Zandvoort op 3 juni 1939 decor eerste Nederlandse autoraces
ZANDVOORT (3 juni 2014) – Vandaag is het precies 75 jaar geleden dat in Zandvoort de eerste officiële autoraces van Nederland plaatsvonden. De races en demo’s werden verreden op een stratencircuit, naast de huidige locatie van Circuit Park Zandvoort. Met de ‘Prijs van Zandvoort’ werd als het ware de eerste steen gelegd voor het legendarische circuit, dat in 1948 werd geopend.
Over historie gesproken: tijdens de Historic Grand Prix Zandvoort komen de mooiste, snelste en meest tot de verbeelding sprekende raceklassen van enkele decennia autosportgeschiedenis in actie. Mis het niet, op 29, 30 en 31 augustus!
De Zandvoortse burgemeester H. van Alphen had een goed idee om zijn dorp in de schijnwerpers te plaatsen. Hij wilde een autosportevenement organiseren. Een circuit bouwen was op dat moment geen optie. De keuze viel op een achtvormig stratentraject, dat onder meer liep over de Vondellaan en de huidige Van Lennepweg. De 2.284 meter lange baan kwam onder meer langs de plek waar zich nu de hoofdingang van Circuit Park Zandvoort, uiteraard aan de Burgemeester van Alphenstraat, bevindt. Met steun van de KNAC werd de basis gelegd voor de eerste echte autoraces van Nederland.
De organisatie van het evenement had flink wat voeten in de aarde. Er werden bijvoorbeeld vier tribunes langs het traject gebouwd, er werd een groot aantal militairen opgetrommeld die de rol van ‘official’ vervulden en langs het parcours waren speakers neergezet.
De ‘Prijs van Zandvoort’ vond plaats op 3 juni 1939, onder het toeziend oog van Z.K.H. Prins Bernhard.
Races en demo’s
Het publiek vergaapte zich op de zonnige racedag aan diverse races en indrukwekkende demo’s. C. Rijshouwer won de eerste race met zijn DKW. Daarna zegevierden H. Richten (MG), L. Bena (Lancia Aprilia) en R. Tielens (Delahaye). Piet Nortier (BMW 328) greep de winst in de sportklasse boven 1,5 liter.
Mercedes-coureur Manfred von Brauchitsch was naar Zandvoort gekomen voor een demonstratie met zijn Mercedes-Benz W154 Grand Prix-auto. Niet minder indrukwekkend was de demo van Hans Stück met zijn buitenaards ogende Auto Union Typ C Stromlinie. Een prachtige impressie van de Prijs van Zandvoort vindt u op https://www.youtube.com/watch?v=nYgVcQIgbjg
Groot succes
De ‘Prijs van Zandvoort’ was een groot succes, zo meldde het KNAC-orgaan ‘De Auto”:
Luisterrijk weer, een luisterrijke dag! De eerste automobielwegwedstrijd in Nederland zonder een wanklank of incident verloopen! Door deze, op bescheiden schaal door de K.N.A.C. georganiseerde nationale races, is de weg gebaand voor een grootschen opzet van internationale wedstrijden.
De betreffende redacteur had een vooruitziende blik. In 1948 werd het circuit van Zandvoort officieel geopend, vier jaar later vond al de eerste van in totaal 30 Formule 1 Grand Prix’ plaats. 75 jaar na dato is Circuit Park Zandvoort nog altijd het decor van aansprekende nationale en internationale evenementen. Kijk bijvoorbeeld naar de Historic Grand Prix Zandvoort, op 29, 30 en 31 augustus. Aan de start verschijnen onder meer drie startvelden met Formule 1- en Grand Prix-auto’s, Groep C en overige ‘Le Mans’ sportprototypes. Bestel vandaag nog uw kaarten! via de website www.historicgrandprix.nl. Ook is op de website meer informatie te vinden over het evenement, waaronder het volledige tijdschema.
© 2014 HGP Zandvoort © 2012 'nJoy Media (foto's)
Allan Miles in zijn Maserati 250F CM7