'nJoy Media / teksten / publicaties
Historic Grand prix Circuit Park Zandvoort
31 augustus en 1 & 2 september 2012
Premium Auto Experience
© 2012 ‘nJoy Media
Bij binnenkomst in Zandvoort gaat je hart altijd sneller kloppen. Of het nu een bezoek aan het strand is of je gaat naar het circuit, zoals deze keer, altijd is het spannend hoe de dag zal verlopen. Bij de entree van het circuit wordt je al gelijk getrakteerd op de grote zuil waar de Historic Grand Prix prominent op wordt aangekondigd, naast de Masters of Formula 3 en de DTM. Zodra je de toegangscontrole hebt gehad wordt je geconfronteerd met de prachtige poster van het evenement. Een historische Grand Prix op ons eigen “Zandvoort”, een primeur…, daar moest je bij zijn!
De eerste editie van dit grandioze sportevenement werd dan ook een groot succes. Ruim 31 duizend toeschouwers en een uitstekend startersveld droegen daaraan bij. Er werd dan ook in niet minder dan 8 races in nog veel meer klassen uitgemaakt wie de snelsten waren. Zo waren er de auto’s in de klassen van de World Sports Cars Masters, de Sports Racing Masters, Grand Prix Masters en de Gentlemen Drivers, vertegenwoordigd door de Britse Masters Historic Racing organisatie en twee andere clubs brachten de Grand Prix Cars van voor ’61, ’61-’65 en de Fomula 2 naar het circuit. Daarnaast waren er dan nog de Toerwagens en GT’s en zo kon het dus gebeuren dat het gehele weekend op het circuit en ver daarbuiten de brullende motoren werden gehoord van Porsches, Lola’s, Chevrons maar ook om de Bugatti’s van weleer, Coopers en Mini’s kon je niet heen.
Of je nu op een van de tribunes zat, in de duinen stond of over de paddocks zwierf…, er was het hele weekend op elk moment van de dag overal wel wat te zien en het was nooit saai. Op de paddocks waren de auto’s, die even de aandacht van een monteur (of coureur) nodig hadden en dat gaf je de gelegenheid om de Coopers, een Lotus of Maserati eens goed te bestuderen. Zo kon je ook heel goed de gele Sharknose van Jan Biekens en de Bugatti van Michel Oprey bekijken en in de pitstraat stonden o.a. de zware jongens, die er nog indrukwekkender uitzagen zonder carrosserie. Daar zag je de bekende mannen als Prins Bernard van Oranje (Porsche 904), David Hart, Jan Lammers, Hans Hugenholz, Alan Miles, Alexander van der Lof, Pieter Boel en Tom Coronel. Volgens jaar -zo werd vernomen- heeft een ieder weer de kans dit grandioze spektakel alsnog in het “eggie” mee te maken…
FOTO GALLERIE HISTORISCHE GRAND PRIX ZANDVOORT 2012
Aston Martin DB4 in de klasse van de Gentlemen Drivers. Alan Hudd en Divid Croft bereden deze wolf in schaapskleren. De DB4 was de vervanger van de DB8 Mark III en is een heel andere auto. Het unieke ontwerp en de prestaties vormden later de basis voor de klassieke van dit merk. Denk hierbij aan de indrukwekkende DB4 GT Zagato met zijn heel specifieke koetswerk en de Lagonda Rapide 4-deurs Salon. | Resp. Lola T70 MK III B en Lola T70 MK III B (c). #47 David Coplowe / Martin Stretton (plaats 5) en #33 David Hart, die niet te houden was en glunderend van plezier achter het stuur over het circuit knalde… De Britse autobouwer Eric Broadley was één va de eerste die een lichtgewicht midden motor chassis met Amerikaans V8 vermogen combineerde, zoals in de Lola GT die in Le Mans van 1963 schitterde. Hij introduceerde in 1965 de T70, die voor 2 jaar de snelste racer was. | Omdat de Bentley op de voorgrond werd geproduceerd door Rolls Royce tussen 1933 en 1939 stond deze bekend als Derby Bentley. De 3,5 liter werd in 1933 aan het publiek gepresenteerd, vrij kort na het overlijden van Henry Royce. De fabriek waar deze range werd gebouwd stond in Derby. Op de achtergrond een MG J2, die door de MG fabriek werd geproduceerd in de begin ’30er jaren. |
---|---|---|
Een Chevron is altijd een indrukwekkende machine om naar te kijken en dat geldt niet in de laatste plaats naar de Chevron B29 (1975). Chris Sharples rijdt in 1 van de 5 Chevron die in de Historic F2 meedoen. De laatste Chevron werd gebouw toen Chevron in het bezit was van Roger Andreason. Dat was de Chevron B64 (Formula Atlantic), waarvan er slechts 1 werd gebouwd. | Ian Nuthall en Paul Grant “gebroederlijk” naast elkaar in allebei hun Cooper-Bristol MK II 11/53 (Cooper T23 MK II - toevoeging Bristol door de gebruikte Bristol motor, die op dat moment de best beschikbare 2 liter was) direct na de Hunzerug en even voor de Slotenmakerbocht. De 6 Coopers in deze klasse namen het op tegen een Scarab Offenhauser, Gordini, Emeryson, Connaught, Lotus, Bugatti en Maserati en behaalde een 6de en 10de plaats. | Andrew en Mark Owen brachten deze Elva MK VII S mee en behaalden een 8ste plaats in hun klasse, de Sports Racing Masters. In 1954 werd de Elva fabriek opgericht door Frank Nichols. De fabriek stond in Hastings en de naam vind zijn oorsprong in de Franse taal: “Ella va”, hetgeen betekent “Zij gaat”. Door financiële problemen werd de Elva fabriek in 1961 verkocht aan Trojan en de productie werd verplaatst naar Rye in Sussex. |
Howard Jones maakt voor zijn Lola T70 Spyder gebruik van een der pit boxen. Een apart effect wordt hier door het licht veroorzaakt. We kenden de MK III B inmiddels en als je deze auto goed bekijkt, dan zien we eigenlijk eenzelfde model: een MKIII roadster met een klein Chevy blok met 58mm zijwebers. De T70 werd in 1965 geïntroduceerd. | Joep Westerveld bracht een Marcos 1800 GT naar Zandvoort. De Marcos 1800 GT werd in 1964 geïntroduceerd en oorspronkelijk werd een Volvo 1800 cc motor met overdrive gebruikt en een De Dion achteras, maar vanaf 1966 gingen er Ford motoren van 1500cc, 1600cc en 1650cc in. In 1969 werd het chassis uit staal vervaardigd en werden de krachtige V6 motoren gemonteerd. | Op de voorgrond een Austin Seven Brooklands uit 1935. Deze Austin rijdt met een 4 cilinder 750cc motor die zo’n 28 pk levert. De lichte en goedkope Seven werd in de twintiger jaren geïntroduceerd en het bleken auto’s die bij uitstek geschikt waren voor de racerij, want ze waren goedkoop, licht en makkelijk af te stellen. Dit leidde uiteindelijk tot de fameuze Brookland racers. Op de achtergrond de al even fameuze Porsche 356 C met een 4 cilinder benzine motor van 15oocc, met een kleine 100pk. |
Riley TT Sprite uit 1935 is o.a. uitgerust met een 1500cc motor met 60 pk. Een prachtige auto en een lust voor het oog op het circuit. Voor de helmen van de rijders kunnen ook andere gekozen worden, want deze horen er niet thuis ! | Han In 't Veld / Peter Gerhards behaalden met hun TVR Griffith heel netjes een 6de plaats in de race van de Gentlemen Drivers klasse. In Engeland wordt gesproken over de TVR Griffith terwijl in Amerika sprake is van het merk Griffith en het model eveneens Griffith met toevoeging van een serienummer 200, 500 etc. De auto's zijn lichtgewicht en hebben een geweldig vermogen. | De Porsche 911 RSR van Leonard Stolk en Lex Proper kon het niet klaren tegen het geweld van de Chevrons, Lola’s en Ford GT40 met een 13de plaats van de 14, terwijl de andere Porsche 911 RSR een nette 7de plaats behaalde. Maar het blijft een stoere bak ! |