70) behoort niet tot de meest geliefde klassieke Maserati’s. Kenmerkend zijn de panoramische geronde achterruit en de vloeiend aflopende motorkap met eronder een 3,5 - 3,7 of 4 liter V6 motor. |
---|---|
Abarth... Eind 50’er jaren leverde Abarth ook diverse leuke coupés en cabrio’s met een opgevoerde 750 cc motor, met een topsnelheid van circa 160 km/u. De zelfdragende koets kwam naar keuze van Zagato, Bertone of Allemano en later ook van Pininfarina, Vignale en Viotti. Nog steeds is de Abarth een gewilde racer, die we regelmatig tegenkomen tijdens de diverse circuit-evenementen in Europa. | O.S.C.A. Maserati... Voor velen is het een raadsel wat dit voor ‘n bolide is, maar wij kunnen u wel verklappen dat het om een fraaie O.S.C.A. `Maserati’ S187 (1956) gaat. Uitgerust met een 750cc motor goed voor 70pk met een bijbehorende top van 180km/uur. Déze auto heeft zowel in 1956 als 1957 meegereden in de originele Mille Miglia. |
Fiat... Deze naoorlogse Fiat 500 C Topolino MM Version 1950 staat bij gelegenheid als blikvanger voor een exclusieve decoratiewinkel, op de Zeedijk Het Zoute (de boulevard in Knokke). Leuke details zijn de 3e koplamp onder de grille en de dichte stalen velgen. | Alfa Romeo... Aan details, zoals de goed zichtbare carterbeschermer met koelgaten, zie je dat het een - goed voor historisch rally rijden geprepareerde - Alfa Romeo Giulia Sprint GTA Bertone uit 1965 is. Deze Bertones zijn ook nog steeds zeer gewild voor racen op een circuit. In de Groep 2 racerij domineerden eind jaren ’60 de uitgebouwde, lichtgewicht GTA’s. Deze equipe eindigde op de 14de plaats. |
Fiat - Marino Brandoli... Klein, maar dapper geldt voor deze -op de Fiat 750-1100 S gebaseerde- Marino Brandoli 1100 Spider (1955), met 4 cilinder 1100 motor, goed voor 65pk en - let wel - 170km/uur. Meest opvallend zijn de 2 extra grote koplampen in de grille. | Lancia... Deze Lancia Flaminia Sport Zagato (1963) - met 2.8 ltr V6 152pk - doet zijn naam wel eer aan, door zonder chromen bumpers door het weidse Vlaamse landschap te scheuren. De Flaminia (Romeinse weg tussen Rome en Rimini) werd tussen 1957 en 1970 gebouwd (totaal 12.633 stuks). Van de Sport - gebouwd door Zagato - zijn er tot 1967 totaal 344 gebouwd, van de Supersport 150. Deze werden ontworpen door Ercole Spada met als kenmerk het double-bubble dak. |
Ferrari... Deze opvallend lange Ferrari 275 GTB/4 (1965) heeft de bekende 300 pk 3,3ltr V12 onder de kap, die goed is voor een topsnelheid van maar liefst 270 km/u. Het is de opvolger van de laatst gebouwde 250 GT Berlinetta Lusso toerwagen tot 1964 en werd op zijn beurt opgevolgd door de Ferrari 365 GTB/4. | Fiat... Als sterk gestroomlijnde opvolger van de in de Mille Miglia succesvolle Fiat 508-C MM uit 1937/38 verscheen in 1947 de 1100 S MM met Fiat Carrozzeria Speciali. Door de jaren heen is dit een bekende en succesvolle verschijning in de Mille Miglia wegrace, ondanks zijn slechts 60 pk sterke 1.1 liter motor, goed voor een top van 150 km/u. Leuke details zijn de richtingaanwijzers in de carrosserie, tweedelige voorruit, de deurgrepen en de demonteerbare achterwielbeschermkappen. |
Cisitalia... Deze rechts gestuurde Cisitalia 202 SC (1948), is een creatie van fabrikant Piero Dusio die met behulp van standaard Fiat techniek tot grootse prestaties wist te komen qua techniek en vormgeving. Het kleine, in 1964 verdwenen Italiaanse merk wordt daar nog steeds wereldwijd door gewaardeerd. | Lancia... De equipe van deze Lancia Aurelia B24 Spider (1958) geniet zichtbaar met volle teugen van de rit door het Belgische landschap. Deze beeldschone open Lancia - met karakteristieke panoramische voorruit - heeft voor een goede wegligging ook een De Dion achteras met transaxle constructie van zijn broer de B20 meegekregen. |
Bandini... Deze Bandini 750 Sport International (1957) - ook wel Saponetta: klein stuk zeep - is gebouwd door Bandini Cars. De auto debuteerde als racer in de Mille Miglia van 1957 en zo te zien doet ‘ie het nog steeds goed. Met als kenmerken “simpel” en “licht” en een verbeterde wegligging had de “Saponetta” veel succes in Motodromes zoals Monza. | Ferrari... Onder het motto ‘’Some collect them, we Race’em!” laat deze Belgische equipe weten waar hun Ferrrari 250 GT (1958) voor is bedoeld, wat met een opvallende striping ook nog eens wordt benadrukt. Van de 250 versie zijn de meeste verschillende typen gebouwd, zoals de 250 GT, GTE, GTO, SWB, Lusso en California Spyder. De 250 werd veel ingezet bij races, en was succesvol bij de 24 uur van Le Mans, de 12 uur van Sebring en 1000km van Spa Francorchamps. En die machtige 3 liter V12... whooh! |
Ferrari... Deze damesequipe is er goed op gekleed, om hun Ferrari 250 GT Pinin Farina Cabriolet (1960) met open kap snel door het landschap vol bochtige weggetjes te sturen. Een hele klus die goed werd geklaard, mét hun lange wielbasis van de Ferrari en een enorme overhang achter. En weer die machtige V12…! | Alfa Romeo... Tijdens het concours waren ook diverse vooroorlogse Italianen te bewonderen, zoals deze Alfa Romeo 8C 2300 Corsa Spider - chassisnummer 2111027 (1932), die prima oogt in de passende entourage van strak gemaaide grasvelden met op de achtergrond statige villa’s. Deze Alfa heeft een Zagato koetswerk, ontworpen door Vittorio Jano, die ook de 6C 1750 Sports tekende. De 8C-2300 debuteerde als prototype in de Mille Miglia van 1931. |
Bugatti... De oudste, geshowde vooroorlogse “Italiaanse” klassieker was deze Bugatti T 35 Grand Prix Two Seater (1925), een racer met zijn bekende grote en smalle wielen en boattail achterzijde. Zo te zien aan de patina, het verweerde lakwerk en gebarsten leder van de zittingen heeft dit exemplaar een zwaar leven achter de rug op en buiten het circuit. | Fiat... Deze exotisch ogende Fiat 8V - chassisnummer 00051 (1953) lijkt zo uit een Amerikaanse sciencefiction film te zijn weggereden en dat niet in de laatste plaats door het ontwerp van Vignale. Deze variant heeft overduidelijk diverse Amerikaanse stijlkenmerken uit de midden 50’er jaren. Er stonden overigens een zestal Fiat 8V varianten met een koets van andere bekende Italiaanse carrosseriebouwers, zoals Zagato en Ghia naast 2 Siata’s. Deze specifieke auto won inmiddels vele prijzen… |
Fiat... Aan het ‘double-bubble’ dak zie je meteen dat het om de Zagato variant van de Fiat 8V (1954) gaat. Dit meest exotische naoorlogse model is er in diverse verschijningsvormen, die in kleine oplages zijn gebouwd. Daardoor is het ook een prima beleggingsobject. | Moretti... Deze Moretti 1200 Sport Spider is een zeldzame Roadster met tal van leuke details, zoals side-pipes, koelsleuven voor het portier, ronde achterlichtjes met verticale roosters en een uitstekende tankdop om snel te kunnen tanken. Het is vermoedelijk 1 van de twee Spiders, die een koetswerk droegen van Michelotti. |
© 2016 'nJoy Media