top of page
/ interclassics mecc - 26ste editie
- 2 -
Iso Rivolta Fidia (1974) - Ford 351Cui motor - Automaat - snelste 4-deurs in zijn tijd - origineel nieuw in België geleverd - Chassisnr. 190 van 192 geproduceerde exemplaren... | Lancia Flaminia 2.5 Berlina (1959) - Na de uitfasering van de Aurelia Berlina in 1955 kwam Lancia in 1956 met een nieuw, indrukwekkend vlaggenschip. De door Pininfarina ontworpen Flaminia moest de concurentie aangaan met de Limousines van Mercedes-Benz en Jaguar. De V6 motor was een doorontwikkeling van die van de Aurelia. Dit exemplaar een de halfautomatische Saxomat versnellingsbak, speciaal ontwikkeld voor de Amerikaanse markt. | Lancia Flaminia 2.5 Touring Convertible (1960) - Na de introductie in 1958 van de door Carrozzeria Touring ontworpen Flaminia Coupé GT, volgde in 1960 de daarvan afgeleide cabrioletversie. Deze Lancia werd direct een symbool van de Romeinse dolce vita toen Marcello Mastroianni in de gelijknamige film erin was te zien. |
---|---|---|
Maserati Bora 4.7 (1973) | Lancia Beta HPE 1.6 HPE 2de Serie (1978) De Beta modelreeks (1972-1984) was de eerste die Lancia - na de overname door Fiat in 1969 - op de markt bracht. Uiteraard werd er nu gebruik gemaakt van door Fiat ontwikkelde motoren en transmissies. Het aantal varianten van de Beta was groot. Alleen een stationwagen ontbrak. Dit werd opgelost door de in 1975 uitgebrachte HPE, een verlengde coupé met een grote achterklap... | Lancia Fulvia Sport 1600 Zagato (1972) De sportversie va de succesvolle Fulvia wordt door velen beschouwd als één van Zagato's meesterwerken. Vooral de schuin aflopende achterzijde met de grote ruit is bijzonder karakteristiek. Er zijn tussen 1965 en 1972 ruim 7000 exemplaren geproduceerd, waarvan 600 in de getoonde versie... |
Lancia Hyena (1993) - Dit model van Lancia vervult de rol van buitenbeentje binnen de geschiedenis van Lancia. In 1990 benaderde de Nederlander Paul Koot Carrozzeria Zagato met het idee om op basis van de Delta Integrale een lichtgewicht coupé te bouwen. Zagato had daar wel oren naar, maar Fiat/Lancia in Turijn besloten zich er niet mee te bemoeien. Paul Koot moest zelf donor-integrales leveren... Daarom werden er slechts 24 gebouwd...! | Lancia Flavia 1.8 Sport Zagato (1964) - De in 1960 uitgebrachte nieuwe middenklasser Flavia betekende wederom en grote technische sprong voorwaarts. Het was de eerste Italiaanse auto met voorwielaandrijving en schijfremmen rondom. Ook van dit model verschenen verschillende varianten, waaronder de succesvolle Coupé Pininfarina. De hier getoonde lichtgewicht versie zorgde voor wat discussie door zijn bijzondere uiterlijk. | Lancia Appia Sport Zagato (1962) - Met de Appia hernam Lancia na de oorlog de traditie van de ontwikkeling van hoogwaardige compact gezinsauto's. Ook dit model had een 4-cilinder van klein formaat, 1100ccm. Zoals gebruikelijk kwam er ook een coupé en cabrio versie, maar de meest opzienbarende variant was de door Zagato ontwikkelde sportcoupé. |
Lancia Fulvia Coupé Rallye 1.6 HF (1970) De Fulvia Coupé - geïntroduceerd in 1965 - was met zijn ranke lijnen, fraaie afwerking en verfijnde techniek van meet af aan een verkoopsucces. Al tijdens de ontwikkeling ervan bleek, dat dit model potentieel had bij inzet in de rallysport. Begin 1966 verscheen de hiervoor speciaal ontwikkelde Rallye HF, eerst met een 1.2, later met 1.3 en 1.6 motoren. | Lancia Delta HF Integrale Martini 5 (1992) De Delta Integrale is in veel opzichten een herhaling van wat 20 jaar eerder met de Fulvia gebeurde: een compacte gebruiksauto die tevens uitgroeit tot een rallylegende. Basis voor dit succesverhaal was de in 1986 gepresenteerde Delta HF 4WD, met daarin de krachtige 2liter motor van de Thema Turbo gemonteerd. | Lancia Appia Camioncino (1957) Net als van de eerdere Ardea, werden ook van de in 1953 uitgebrachte Appia versies voor vrachtvervoer ontwikkeld, zoals een bestelbusje (furgoncino) en dit vrachtwagentje met open laadbak (camioncino). Deze versies waren in Italië uiterst populair. Door hun specifieke charme zijn het nu elders echte collectioneurs items. Op het Italiaanse platteland worden zij nog wel gespot, in vol bedrijf! |
Lancia Appia Camioncino (1957) Net als van de eerdere Ardea, werden ook van de in 1953 uitgebrachte Appia versies voor vrachtvervoer ontwikkeld, zoals een bestelbusje (furgoncino) en dit vrachtwagentje met open laadbak (camioncino). Deze versies waren in Italië uiterst populair. Door hun specifieke charme zijn het nu elders echte collectioneurs items. Op het Italiaanse platteland worden zij nog wel gespot, in vol bedrijf! | Lancia Stratos HF Group IV (1976) De inspiratie voor de spectaculairste Stratos was een in 1970 door Bertone ontwikkeld gelijknamig, ultralaag prototype met een Lancia Fulvia middenmotor, Lancia - toen net in handen van Fiat - zag er nieuwe kansen in voor inzet in de rallysport. In plaats van de V4 van de Fulvia werd gekozen voor een dwars geplaatste V6 uit de Ferrari Dino, met een minimale productie van 500 voor inzet in Group IV... | Prachtig blok van Lancia, met op maat gemaakt rvs spruitstuk |
Detail van prachtig blok van Lancia, met op maat gemaakt rvs spruitstuk | Lancia Kappa 35 HP (1920) Net als zijn voorganger Theta heeft de Kappa één van de grootste 4-cilinder benzinemotoren ooit: een 5000ccm en dat is 1250ccm per cilinder. Tussen 1919 en 1922 zijn er in totaal 1810 Kappa's geproduceerd en dat is bijzonder te noemen voor die tijd. Het hier getoonde exemplaar werd nieuw geleverd in Nederland en daar is zij nog steeds, volledig operationeel en in uitstekende staat... | Lancia Belna Eclipse Carrosserie Pourtout (1935) - Belna is de naam van de tussen 1934 en 1936 in Frankrij geproduceerde Lancia Augusta. De beromde Franse carrosseriebouwer Pourtout ontwierp in 1934 een bijzonder fraaie Cabrioletversie van de Belna en dat was de Eclipse. Het hier getoonde exemplaar is 1 van de 2 nog "in leven zijnde" exemplaren van dit moment en kwam in 1966 uit Zuid Frankrijk naar Nederland. |
Lancia Flavia Coupé 1.8 I (1967) - In 1961 - een jaar na de introductie van de Flavia Berlina - bracht Lancia de door Pininfarina vormgegevens Coupé 1.5 uit. Hij was aanzienlijk duurder dan de Berlina, maar de klassieke en evenwichtige vormgeving zorgde direct voor goede verkopen. In 1963 volgde een versie met een sterkere 1800ccm motor en in 1965 kwam daar nog de sterkere 1.8 injectie bij. | Lancia Flavia Convertible (1963) Na de door Pininfarina ontworpen coupé is dit de tweede variant van de in 1960 uitgebrachte Flavia Berlina. De bij Carrozzeria Vignale werkzame desiner Giovanni Michelotti (wie kent hem niet) wist van de nogal vreemd ogende berlina een slanke tijdloze cabriolet te maken. Het getoonde exemplaar heeft de volgens de "Nardi" methode to 1756ccm opgeboorde 1500 motor. In totaal werden er 1600 exemplaren geproduceerd. | Lancia Astura Pininfarina (1938) Prachtige Art Déco stroomlijnvormen siren deze Lancia Astura, in de jaren dertig het meest luxueuze model uit het Lancia programma. De jonge designer Battista "Pinin" Farina tekent voor het ontwerp van dit "Tipo Bocca", dat is voorzien van een 85pk sterke 3Ltr V8 met een extreem kleine blokhoek van 17 graden. De motor is fluisterstil en de top ligt op 130km/uur, dat in alle comfort wordt gehaald... |
Lancia Aurelia B24 Spider (1956) De beroemde Aurelia B24 is er in twee versies: de Convertible en de Spider. De laatste krijgt vaak de toevoeging America, want met zijn modieueze rondom gebogen voorruit was hij speciaal voor de Amerikaanse markt bedoeld. De Aurelia modelreeks begon in 1950 met de B10 Berlina. Het was de eerste in serie gebouwde auto met een V6 motor. In de B24 had de van 2 tot 2.5 liter vergrote motor een vermogen van 110 pk... | Lancia Augusta Berlina (1933) De grote economische crisis van de jaren 1930 was voor Vincenzo Lancia een uitdaging om een betaalbare auto te ontwikkelen die qua techniek en rijeigenschappen toch aan zijn hoge eisen voldeed. De Augusta is bescheiden van uiterlijk, maar onderhuids is hij met zijn zelfdragende carrosserie, onafhankelijke voorwielophanging en hydraulische remmen bepaald ambitieus. De kleine 1100 cc V4 motor, 35 pk was niet sterk, maar had met 830 kg laag verbruik. | Lancia Aurelia B20 GT 6E Serie (1958) De Aurelia B20 GT staat synoniem voor het begrip Gran Turismo, te weten een auto die het comfort van een gewone personenwagen paart aan de vormgeving, prestaties en wegligging van een sportwagen. Met de B20 wist Lancia opnieuw de grenzen te verleggen, en het is met zijn harmonieuze lijnen en fraai klinkende V6 motor wellicht het meest geliefde model bij doorgewinterde Lancisti. Het hier getoonde exemplaar is 1 van de 3140 geproduceerde exemplaren. |
Lancia Artena Cabriolet Royal (1932) De Artena kwam in 1931 op de markt als de eenvoudiger opvolger van de roemruchte Lambda. Dezelfde V4 motor, maar weer een traditioneel chassis ipv een zelfdragende carrosserie. Maar juist dat chassis gaf de onafhankelijke carrosseriebouwers meer ruimte voor het produceren van speciale versies. Een heel mooi voorbeeld daarvan is deze door Pinin Farina ontworpen en gebouwde cabriolet. Zij is al sinds 1959 in het bezit van de huidige Nederlandse familie. | Lamborghini (2017) De Italdesign Zerouno is een coupé met 2 deuren en een midden gemonteerde motor die haar vermogen aan alle vier de wielen levert. De 10 cilinder met dubbel bovenliggende nokkenas en natuurlijk aangezogen motor heeft 4 kleppen per cilinder en een cilinderinhoud van 5.2 liter. Voor dit model biedt het vermogen en het koppel 610pk bij 8250rpm. Het beschikt over een “dry-sump” smeringstype. De motor breng haar vermogen over op de 4 wielen door middel van een automatische 7-bak. | Lamborghini (2017) De Italdesign Zerouno is een coupé met 2 deuren en een midden gemonteerde motor die haar vermogen aan alle vier de wielen levert. De 10 cilinder met dubbel bovenliggende nokkenas en natuurlijk aangezogen motor heeft 4 kleppen per cilinder en een cilinderinhoud van 5.2 liter. Voor dit model biedt het vermogen en het koppel 610pk bij 8250rpm. Het beschikt over een “dry-sump” smeringstype. De motor breng haar vermogen over op de 4 wielen door middel van een automatische 7-bak. |
Lamborghini (2017) De Italdesign Zerouno is een coupé met 2 deuren en een midden gemonteerde motor die haar vermogen aan alle vier de wielen levert. De 10 cilinder met dubbel bovenliggende nokkenas en natuurlijk aangezogen motor heeft 4 kleppen per cilinder en een cilinderinhoud van 5.2 liter. Voor dit model biedt het vermogen en het koppel 610pk bij 8250rpm. Het beschikt over een “dry-sump” smeringstype. De motor breng haar vermogen over op de 4 wielen door middel van een automatische 7-bak. | Hispano Suza Alfonso XIII Sedan (1911) - V4 inline - 3619ccm - 63pk - 120km/u - 710kg Tevens is er een Roadster met dezelfde naam, die werd geproduceerd in de periode 1911/1912. Deze oogt een stuk frivoler en bij lange na niet zo kolossaal... | 1923 Citroën B2 torpédo caddy sport (1923) Citroën Chassisplague * Voiture Ch. 10 * No. 36 942 type B12 * 4 cylindres 6 * 100 * Poids * André CITROEN * 143, Quai de Javel _ PARIS XV * No. 172 Van de 1923 Citroën B2 Torpédo Caddy Sport werden slechts 140 exemplaren geproduceerd. |
Detail Citroën B2 torpédo caddy sport (1923) Citroën Chassisplague * Voiture Ch. 10 * No. 36 942 type B12 * 4 cylindres 6 * 100 * Poids * André CITROEN * 143, Quai de Javel _ PARIS XV * No. 172 | Detail Citroën B2 torpédo caddy sport (1923) Citroën Chassisplague * Voiture Ch. 10 * No. 36 942 type B12 * 4 cylindres 6 * 100 * Poids * André CITROEN * 143, Quai de Javel _ PARIS XV * No. 172 | Citroën B2 torpédo caddy sport (1923) Citroën Chassisplague * Voiture Ch. 10 * No. 36 942 type B12 * 4 cylindres 6 * 100 * Poids * André CITROEN * 143, Quai de Javel _ PARIS XV * No. 172 |
Citroën B2 torpédo caddy sport (1923) Citroën Chassisplague * Voiture Ch. 10 * No. 36 942 type B12 * 4 cylindres 6 * 100 * Poids * André CITROEN * 143, Quai de Javel _ PARIS XV * No. 172 | Citroën B2 torpédo caddy sport (1923) Citroën Chassisplague * Voiture Ch. 10 * No. 36 942 type B12 * 4 cylindres 6 * 100 * Poids * André CITROEN * 143, Quai de Javel _ PARIS XV * No. 172 | Lancia Astura Roadster #33-5181 (1935) De Lancia Astura werd in de periode 1931 - 1939 geproduceerd door de Italiaanse autofabrikant Lancia. Deze werd uitgerust met een V8 motor. Het chassis werd door verschillende carrosseriebouwers gebruikt om hun eigen coupé, cabrio of sedan te creëren. Het binnenframe van de carrosserie werd uit hout vervaardigd. Dit unieke exemplaar is een roadster en een creatie van Pininfarina. Nu teruggebracht naar een originele tweezitter... |
Lancia Astura Roadster #33-5181 (1935) De Lancia Astura werd in de periode 1931 - 1939 geproduceerd door de Italiaanse autofabrikant Lancia. Deze werd uitgerust met een V8 motor. Het chassis werd door verschillende carrosseriebouwers gebruikt om hun eigen coupé, cabrio of sedan te creëren. Het binnenframe van de carrosserie werd uit hout vervaardigd. Dit unieke exemplaar is een roadster en een creatie van Pininfarina. Nu teruggebracht naar een originele tweezitter... | Lancia Astura Roadster #33-5181 (1935) De Lancia Astura werd in de periode 1931 - 1939 geproduceerd door de Italiaanse autofabrikant Lancia. Deze werd uitgerust met een V8 motor. Het chassis werd door verschillende carrosseriebouwers gebruikt om hun eigen coupé, cabrio of sedan te creëren. Het binnenframe van de carrosserie werd uit hout vervaardigd. Dit unieke exemplaar is een roadster en een creatie van Pininfarina. Nu teruggebracht naar een originele tweezitter... | Lancia Astura Roadster #33-5181 (1935) De Lancia Astura werd geproduceerd door de Italiaanse autofabrikant Lancia (1931/1939). Deze werd uitgerust met een V8 motor. Het chassis werd door verschillende carrosseriebouwers gebruikt om hun eigen coupé, cabrio of sedan te creëren. Het binnenframe van de carrosserie werd uit hout vervaardigd. Dit unieke exemplaar is een roadster en een creatie van Pininfarina. Deze auto is in het verleden omgebouwd tot vierzitter, hetgeen nu wordt hersteld. |
Lancia Astura Roadster #33-5181 (1935) De Lancia Astura werd in de periode 1931 - 1939 geproduceerd door de Italiaanse autofabrikant Lancia. Deze werd uitgerust met een V8 motor. Het chassis werd door verschillende carrosseriebouwers gebruikt om hun eigen coupé, cabrio of sedan te creëren. Het binnenframe van de carrosserie werd uit hout vervaardigd. Dit unieke exemplaar is een roadster en een creatie van Pininfarina. Nu teruggebracht naar een originele tweezitter... | Maserati 3500 GT FIA (1961) Deze Maserati 3500 GT is sinds de vroege 80's een racewagen, een echte "Gentleman's" racer in een uitstekende conditie. De auto heeft een neiuwe FIA HTP (F 1947-1961) en is net voorzien van een nieuwe brandstoftank, stoel en racestoel. Zeer goed gedocumenteerd en klaar voor elke competitie. Zeer exclusief en mogelijk enig in zijn soort... | Fiat 600 Multipla (1960) In originele staat is deze Multipla, destijds door de eigenaar van een kledingwinkel gekocht bij de officiële dealer in Rome. De multipla was bedoeld voor de transport van zijn familie tijdens uitjes in de weekends. 30.332km - 2 cilinders, luchtgekoeld - 22pk - volledige geschiedenis bekend |
Pontiac Bonneville Sport Coupé (1958) Omdat de productie van de Bonneville te duur bleek werden slechts 85 exemplaren geproduceerd. Elk denkbare optie is op deze auto aanwezig. Uitgerust met een Hi-power V8 is deze auto in originele conditie. Nederlandse registratie. | Lancia Flaminia Sport Coupé (1961) | Lancia Fulvia Fanalone 1.6 HF Rally (1970) Chassis No. 818.540 001284 Documents: French Certificat d’Immatriculation 1 van ± 1,258 van deze uitvoering geproduceerd in de periode 1969/1970. Gepresenteerd in de kleuren van de "HF Squadra Corse" en momenteel voorbereid voor historisch rally's. Onlangs deelgenomen aan de Historische rally van Monte Carlo en de Tour Auto (voorheen: Tour de France Automobile). |
Bizzarrini 5300 America (1967) |
bottom of page