top of page
/ inter classics - expo brussel (b) - 3 / 8 -
Maserati Bora 4.9 (1973) - Originele conditie - 275 exemplaren gebouwd... | 5de editie Inter Classics - Expo Brussel (B) Gehouden van 15 t/m 17 november - dit jaar voor de vijfde keer op rij - heeft de Inter Classics te Brussel zijn bestaansrecht, naast Maastricht meer dan bewezen. In deze galerie wat aandacht voor enkele modellen in het designers thema, met de exclusieve auto's. Men heeft geprobeerd deze fraai op te stellen, maar binnen de touwen is voor bezoekers "off limit"! Impressie: Henk J. Brouwer & Tjalle Beumer Foto's: 42 | Peugeot 403 Decaportable (1957) - 60 jaar bij eerste eigenaar in Parijs geweest en aldaar volledig gerestaureerd door LeCoq... |
---|---|---|
Fiat 6C 1500 Touring (1947) in originele conditie | Fiat 6C 1500 Touring (1947) in originele conditie - portier handgreep | Aston Martin DB2 (1952) - Volledig gerestaureerd |
DB (Deutsch en Bonnet) HBR5 (1957) De HBR 5 model (1954-1959) was Deutsch en Bonnet's (DB) meest succesvolle project tot nu toe, met enkele honderden exemplaren van de auto's geproduceerd tot 1959. Productie van een andere kleine serie - van een verlaagd en lichter model genaamd "Super Rallye" - vond plaats in 1960 en 1961. | DB (Deutsch en Bonnet) HBR5 (1957) Detail brandstof tankdop... | DB (Deutsch en Bonnet) HBR5 (1957) De HBR 5 model (1954-1959) was Deutsch en Bonnet's (DB) meest succesvolle project tot nu toe, met enkele honderden exemplaren van de auto's geproduceerd tot 1959. Productie van een andere kleine serie - van een verlaagd en lichter model genaamd "Super Rallye" - vond plaats in 1960 en 1961. |
Fiat 506 C (1950) - Officieel deelnemer Mille Miglia | Panhard Kevassor Sans Soupape (1930 - Radiator... | Bugatti Neuf T49 (1932) - Radiateur |
Fiat 8V Zagato (1955) Tussen 1952 en 1954 produceerde Fiat in totaal zo'n 114 chassis van deze sportwagen. Voor 34 van deze wagen bouwde Fiat de carrosserie zelf, terwijl voor de andere chassis werden afgewerkt door de meest gerenommeerde carrosseriebouwers uit die tijd. Dertig kwamen er terecht bij Zagato. Deze waren niet allemaal hetzelfde. | Fiat 8V Zagato (1955) Tussen 1952 en 1954 produceerde Fiat in totaal zo'n 114 chassis van deze sportwagen. Voor 34 van deze wagen bouwde Fiat de carrosserie zelf, terwijl voor de andere chassis werden afgewerkt door de meest gerenommeerde carrosseriebouwers uit die tijd. Dertig kwamen er terecht bij Zagato. Deze waren niet allemaal hetzelfde. | Fiat 8V Zagato (1955) Tussen 1952 en 1954 produceerde Fiat in totaal zo'n 114 chassis van deze sportwagen. Voor 34 van deze wagen bouwde Fiat de carrosserie zelf, terwijl voor de andere chassis werden afgewerkt door de meest gerenommeerde carrosseriebouwers uit die tijd. Dertig kwamen er terecht bij Zagato. Deze waren niet allemaal hetzelfde. |
Ferrari 166 Inter Coupé Touring (1949) De 166 is het tweede model dat Enzo Ferrari op de markt brengt, na twee racers de 125S en 159S. In 1948 pakte Touring op de autosalon Turijn uit met het koetswerk van een two-seater cabriolet voor de 166 MM, de "Barchetta" (bootje). Hij bouwde er overigens maar 25... | Ferrari 166 Inter Coupé Touring (1949) De 166 is het tweede model dat Enzo Ferrari op de markt brengt, na twee racers de 125S en 159S. In 1948 pakte Touring op de autosalon Turijn uit met het koetswerk van een two-seater cabriolet voor de 166 MM, de "Barchetta" (bootje). Hij bouwde er overigens maar 25... | Lamborghini Miura P400 SV (1972) - Onderdeel Designer Thema Met de Miura zette Lamborghini de benchmark voor het fenomeen "Supercar". Lamborghini liet het ontwerpbureau Bertone een carrosserie rond dit chassis ontwerpen en in 1966 was de auto op de Autosalon van Genève voor het eerst in vol ornaat te bezichtigen! De eerste ruwe schetsen kwamen nog van Giorgetto Giugiaro, maar uiteindelijk getekend door Marcello Gandini... |
Lamborghini Miura P400 SV (1972) - Onderdeel Designer Thma Met de Miura zette Lamborghini de benchmark voor het fenomeen "Supercar". Lamborghini liet het ontwerpbureau Bertone een carrosserie rond dit chassis ontwerpen en in 1966 was de auto op de Autosalon van Genève voor het eerst in vol ornaat te bezichtigen! De eerste ruwe schetsen kwamen nog van Giorgetto Giugiaro, maar uiteindelijk getekend door Marcello Gandini... | Fiat 1100 103 Industriale (1955) Deze absoluut zeldzame Fiat truck werd in 1955 door een oude boer gekocht. Hij bedreef zijn boerenbedrijf in de regionen rond Modena. Na zijn overlijden bleef de auto achter in het midden van een schuur, tussen de koeien, kippen en een paar varkens, tot 1992. Toevallig ontdekte Manente Giorgio (1947) de auto en kocht hem zonder enig papierwerk. Manente en zijn zoon waren begenadigde collectors en restauratoren van Italiaanse militaire voertuigen... | Alfa Romeo 6C 1750 Gran Sport Zagato (1955) - Onderdeel Zagato thema De 6C 1750 Gran Sport is met zijn Zagato carosserie uit 1932 een van de vele juweeltjes uit de inmiddels legendarische 6C serie. Hte sportieve model was een groot succes bij een aantal grote race evenementen. Zo won het model destijds de Grand Prixs van België, Spanje, Tunis en Monza. Het model wordt wel beschouwd als één van de populairste modellen uit de geschiedenis van het merk... |
Siata 300 BC (1953) De door Bertone gebouwde Siata 300 BC werd gelanceerd op de Autosalon van Genève in 1952. Met het ontwerp gefocussed om de auto zo licht mogelijk te maken, werd dit model gezien als een ware uitdager en look alike van de Ferrari 166 van Touring. Deze Barchetta kreeg de bijnaam "Little Old 77" door de eerste eigenaar, journalist en amateur coureur John Bentley... | Siata 300 BC (1953) De door Bertone gebouwde Siata 300 BC werd gelanceerd op de Autosalon van Genève in 1952. Met het ontwerp gefocussed om de auto zo licht mogelijk te maken, werd dit model gezien als een ware uitdager en look alike van de Ferrari 166 van Touring. Deze Barchetta kreeg de bijnaam "Little Old 77" door de eerste eigenaar, journalist en amateur coureur John Bentley... | Siata 300 BC (1953) De door Bertone gebouwde Siata 300 BC werd gelanceerd op de Autosalon van Genève in 1952. Met het ontwerp gefocussed om de auto zo licht mogelijk te maken, werd dit model gezien als een ware uitdager en look alike van de Ferrari 166 van Touring. Deze Barchetta kreeg de bijnaam "Little Old 77" door de eerste eigenaar, journalist en amateur coureur John Bentley... |
Iso Grifo Series II 7L LHD (1973) Deze tweede serie van Iso Grifo met haar 7 liter en gemaakt door Bertone was bedoeld om de strijd aan te gaat met de GT's van Ferrari en Maserati. Ontworpen door Giorgetto Giulgiaro van Bertone kreeg de Iso Grifo II - met een strakker ontwerp, pop-up lampen en meer - een fris uiterlijk. Er werd een "big-block" Chevrolet 454 V* in gemonteerd en werd daarmee een supercar, met genoeg vermogen de concurrenten de baas te kunnen... | Iso Grifo Series II 7L LHD (1973) Deze tweede serie van Iso Grifo met haar 7 liter en gemaakt door Bertone was bedoeld om de strijd aan te gaat met de GT's van Ferrari en Maserati. Ontworpen door Giorgetto Giulgiaro van Bertone kreeg de Iso Grifo II - met een strakker ontwerp, pop-up lampen en meer - een fris uiterlijk. Er werd een "big-block" Chevrolet 454 V* in gemonteerd en werd daarmee een supercar, met genoeg vermogen de concurrenten de baas te kunnen... | Autobianchi A112 (1973) Originele conditie, oorspronkelijk van Sicilië. Auto uit de eerste serie. De auto heeft een zeer rijke rally geschiedenis, getuige de vele stickers die op de ruiten zijn geplakt. |
Ghia 1500 GT (1965) De Ghia 1500 GT is 1 van de 2 modellen die het Designbureau zelf heeft uitgebracht. Dit bijzonder fraaie exemplaar is gebaseerd op Fiat techniek, maar maakt gebruik van het front tubular chassis van Gilco - vaste leverancier van Ferrari. Bij de introductie was deze coupé vrij prijzig, namelijk van het zelfde kaliber als de Porsche 365... | Ghia 1500 GT (1965) De Ghia 1500 GT is 1 van de 2 modellen die het Designbureau zelf heeft uitgebracht. Dit bijzonder fraaie exemplaar is gebaseerd op Fiat techniek, maar maakt gebruik van het front tubular chassis van Gilco - vaste leverancier van Ferrari. Bij de introductie was deze coupé vrij prijzig, namelijk van het zelfde kaliber als de Porsche 365... | Cisitalia 505 DF Vhia (1953) De Cisitatia 505 is een uniek exemplaar, waar er maar 10 van zijn gemaakt. Sterker nog, van de 2 exemplaren - waarvan men weet, dat ze nog bestaan - is dit de enige die zich in een volledige functionele staat bevindt. |
Lanchester SS (1933) 6cyl. - 2000ccm - 100pk | Lanchester SS (1933) - Lanchester SS (1936) | Jaguar XK 140 Ghia 91955) Deze XK 140 is ontworpen en gebouwd door designbureau Ghia, in opdracht van Jaguar Libanon. Een Jaguar met een Italiaans tintje en een uniek model waarvan het design is ontworpen door Giovanni Savonnuzzi. Van dit ontwerp zijn slechts 3 stuks gebouwd, op het onderstel van een XK 140, waarvan er nog 2 "in leven" zijn: 1in de VS en deze - geregistreerd in België...! |
Jaguar XK 140 Ghia 91955) Deze XK 140 is ontworpen en gebouwd door designbureau Ghia, in opdracht van Jaguar Libanon. Een Jaguar met een Italiaans tintje en een uniek model waarvan het design is ontworpen door Giovanni Savonnuzzi. Van dit ontwerp zijn slechts 3 stuks gebouwd, op het onderstel van een XK 140, waarvan er nog 2 "in leven" zijn: 1in de VS en deze - geregistreerd in België...! | Jaguar XK 140 Ghia 91955) Deze XK 140 is ontworpen en gebouwd door designbureau Ghia, in opdracht van Jaguar Libanon. Een Jaguar met een Italiaans tintje en een uniek model waarvan het design is ontworpen door Giovanni Savonnuzzi. Van dit ontwerp zijn slechts 3 stuks gebouwd, op het onderstel van een XK 140, waarvan er nog 2 "in leven" zijn: 1in de VS en deze - geregistreerd in België...! | Fiat 1100 Zagato (1952) Van de Fiat 1100E Zagato zijn slechts vijf of zes exemplaren geproduceerd. Vandaag de dag zijn er nog 3 over en dit model is er één van. Deze auto vertegenwoordigde Zagato op de Salone di Torino in 1954. Eind jaren zevetig dook de auto op in Sardinië. |
Ferrari 500 Superfast s/n 6679SF (1964) - ex Peter Sellers De Ferrari 500 Superfast werd voor het eerst aan het publiek tentoon gesteld op de Autosalon van Genève in 1964. Destijds was de 500 SF het absolute topmodel uit Maranello. Amerikanen waren gek op grote forse en potsierlijke auto's. De series 400 Super America's getuigen daar het beste van, maar ook deze Superfast was populair in de States. | Ford GT40 CS MK II - Shelby CS GT40 MKI, wide body (type Le Mans 1969) - Schelby Cobra 289 FIA CSX 2000, Sebrin edition Wel een indrukwekkende hoekje, bemand met bijzonder enthousiaste mensen... | Shelby CS GT40 MKI, wide body (type Le Mans 1969) |
Schelby Cobra 289 FIA CSX 2000, Sebrin edition | Alfa Romeo 6C 1750 Gran Sport Zagato (1955) - Onderdeel Zagato thema De 6C 1750 Gran Sport is met zijn Zagato carosserie uit 1932 een van de vele juweeltjes uit de inmiddels legendarische 6C serie. Hte sportieve model was een groot succes bij een aantal grote race evenementen. Zo won het model destijds de Grand Prixs van België, Spanje, Tunis en Monza. Het model wordt wel beschouwd als één van de populairste modellen uit de geschiedenis van het merk... | Lancia Flaminia Touring (1962) De Lancia Flaminia werd geproduceerd van 1957 tot 1970 door het Italiaanse automerk Lancia. Het was indertijd het topklasse model, opvolger van de Lancia Aurelia en net als deze ook vernoemd naar een Romeinse weg, de Via Flaminia. De auto was leverbaar als vierdeurs sedan, coupé en als cabriolet. |
Ferrari 458 Speciale (2013) |
bottom of page