/publicaties / zoute grand prix® 2017
De Zoute Grand Prix ®
Publicatie: La Strada Magazine
© 'nJoy Media - Henk J. Brouwer
Zoute Grand Prix® Knokke-Heist (B)
De Zoute Grand Prix in het Belgische Knokke werd dit jaar voor de achtste keer gehouden en “Grand Prix” slaat waarschijnlijk niet zo zeer op het rijden-aspect, dan wel op de grootte van het evenement. In ieder geval qua afzonderlijke onderdelen, maar ook de “oppervlakte” mag er zijn. Geen evenement dat zo veel oppervlakte van de stad inneemt als de Zoute Grand Prix”, met maar liefst vijf onderdelen. Dit artikel beperkt zich tot de highlights van het Concours d’Elégance en de Rally, die uit twee delen bestaat.
Een tweedelige rally is niet echt bijzonder. Enerzijds is daar de “Regularity”, waarin een competitie is opgenomen en anderzijds zijn er de “Baladeurs”. Hierbij gaat het primair om het rijden en misschien nog wel meer het genieten van omgeving en auto. Zij rijden ook met verschillende schilden. Voor beiden bestaat de rally uit twee dagen, vrijblijvend startend op donderdag met in de middag een proloog, die de startvolgorde bepaalt voor de “Regularity” op vrijdag. Op deze vrijdag wordt er dan in het achterland een rit verreden met verschillende proeven en tijdcontroles, met een uitgebreid lunchbuffet in Oudenaard. Dit geschiedde bij een “Cable Support System” bedrijf, alwaar de deelnemers eerst een (indrukwekkende) rondgang liepen door het gigantische bedrijf, alvorens op het uitstekende buffet aan mogen te vallen. Vervolgens ging het door hetzelfde schitterende achterland weer terug naar Knokke.
De volgende dag van hetzelfde, maar nu zou de rit deels over Nederlands gebied gaan, om de lunch te kunnen gebruiken in Yerseke bij een gerenommeerd mosselbedrijf. Ook deze dag verschillende proeven. Zeer spijtig was zaterdag het weer. In tegenstelling tot vorig jaar was dit zo bijzonder slecht, maar zelfs ondanks dat was het op de boulevard in weer en wind onverwacht druk. De eerste deelnemer kwam zo ongeveer kwart voor vier binnen toen het net even droog was, maar dit was helaas van korte duur. Helaas was er nauwelijks sprake van een viering van Ferrari 70 jaar, met slechts enkele deelnemers in de rally.
Het Concours d’Elégance startte op zaterdag - gelukkig droog - op kleine golfbaan Approachgolf Knokke-Zoute, maar ook hier was het na drie kwartier gedaan met de pret en was een poncho nodig om nog een beetje droog te blijven. ‘s Middags verregende in het centrum alles wat georganiseerd was. Lege wafelauto’s en gesloten ijskarren waren het straatbeeld en paraplu’s… heel… veel… paraplu’s, echter voor velen op dat moment een uitkomst. Aan het eind van de dag werd het nog even droog, maar toen waren al veel auto’s verdwenen van de golfbaan.
Gelukkig was zondag op de grote golfbaan het concours in droog weer. Maar laten we eerlijk zijn: er is altijd wel iets te drammen en zondag was dat een beetje de opstelling. Ondanks de enorme prachtige ruimte, die de golfbaan biedt, stonden de auto’s véél te dicht op elkaar. Erg jammer en absoluut niet nodig. Gelukkig waren er voldoende pareltjes om de dag goed te maken. Zo kon er een mooie impressie samengesteld worden om u een mooie indruk te geven van dit geweldige en grote evenement. Ferrari was aardig vertegenwoordigd, maar gezien de grootte van het merk en happenings elders had dit iets uitbundiger gekund, met de nadruk op iets meer racers. Gemiste kans!
Naast al dit fraais waren er nog meer onderdelen, waar La Strada Magazine - in tegenstellijng tot de plannen na vorig jaar - helaas niet bij kon zijn. Zo hebben wij veel exotische Italianen en Duitsers gemist, in de vorm van Ferrari’s 458, 488, F12, Lusso’s, FF en nog meer varianten, Lamborghini’s zoals de Aventador, Huracan, Porsches in alle soorten en maten, Audi met een keur aan R8 varianten, Quatro’s en RS’sen, Bugatti Chiron en AMG’s… te veel om allemaal op te noemen.
Wellicht een volgende keer ook daar een kleine impressie van…, behalve die Duisters dan!
o o o o o
Deze OSCA MT4 uit 1955 ziet er - met zijn dubbel ingebouwde lampen en een goed gehelmde equipe achter het lage voorruitje - racy uit. De MT4 racete voor het eerst in 1948 op het Circuit van Pescara en reed de Grand Prix van Napels, waar hij naar een overwinning werd gereden door Luigi Villoresi. De motor werd gewijzigd naar 1342ccm (89 pk bij 5500rpm) in 1949. Deze equipe behaalde slechts een 126ste plaats, maar het plezier was er niet minder om. | Het kenteken verraadt, dat het om een Alfa Romeo Giulietta uit 1955 gaat, nl. #43 Alfa Romeo Guilletta Sprint Pre-Serie (1955). De bocht naar links wordt - in de proloog - met flinke snelheid genomen, terwijl de co-driver druk is met kaart lezen. | Deze gestroomlijnde OSCA S187 uit 1956 heeft mooie details, zoals 6 verticale sleuven in de voorspatborden en deels afgedekte achterwielkasten. Een 750ccm - 70pk sterke motor, met een topsnelheid van 180km/uur in combinatie met de dubbele uitlaat links onder de carrosserie, maakt deze OSCA tot een gestroomlijnde stoere exoot. |
---|---|---|
Deze Fiat 1100 E coupé Zagato uit 1950 is een typische jaren ’50 coupé met een grote spijltjes grille en 2 ovale koelgaten in de voorspatborden. Tussen de verschillende ontwerpen van Zagato van dit model zaten slechts minimale verschillen. | Deze vooroorlogse Bugatti T35 “GP de Lyon” uit 1924 heeft een fraai gestileerde, smalle grille tussen de opvallend grote “moderne“ spaakwielen. Het geeft ‘m een agressieve snuit. Met een V8 motor van 2ltr en een vermogen van 95 pk behaalt dit oudje een snelheid van 180km/uur. Haar berijders zijn verstoken van elk comfort en over de Belgische binnenwegen - hier in Kruishouten - weet zij - met deze specs - goed van haar plek te komen. Bedoeld als raceauto werd Bugatti hiermeel op de kaart gezet! | Een 6-cilinder Maserati Mistral Coupé (om precies te zijn: #118 Maserati Mistral 400 GTI uit 1965) is geen alledaagse klassieker, gezien een totale productie van 953 stuks, waarvan 828 coupés en 125 spiders. De coupés werden door Frua ontworpen, de spiders door Michelotti. |
Deze peperdure Cisitalia 202 MM Spider uit 1947 is een exotisch gelijnde racewagen, met een bescheiden Fiat 1100 motortje. Na het succes van Nuvolari in de Mille Miglia produceerde Stabilimenti Farina verschillende versies van de 202MM voor enkele klanten en tussen 1947 en 1952 werden er nog rond de 17 exemplaren gebouwd. | Alfa Romeo Effeffe Berlinetta uit 1965 met een carrosserie van Effeffe. Een klein, maar dapper sportwagentje met kleine deurtjes die de nodige lenigheid vereisen van de (bij)rijder. Centraal gemonteerde 4 cilinder 2ltr motor, afkomstig van Alfa Romeo volledig in aluminium met 180pk. Dubbele bovenliggende nokkenas, aangedreven door dubbele kettingen, met 2 horizontale Weber 45 DCOE’s. Op de website van de koetsbouwer is het ontstaan van dit pareltje op verbluffende wijze gedocumenteerd. | Deze chique Lancia Astura Torpedo Sport (1934) met carrosserie van Viotti heeft een prachtige two-tone lakkering en biedt open rijplezier voor 4 personen. Als je goed kijkt zie je dat het een “vierdeurs” uitvoering is… In de lak lijken krassen te zitten, maar dat is de weerspiegeling van de instap-beschermer. Apart zijn de veren aan de stalen voorbumper. De auto werd uitgerust met een 2.6 of 3.0ltr V8 en er werden 4 series vervaardigd met verschillende productie aantallen (> 2.900 stuks)... |
Deze Alfa Romeo 6C 2500 Turismo Cabriolet Garavini (1943) heeft een smaller Alfa hart (grill) dan gewoonlijk en loopt tussen de in tweeën gedeelde voorbumpers door. De 6C is een serie Alfa’s met zes cilinders, gebouwd tussen 1925 en 1950 in de volgende varianten: 1500, 1750, 1900, 2300 en 2500ccm. Carrosseriebouwer Eusebio Caravini startte gedurende de eerste wereldoorlog met het bouwen van carrosserieën voor Italiaanse automerken als Bugatti, Fiat, Isotta Fraschini, OM en Alfa Romeo. | Sportief open rijplezier voor 2 in een puur Italiaanse Bella Machina, de Ermini 1100 Sport uit 1950, is gegarandeerd. Ermini begon in 1949 met de bouw van volledige auto’s met zijn 1100 DOHC motor, het chassis van Gilco en het koetswerk van Tofani. Het begin van de jaren ’50 zag men de Ermini 1100 als de “must have”. Omdat Tofani niet aan de vraag kon voldoen werden Motto en Morelli ook gebruikt voor de productie. Als je iets langer naar de neus kijkt zie je er steeds iets anders in... | Van deze chique Maserati 3500 GTI Spider zijn tussen 1959 en 1964 slechts 242 stuks gebouwd, maar van de coupé zijn dat 1.981 exemplaren met een 3.5 6-cilinder lijnmotor. Dit exemplaar won de prijs voor “Best Restored Car”. Tevens dit model op de Cover !! |
Het zwart/wit “two-tone” thema is bij deze SIATA 208 S Spyder uit 1954 goed geslaagd en maakt de buitenzijde van dit Motto koetswerk een stuk sportiever. Dat geldt zeker voor wat zich onder de motorkap bevindt: een 2ltr V8. In deze setting werden 35 auto’s gemaakt tussen 1953 en 1955, met destijds een prijskaartje van ongeveer $ 5300, beschikbaar in “convertible of hard top”. Steve McQueen († 7 november 1980) zorgde voor een enorme populariteit in midden ’50-er jaren. | Zeker destijds moet deze brede en lage Alfa Romeo 6C 2300 Aerospider uit 1935 een zeer sterke, futuristische uitstraling hebben gehad, maar nu is het nostalgie ten top. Saillant detail is de “motorkap” aan de achterzijde van de auto. Deze klapt open als de vleugels van een vlinder… | Vooroorlogse Alfa Romeo 6C 1750 Grand Sport uit 1932 met Zagato koetswerk met vele chroomdetails, die deze geliefde klassieke sportwagen ook chique doet ogen. Op de scheiding (motorkap) van licht en donkerblauw is een verchroomde strip gemonteerd, waarin een smal richeltje loopt. Tussen de eigenaar en een lid van de Jury bestond een menings-verschil over het wel of niet thuishoren van een blauwe verflijn in dat richeltje. Ook omstanders bemoeiden zich er mee... WINNAAR CLASS XII - Race Cars! |
Een tweetal Ferrari 250 GT modellen met fraai Pininfarina koetswerk, die slechts op kleine details verschillen en in een oplage van 350 stuks is gebouwd tussen 1958 en 1960. Op de voorgrond een Ferrari 250 GT Coupé uit 1960, links daarvan de blauwe Ferrari 250 GT Cabriolet Series Il uit 1960. Zij deden mee in “Class VI - Ferrari 70 : The Legendary 250 GT”. | Cover !! Van deze chique Maserati 3500 GTI Spider zijn tussen 1959 en 1964 slechts 242 stuks gebouwd, maar van de coupé zijn dat 1.981 exemplaren met een 3.5 6-cilinder lijnmotor. Dit exemplaar won de prijs voor “Best Restored Car”. | Achter de indrukwekkende neus van deze Fiat 8V Vignale (1954) gaat ook een fraai gedecoreerde motorkap schuil. Winnaar “Class IV - Post-War Closed”. In het ochtendlicht op de Royal Zoute Golf Club weet deze “Otto Vu” van Vignale de aandacht van vele fotografen en liefhebbers te trekken op een mooi vrij stukje golfterrein. |
Hier ziet u links de eerste Ferrari voor weggebruik, de rode Ferrari 166 Inter Coupé Touring Superleggera (1949), met een 95 pk 2 liter V12 en rechts zijn chique opvolger, de winnende Ferrari 195 Berlinetta Ghia (1951), met een 130 pk sterke 2.3 V12. Beide zijn zeer zeldzaam, want van de 166 zijn er 37 tot 1950 gebouwd. Van de 195 Berlinetta’s bouwde Ghia minstens 25 exemplaren tussen 1950 en 1952, waarvan 11 op het 195 Inter chassis, 8 op het 212 Inter chassis en 5 op het 340 America chassis. | Deze kolossale Bugatti Type 57 Stelvio Cabriolet uit 1938 met koetswerk van Gangloff was en is in alle opzichten een topklasse model voor de ‘happy few’. Tussen 1934 en 1940 werden 710 varianten van dit model - een volledig nieuw ontwerp door Jean Bugatti - nieuw vervaardigd. Zij maakten gebruik van een 3275ccm V8 motor. Binnen de serie 57’s zijn enkele zeer beroemde exemplaren, waaronder de uit 1937 daterende Buggati 57SC Gangloff Drop Head Coupé en de SC Atlantic (collectie Ralf Lauren)... |