top of page
/ galleria ferrari - maranello
1 : 3 windtunnel modellen Formule 1 Van links naar rechts...: F310 B - V10 1996 F310 - V10 1993 F03A - V12 1992 F92A - V12 1990 F1 90 - V12 1989 F1 89 - V12 1988 F1 87/88 - V6 Turbo 1986 F1 86 - V6 Turbo 1985 F1 156//85 - V6 Turbo | Ferrari 555 F1 - 1955 Ook bekend als de "Supersqualo" door zijn ongekende schoonheid. Deze eenzitter had een bijzonder kort leven, omdat hij in de Grand prix races werd vervangen door de beter presterende V8 machine van Lancia, aangeschaft door Ferrari na de terugtrekking van het Turijnse merk. Uitgerust met de Lampredi unit V4 2,5ltr. | Ferrari 365 GTB/4 Prototipo s/n 10287 Een prototype dat is gebaseerd op de 275 GTB, waarvan het de motorkapontwerp erfde, waaronder een V12 4390ccm motor met 351pk brandstof weg slurpt. Destijds werd een top behaald van zo'n 280km/uur. Onder Overigen | Specials | Historie 10287 is een uitgebreid verslag met foto's opgenomen van de complete restauratie, nadat de auto in Gstaad werd verworven na een verblijf in Amerika. |
---|---|---|
Ferrari 365 GTB/4 Prototipo s/n 10287 Een prototype dat is gebaseerd op de 275 GTB, waarvan het de motorkapontwerp erfde, waaronder een V12 4390ccm motor met 351pk brandstof weg slurpt. Destijds werd een top behaald van zo'n 280km/uur. Onder Overigen | Specials | Historie 10287 is een uitgebreid verslag met foto's opgenomen van de complete restauratie, nadat de auto in Gstaad werd verworven na een verblijf in Amerika. | Ferrari 555 F1 - 1955 Ook bekend als de "Supersqualo" door zijn ongekende schoonheid. Deze eenzitter had een bijzonder kort leven, omdat hij in de Grand prix races werd vervangen door de beter presterende V8 machine van Lancia, aangeschaft door Ferrari na de terugtrekking van het Turijnse merk. Uitgerust met de Lampredi unit V4 2,5ltr. | Ferrari 555 F1 - 1955 Ook bekend als de "Supersqualo" door zijn ongekende schoonheid. Deze eenzitter had een bijzonder kort leven, omdat hij in de Grand prix races werd vervangen door de beter presterende V8 machine van Lancia, aangeschaft door Ferrari na de terugtrekking van het Turijnse merk. Uitgerust met de Lampredi unit V4 2,5ltr. |
312 B2 F1 De 312 B2 F1 was een doorontwikkeling van de 312 B F1 auto voor het seizoen van 1971. Het won de Nederlandse Grand Prix op Zandvoort door Jacky Ickx en werd in dat seizoen ook nog gereden door de beroemde Amerikaan Mario Andretti. V12 3ltr - 480pk | 312 B2 F1 De 312 B2 F1 was een doorontwikkeling van de 312 B F1 auto voor het seizoen van 1971. Het won de Nederlandse Grand Prix op Zandvoort door Jacky Ickx en werd in dat seizoen ook nog gereden door de beroemde Amerikaan Mario Andretti. V12 3ltr - 480pk | Ferrari 555 F1 - 1955 Ook bekend als de "Supersqualo" door zijn ongekende schoonheid. Deze eenzitter had een bijzonder kort leven, omdat hij in de Grand prix races werd vervangen door de beter presterende V8 machine van Lancia, aangeschaft door Ferrari na de terugtrekking van het Turijnse merk. Uitgerust met de Lampredi unit V4 2,5ltr. |
Voorgrond: Ferrari 166 F2 De 2ltr V12 166 F2 model werd geracet door zowel de fabriek als door private coureurs in de seizoenen 1949 / 1951. Achtergrond: Ferrari 555 F1 - 1955 (zie hiervoor) Ook bekend als de "Supersqualo" door zijn ongekende schoonheid. Uitgerust met de Lampredi unit V4 2,5ltr. | Ferrari 166 F2 - Cockpit De 2ltr V12 166 F2 model werd geracet door zowel de fabriek als door private coureurs in de seizoenen 1949 / 1951. | Ferrari 166 F2 - Cockpit De 2ltr V12 166 F2 model werd geracet door zowel de fabriek als door private coureurs in de seizoenen 1949 / 1951. Op de achtergrond de Ferrari 365 GTB/4 Prototipo (zie hiervoor en onder Overigen | Specials | Historie 10287 |
Ferrari 555 F1 - 1955 Ook bekend als de "Supersqualo" door zijn ongekende schoonheid. Uitgerust met de Lampredi unit V4 2,5ltr. Cockpit vanaf links over het uitlaat hitteschild). | 312 B2 F1 De 312 B2 F1 was een doorontwikkeling van de 312 B F1 auto voor het seizoen van 1971. Het won de Nederlandse Grand Prix op Zandvoort door Jacky Ickx en werd in dat seizoen ook nog gereden door de beroemde Amerikaan Mario Andretti. V12 3ltr - 480pk | F300 1998 Ondanks 6 overwinningen en 5 podiumplaatsen, lukte het Michael Schumacher niet om de wereldtitel veilig te stellen met deze auto, nadat de motor uitviel op de startgrid van de laatste race. Uitgerust met een V10 2,9ltr en 775 pk |
Hier worden de testen, qualifacicaties en races nauwlettend gevolgd door de teambaas en techneuten. Elke seconde is er een... | 150 Italia - 2011 In de loop van hin 68 jarige loopbaan bouwde Ferrari 83 verschillende eeinzitter racers, de meeste... maar niet allemaal voor de formule 1. Echter, Formule 2, Formule Tasman, Formule Indy en Foemule Libre speelde ook hun rol in de historie van het het unieke merk. V8 2,4ltr - 700 pk, 7-gang F1 versnellingsbak, hybride systeem met KERS kinetisch energieherstel systeem | F1 126 CK - 1981 Dit is de eerste Ferrari single seater met een turbo motor. Haar naam is refereerd naar de 120 graden V6 motor, waarin een paar KKK turbo's te keer gaan. De auto werd geracet door Gille Vileneuve en Didier Pironi en won de GP van Monaco. V6 1,5ltr en 570 pk |
512 S De 512 S werd door Ferrari ontworpen om deel te nemen in het Internationale Kampioenschap van Merken (Sport en Prototipo's) van 1970. Deze bijzondere auto werd daarna aangeschaft door Solar Productions om deel te nemen in de beroemde film "Le Mans" (1971) met Steve McQueen. V12 5ltr met 550 pk | LF1 Concept - 2009 - backview Deze singleseater veroorzaakt grote opschudding, toen het werd onthuld op de 2009 Geneva Auto Show door ingenieur en ontwerper Leonardo Fioravanti, omdat de focus ligt op het verbeteren van zowel actieve en passieve veiligheid. Dit concept was een beangrijke stap vooruit richting een nieuwe generatie Formule 1 auto's. | Pininfarina SIGMA - 1969 Ontworpen door Pininfarina om nooit te racen werd dit concept gebouwd rondom Ferrari loopwerk en werd ingegeven door een idee van het Automobiel Revuw Magazine. V12 3ltr - 436 pk |
Ferrari 166 MM Berlinetta Vignale - 1952 Het koetswerk van deze 166 werd ontworpen door Vignale specifiek voor de Mille Miglia, vandaar de afkorting MM. V12 2ltr - 140 pk | Ferrari 250 GT Berlinatta Passo Corte SWB - 1950 Gepresenteerd aan de wereld in 1959 was dit de eerste GT Ferrari die werd uitgerust met sport schijfremmen. | Velg met Break calliper van de one-off race configuratie LaFerrari. Deze one-off werd gebruikt in een serie ontwikkelingstesten voor de FXX K en om de auto's potentie te verifieren hetgeen totaal een inspirerende en interessante, op F1 gebaseerde ontwikkeling laat zien. V12 6,2ltr 963 pk (800 pk motor en 163 pk electro motor) > 320km/uur |
250 KM - 1963 Gepresenteerd op de motorshow van Parijs in 1963. V12 3,3ltr - 320 pk - 287 km/uur | Ferrari 250 GTO - 1962 Dankzij de sublieme en originele harmonieuze styling is deze auto een van de grootste Ferrari ikonen aller tijden. Er werden er slechts 36 exemplaren van geproduceerd en gelukkig hebben deze het allemaal tot op de dag van vandaag overleefd. Ondanks dat het een racewagen is, werd de 250 GTO ook ontworpen om met kentekenplaten op straat te rijden. Met zijn 300pk sterke 3ltr V12, een gruwelijk innovatieve 5-bak en een leeg gewicht van 880 kg maakte hem onverslaanbaar... | F40 LM Het F40 LM model werd direct een legende ,zodra hij werd aangekondigd als gevolg van de radicale "race-auto voor de weg-styling". De F40 werd ontwikkeld als een prive klanten raceauto en participeerde in de IMSA races in de Verenigde Staten en de BPR series in Europa door private teams. V8 3ltr - 720pk - 367km/uur |
Ferrari 250 GTO - 1962 Dankzij de sublieme en originele harmonieuze styling is deze auto een van de grootste Ferrari ikonen aller tijden. Er werden er slechts 36 exemplaren van geproduceerd en gelukkig hebben deze het allemaal tot op de dag van vandaag overleefd. Ondanks dat het een racewagen is, werd de 250 GTO ook ontworpen om met kentekenplaten op straat te rijden. Met zijn 300pk sterke 3ltr V12, een gruwelijk innovatieve 5-bak en een leeg gewicht van 880 kg maakte hem onverslaanbaar... | ASA De kleine Ferrari ASA (Autocostruzioni Societa per Azioni) werd aan de markt gepresenteerd in 1962 met de verwachting hoge verkoopcijfers te scoren. Met als kracvhtbron een kleine Maranello 4 cilindermotor -een evolutie van de 850 door Beretta in 1960- werd de auto uitgerust met een Bertone carrosserie ontworpen door Giorgetto Giugiaro. Er werden slechts 120 exemplaren geproduceerd... V4 1ltr - 91pk | LaFerrari - Reference Model - 2012 Dit is het eerste definitieve voorbeeld van LaFerrari, dat wil zeggen het model dat de goedkeuring kreeg van de bobo's en dit resulteerde in de start van de productie. V12 6,2ltr - 963pk (800/163 motor/electromotor) > 350km/uur |
F12 TRS Vaag geïnspireerd op de 250 Testa Rossa uit 1957 is de TRS F12 een pittige volbloed open-top roadster. V12 6,2ltr - 740pk > 340km/uur | LaFerrari - Reference Model - 2012 Dit is het eerste definitieve voorbeeld van LaFerrari, dat wil zeggen het model dat de goedkeuring kreeg van de bobo's en dit resulteerde in de start van de productie. V12 6,2ltr - 963pk (800/163 motor/electromotor) > 350km/uur | F60 America - 2014 Slechts 10 exemplaren zijn vervaardigd voor Amerikaanse clientèle om het 60 jarig bestaan te vieren voor de grootste markt. De F60 is vormgegeven in een traditionele NART (Norh American Racing Team) racing kleurstelling. V12 6,2ltr - 740pk - 340km/uur |
SP America - 2014 De SP America is een tweezitter coupe die speciaal is ontworpen op verzoek van Amerikaanse clientèle om te verwijzen naar de 1962 250 GTO. V12 6,2ltr - 740pk >340km/uur | FXX K - 2014 Exclusief ontworpen door het -door Flavio Manzoni geleide- Ferrari Styling Centrum, werden er slechts 25 van deze uitsluitend als racer bedoelde versie van LaFerrari gebouwd. Sterker nog..., zij zullen uitsluitend worden gebruikt in een serie van extreme track sessies door zeer speciaal geselecteerde bedreven clientèle ... V12 6,2ltr - 1050pk (860/190 motor/elektromotor) - ver > 300km/uur | FXX K - 2014 Exclusief ontworpen door het -door Flavio Manzoni geleide- Ferrari Styling Centrum, werden er slechts 25 van deze uitsluitend als racer bedoelde versie van LaFerrari gebouwd. Sterker nog..., zij zullen uitsluitend worden gebruikt in een serie van extreme track sessies door zeer speciaal geselecteerde bedreven clientèle ... V12 6,2ltr - 1050pk (860/190 motor/elektromotor) - ver > 300km/uur |
Ferrari engine... | Velg met Break calliper van de one-off race configuratie LaFerrari. Deze one-off werd gebruikt in een serie ontwikkelingstesten voor de FXX K en om de auto's potentie te verifieren hetgeen totaal een inspirerende en interessante, op F1 gebaseerde ontwikkeling laat zien. V12 6,2ltr 963 pk (800 pk motor en 163 pk electro motor) > 320km/uur | Ferrari Museo - Galleria Ferrari Maranello |
bottom of page