/ publicaties - avd oldtimer grand prix - 2018 - 12 -
. . . .
Essen Motor Show 2018
Meer dan 500 exposanten hebben op de 51ste Essen Motor Show acte de présence gegeven. Driehonderdzestig duizend bezoeken ondernamen een ware pelgrimage naar het Mekka in het Ruhrgebied, met van alles op gebied van auto en autosport, rally, racen in de breedste zin des woord, lifestyle, onderdelen en acces-soires en ook de inwendige mens werd niet vergeten. En natuurlijk is de Essen Motor Show niet uitsluitend Italiaans, maar het is een behoorlijke inbreng. En om eerlijk te zijn weten de Italianen wel hoe je een auto moet bouwen.
Foto's & tekst: 'nJoy Media - Henk J. Brouwer & Tjalle Beumer
Diversiteit...
Bij binnenkomst werd men al direct geconfron-teerd met rijen Italiaantjes in de vorm van Ferrari's en Alfa's. Lamborghini's en de exco-tische Maserati's staan elders opgesteld. Aan de overkant rijen Porsches en mercedessen van alle tijden, te beginnen met de 356 in diverse uitvoeringen via een rijtje MB 190 en 300 SL's tot een MB 220 Ponton. En zit daar dan nog wat tussen? Echt wel... De grote merken zullen hun echt niéuwe modellen niet hier introduceren, maar uitzonderingen zijn er altijd. En omdat je nooit overal en tegelijk ergens kunt zijn, waren er hier toch primeurs waar te nemen. primeurs waar de fabrikanten trots op zijn. Škoda, Renault en Volkswagen zijn hier voorbeelden van. We noemen van deze merken de Kodiac RS, de Mégane RS Trophy en de ID Pikes Peek van VW. Daarnaast zijn er bijzondere auto's van bijzon-dere bezitters, die act de Présence geven, zoals de Mustang Bullitt en Mercedes GLC 350 e 4Matic Coupé Plug-in-Hybrid, van Usher, waar mee hij de London-Bologna stage van de 2018 Gumball 3000 rally finishte.
Rariteiten, bijzondere ontwerpen en meer...
Vanaf de eerste show in Essen zijn er allerlei rariteiten en bijzondere ontwerpen de revue gepasseerd. Dit was ook tijdens de preview en het "Performance Festival" het geval. Zo zag je de meest extravagant beschilderde vrachtwagen met twee opleggers ooit, een wel heel bijzondere bus (Harman Rinspeed) waarvan het informatie-bord en dus de informatie nog ontbrak en zo waren er nog wel een paar.... en allemaal blikvangers. En niet alleen de Auto arena trok veel bezoekers, maar er waren ook handtekening sessies, mogelijkheden een foto te maken van diverse celebraties, er waren racesimulators waar fanatiek mee werd gestoeid en veel van de 500 exposanten maakten er een ware show van en trokken drommen mensen op die manier naar zich toe om hen te tonen wat ze hebben. Volgens de eerste persberichten was de Preview dan ook een geweldige start van een kleurrijke wereld van ervaringen, een themapark voor de autoliefhebber en de Preview van de 2018 editie heeft dat meer dan bewezen. De bezoekers drommen hierheen omdat dit nog steeds uniek is in de wereld. Als bijzondere highlight ontving Jean Todt, de Voorzitter van de internationale Automobiel Federatie (FIA) en een voormalig autocoureur, een prijs voor zijn levenswerk tijdens de Preview. De Fransman was zichtbaar geroerd bij de aanvaarding van de eer in het kader van de nacht van de Race, georganiseerd door Auto Bild Motorsport en Auto Bild Sportscars.
Mooiste klassieker...
Een jury van internationale klassieke auto's experts kozen als de "Best of Show" in het Concours d'Elégance een volledig gerestaureerde auto, die al verschillende prijzen "op zak heeft": de Lancia Aurelia B 52 Coupé Vignale (1953). Op basis van de legendarische Lancia Aurelia - die vernoemd is naar een Romeinse weg en was uitgerust met een V6-motor en een achteras differentieel - bouwde carrosseriebedrijf Vignale in totaal slechts vier coupés met bijzonder dunne raamstijlen - een speciaal kenmerk dat - in die tijd - de volledig nieuwe lijn voorzag van de vorm van de pontonvorm met Amerikaanse elegantie. Leuk detail is, dat de eigenaar - te zien op de foto rechts - de Nederlander Frans Heijstee is. De auto staat bij Heijstee Classics in Naarden. Een bezit waar hij zeker trots op mag zijn.
Social Media...
De tegenwoordige grote shows redden het niet alleen. Ook hier heeft de functie van de sociale media - zoals Facebook (245k fans), Instagram (50k), Snapchat en Twitter - toegeslagen in alle hevigheid en is anno 2018/2019 niet meer weg te denken. Als fotograaf loop je rond met een Canon, Nikon of ander merk spiegelreflex of systeemcamera met of zonder dikke dan wel speciale lenzen erbij, het gros van de bezoekers maakt selfies en andere foto's met hun mobieltje en deze worden werkelijk live - lees: direct - gedeeld op genoemde social media. Ook redacties van de automagazines, andere tijdschriften, nationale-, internationale en lokale TV-zenders maken hier ook intensief gebruik van en als je goed kijkt als "kenner" van de gebruikte apparatuur bemerk je, dat kosten noch moeite worden gespaard om verslag te doen van deze geweldige tumultueuze show. Natuurlijk kunnen de grote TV-zenders en maatschappijen zich de goede apparatuur permitteren, maar ook bij de hobyisten zie je spullen die een vermogen kosten. Dan heb ik het over een topmodel spiegelreflex, met breed schouderstatief voorzien van gimbal en zijstabilisatoren waar je een leuke tweedehands auto voor kunt kopen... en dat laatste kan dan weer op de aanstaande Techno Classica in 2019...
Zonder allerlei statische gegevens hier op te nemen en de woorden te noteren, die de verschillende vooraanstaande directeuren van circuits, grote clubs en bedrijven (S.i.h.a., RM auctions, Porsche Carrera Cup, Nurburgring & Hockenheimring, Hankook, Brabus, Ronal Group, Škoda Duitsland en Toyo Tires om er een paar te noemen, zich lieten ontvallen. Allemaal lovende woord-en, die zij jaar na jaar herhalen en dát nemen we dan weer mee naar volgend jaar. Volgend jaar de 52ste editie en helaas géén jubileumjaar. Maar vet cool wordt het!
Foto 2. Uit dit rijtje blijkt ook de rust op de Preview dag, die - ondanks dat - volgens de persberichten 130k bezoekers trok. Op de voorgrond Ferrari Mondial t Cabriolet (1992). Daarachter Ferrari Testarossa (1989) - Lamborghini Urraco P300 (1975) - Lamborghini Espada SII 400 GT (1971). Daarna wordt het rijtje overgenomen door Porsches… |
---|
Ferrari Testarossa (1989) - Lamborghini Urraco P300 (1975) - Lamborghini Espada SII 400 GT (1971). Daarna wordt het rijtje overgenomen door Porsches… |
Foto 3. Ferrari 365 GT (1969) - Het populairste model geïntroduceerd tijden de Parijs Motor Show. Totaal 800 gebouwd. |
Foto 2. Uit dit rijtje blijkt ook de rust op de Preview dag, die - ondanks dat - volgens de persberichten 130k bezoekers trok. Op de voorgrond de Ferrari 308 GTSi (1981). Daarachter Ferrari Mondial t Cabriolet (1992) - Ferrari Testarossa (1989) - Lamborghini Urraco P300 (1975) - Lamborghini Espada SII 400 GT (1971). Daarna wordt het rijtje overgenomen door Porsches… |
Lamborghini Espada SII 400 GT (1971). |
Lamborghini Gallardo LP570-4 E-Gear Superleggera (2012). Deze gele exoot is uitgerust met een V10 5,2Ltr met 570pk… |
Maserati MC12, gebouwd op basis van de Ferrari Enzo van het zusterbedrijf Ferrari. Er werden 50 stuks geproduceerd. Uitgerust met een V12 6Ltr motor, waaruit 630pk wordt getrokken… |
F12 Berlinetta DCT Coupé | Opstelling S.I.H.A. Heinz & Anja... | Fiat 1100 A (1947). Deze Fiat nam deel aan de officiële Mille Miglia van 1949 en werd 120ste. Dat jaar werd een Ferrari 166 MM Barchetta Touring 1ste en 2de. De derde plaats ging naar de Alfa Romeo 6C 2500 Competizione Berlinetta. |
---|---|---|
Mooiste klassieker: Een jury van internationale klassieke auto's experts kozen als de "Best of Show" in het Concours d'Elégance een volledig gerestaureerde auto, die al verschillende prijzen "op zak heeft": de Lancia Aurelia B 52 Coupé Vignale (1953). | Lancia Aurelia B 52 Coupé Vignale (1953). Op basis van de legendarische Lancia Aurelia bouwde carrosseriebedrijf Vignale in totaal slechts vier coupés met bijzonder dunne raamstijlen - een speciaal kenmerk dat - in die tijd - de volledig nieuwe lijn voorzag van de vorm van de pontonvorm met Amerikaanse elegantie. Leuk detail is, dat de eigenaar - te zien op de foto rechts - de Nederlander Frans Heijstee is. De auto staat bij Heijstee Classics in Naarden. Een bezit waar hij trots op mag zijn! | Het "bewuste rijtje" met voorop de Ferrari F12 Berlinetta DCT Coupé - Ferrari F 599 GTB Fiorano F1 Coupé - Ferrari FF Coupé - Ferrari F 612 Scaglietti F1 en dan heb je al zo twee carrosserie bouwers te pakken en niet de minste. |
Ferrari 612 Scaglietti F1 (€ 117k) | Lamborghini LP 640 E-Gear Unikat in een bijzondere opstelling, maar bijna niet goed op de plaat te krijgen met al die felle lampen rondom. De exclusieve driedelige 20/21” velgen uit gehard edelstaal waren blikvangers, zeker met de grote gele remklauwen en brede banden (255/30 & 345/25 ZR21. De gebruikte speciale lak is wereldwijd gelimiteerd op 911 liter… | Fiat 850 Sport Coupé (1970) - 903ccm, 52pk. De auto werd van 2002 tot 2007 volledig gerestaureerd en is helemaal in originele staat… Te koop voor € 14k. |
Lamborghini Murcielago JB-R Unikat (V12 - 640pk). Op de voor grond een ..uhh… Porsche. | Lambretta (125cc) is een (inmiddels historisch) merk van Scooters, brom- en motorfietsen, alsmede transport-scooters en deze werden in verschillende landen geproduceerd. Lambretta is het gevoerde scootermerk van Innocenti in Milaan. Daarnaast werden zij geproduceerd in Licentie in India (API en SIL), Colombia (Auteco), Brasil (Lambretta), Duitsland (Lambretta), Spanje (Serveta), Argentinië (Siambretta), Frankrijk (SIT) en Taiwan (Yulon). Totaal 19 modellen t/m 1998. | Bijzonder fraaie Alfa Romeo 1900 CSS uit 1954. “Matching numbers” zoals dat heet. Vooralsnog komen dan het chassis- en motor- en koetswerknummer overeen en dát is voor de collectioneur zeer belangrijk als hij er mee naar Concoursen wil of wenst mee te rijden in de Mille Miglia… Eerste prijs op Pebble Beach in 2004 en in Nederlandse handen. In de verkoop voor bijna € 300k. |
Twee van deze pijpen... of vier! Altijd indrukwekkend, zowel om te zien als te horen... | Panoramaopname van mobiel... | Gereedschap... |
© 2018 gepubliceerd 12-2018