top of page

/ publicaties - avd oldtimer grand prix                                                        - 2018 - 09 -

Overzicht 2018

. . . .

Ferrari Challenge cars

1. #81 Ferrari 430 GTC - Dominik Roschmann (Gersthofen), op de achtergrond #99 Maserati 4200 Trofeo - Thomas Vital (Hohenlinden). De F430 is de opvolger van de 360 Modena en werd opgevolgd door de F458 Italia. Prestaties komen van de 4.3Ltr V8 met 490pk en de bak aan formule 1 technieken. De Maserati, die de indruk wekt de Ferrari in te halen, is uitgerust met een - door Ferrari gebouwde - 4,2Ltr V8, dus afhankelijk van de pk’s gaan de auto’s wel gelijk op.

2. #14 Alfa Romeo 155 V6 ti (1994) - Stefan Rupp (Landshut). De enige Alfa Romeo in het veld - in een DTM - ITC uitvoering - en zeker niet de minste getuige de eerste plaats bij de kwalificatie. In een enerverende race, waarin de Alfa Romeo het o.a. moest opnemen tegen Mercedes AMG, Audi en BMW werd uiteindelijk de eerste plaats gepakt. Onder de motorkap een 2,5Ltr V6 met 166pk, maar of daar niet aan gesleuteld is vermeld de historie niet. De Alfa 155 kreeg - als opvolger van de 75 - een volledi

3. #66 Taraschi Formula Junior (1960) - Graeme Smith (GB). Berardo Taraschi begon in 1947 met het maken van auto’s, onder de merkennaam Taraschi. In 1950 begon de samenwerking met Attilio Giannini en verandere Taraschi in Giaur en dat duur de tot 1955. Daarna werden - weer onder naam Taraschi - tot in 1960 nog auto’s gemaakt, waaronder degene op de foto. De Fiat of Lancia motor lag voorin en had een inhoud van 1100cc. De Taraschi’s komen uit in de Lurani Trophy voor Formule Junior auto’s.

AvD Oldtimer Grand Prix 2018

 

Dit is de 96ste AvD Oldtimer Grand Prix en inmiddels wel één van de - zo niet dé - grootste in zijn soort op het vaste land van Europa. In de jaren dat ‘nJoy Media de AvD bezocht zijn er zeker veranderingen geweest, die niet allemaal als even positief werden ervaren en natuurlijk is de AvD de crisisjaren nog niet (helemaal) te boven. Ondanks deze akeligheid staat de AvD altijd voor, vermaak, spanning en spektakel. En mooie auto’s natuurlijk… van échte klas-siekers uit begin vorige eeuw, via young-timers naar het hypermoderne spul. Voor iedereen is er dus wel wat te genieten !

 

Tekst en foto’s: ‘nJoy Media - Henk J. Brouwer / Tjalle Beumer

 

Nostalgische gevoelens…

Ahhh…, de Eifel…! De weg die naar de Nürburgring voert - van welke richting u ook komt - zal u meestal wel langs een stukje van de Nordschleife voeren, als u al niet expres om rijdt. Even die sfeer proeven en al wat geronk beluisteren van “kwade” Porsches, agressieve Cobra’s en sexy Mercedes. Legendarisch is hij… en inmiddels ook al vele jaren onderdeel van de AvD OGP. Wellicht veroor-zaakt door de al ge-noemde crises was op enig moment de inschrij-ving minimaal. Jammer, altijd een spectaculair onderdeel. Deze editie is vrijdag een trackday, van 09:00 tot 18:00 uur. Historische wagens en exclusieve sportwagens trekken dan hun rond-jes. Ook zaterdag en zondag rijden er - eerst opwarmen in het rennerskwartier - vooroorlogse racewagens. Het stinkt… en zo hoort het!

 

Rondje circuit…

Of u nu komt beladen met (foto)camera’s, als deelnemers, teamondersteuner, liefhebber of genodigde… altijd is daar de poort waar druk wordt gescand. Gelijk daarachter zijn de boxen voor de vooroorlogse wagens en een tent. Buiten staan er diverse opgesteld: Mercedes-Benz SSK 710, Alfa Romeo, Alvis of Lagonda. De oudere bezoekers blijven hier toch verdacht lang, maar dat komt vast doordat ze héél vroeger de auto’s over het circuit hebben zien knallen. Nog nooit waren ze zó dichtbij… Uitgekeken loopt iedereen de tunnel door en menigeen blijft even staan bij het plakkaat aan de muur. Een klimmetje en rechts beginnen de eerste displays (Jaguar) en verdelen de toeschouwers zich langzaam over de paddock. De een blijft achter, de ander loopt door naar de achterzij van het circuit, waar de clubs staan opgesteld. Fotografen en TV-crews gaan hun weg.

 

Achterop het circuit is een deel van de eigenlijke GP circuit afgesloten voor de clubs. Allereerst vindt je Alfa Romeo, waar meestal wel een paar prachtige exoten staan en wat tref je daar vaak échte liefhebbers aan. Bezitters van een klassieke Alfa Romeo die je alles willen vertellen en laten zien. Geweldig…, wat een passie!  Vervolgens kom je bij Ferrari. Daar lopen bij de nieuwe modellen veel te vaak arrogante yuppen, die ronduit onbeschoft zijn. Jammer is dat, want dat is in tegenstelling tot de klassieker bezitters. Ook bij Maserati is meestal wel fraais te zien. Vervolgens staan er Mercedes, McLaren, Lam-borghini tot we bij Porsche komen, die elk jaar werkelijk groos uitpakt. Ze hebben werkelijk van alles staan en er staan - zoals gebruikelijk - weer een keur aan prachtige 356’ers. Gastvrij zijn ze ook en doen niet moeilijk over een brochure… Het is werkelijk stralend weer en tussen de vele auto’s eigenlijk veel te heet. Geen wolkje te bekennen en tóch hoor je dat mensen om het weer vetrekken. Dat is dan wel jammer… voor die mensen!

 

Het serieuze werk…

Terug naar de paddock en pitboxen, waar druk wordt gesleuteld, geslapen en gegeten. Voor de mensen hier - de coureurs, teamleden en ver-zorgers - zijn het seri-euze dagen, want er moet resultaat geboekt worden in de verschillende series. Er wordt druk gesleutels, afgesteld en motoren worden getest. En het is waar: stres klinkt - in om het even welke taal - overal het zelfde. Geweldig om naar te kijken en te beluisteren.

 

Ook tijdens races wordt er in de pits gestopt voor een snelle ingreep. En al is de kleding van de mecaniciens niet zo professioneel als bij de grote races, zoals de endurance series of LM races, de betrokkenheid en zorg voor het materiaal is er beslist niet minder om, ook zonder brandwerende overal.

 

Tijdens races moeten de toeschouwers bij de clubs lopen genoegen nemen met een staanplaats achter het hek, met een redelijk zicht op de Yokohama-S bocht en een stuk recht voor ze naar beneden gaan. De uitlaten naar hen toe gericht komen - in ieder geval qua geluid - niets te kort. Ze genieten zichtbaar en dat wil je als AvD!III

4. In het Alfa Romeo kamp deze twee prachtige Alfa Romeo 1600 Sprint (Veloce) Speziale (1965) met de zo herkenbare Bertone carrosserie. Achter de groene Sprint de Alfa Rome Giulia 1750 GTam #23 (1971) van Jörg Nothnagel (Maintal), die een 15 plaats behaalde.

5. In het Alfa Romeo kamp deze twee prachtige Alfa Romeo 1600 Sprint (Veloce) Speziale (1965) met de zo herkenbare Bertone carrosserie. Achter de groene Sprint de Alfa Rome Giulia 1750 GTam #23 (1971) van Jörg Nothnagel (Maintal), die een 15 plaats behaalde.

6: #4 Maserati 6C/34 (1934) - Josef Otto Rettenmaier. Destijds (1934) ontstaan door aanpassing van de F1 regels. Het gewicht mocht de 750kg niet overschrijven. Maserati nam hun 8CM, fabriceerde enkele aanpassingen en waren er klaar voor. De 6C was niet zó succesvol… De Rettenmaiers kunnen overigens wel een leuke racer pakken, met de Maserati's als favoriet...

7. en 8. #142 Iso Griffo AC/3 (1965) - Steve Brooks (GB). In juli gefotografeerd op het circuit van Le Mans, tijdens de Le Mans Classic en in de AvD uitkomend in C3 - GT Cars up to 1965 over 3000cc. De Iso is uitgerust met een 5,4Ltr motor en was daarmee de “dikste” in zijn klasse, ten opzichte van de Cobra’s, TVR, Jaguar, Ford Shelby, Jaguar en Aston Martin. Op foto 8 komt de Iso door de ingekorte Yokohama-S - de Mercedes- Zie beschrijving hieronder...

8. #142 Iso Griffo AC/3 (1965) - Steve Brooks (GB). In juli gefotografeerd op het circuit van Le Mans, tijdens de Le Mans Classic en in de AvD uitkomend in C3 - GT Cars up to 1965 over 3000cc. De Iso is uitgerust met een 5,4Ltr motor en was daarmee de “dikste” in zijn klasse, ten opzichte... Zie beschrijving hieronder...

9. #3 Alfa Romeo P3 (1935) - Stephan Rettenmaier (Rosenberg). De P3 komt uit in de race voor Hirstoric Grand Prix Cars tot 1965 - Class 1 1925-1934, met de Maserati 6C/34 en een MG K3. De Rettenmaier begeven zich in de achterhoede.

10. #12 Maserati 300 S (1956) - Dr. Michael Willms & Maximilian Werner (D) tijdens de opstelling voor de start en uitko-mend in de race voor 2-sitzige Rennwagen mit Trommelbremsen (A) über 2000ccm bis 3000ccm.

Foto 11: #248 Maserati 250F CM5 (1957) - Dr. Klaus Lehr (Weinheim). De Maserati 250F werd geproduceerd van 1954 tot 1957 en in totaal werden 26 exemplaren geproduceerd. Het frame was een multi tubulair ontwerp met aluminium carrosseriedelen. De achtervering... Zie vervolg hieronder...

12. #60 Bizzarrini 5300 GT (1965) - Dirk R. Ebeling (D). Eén van de 2 Bizzarrini’s in de race 2-zits Racewagens en GT’s tot 1960/’61. Zij moeten het o.a. opnemen tegen Lotussen 11 en Elite, Coopers T49 Monaco, Maserati’s, Porsches en de 300 SL van mercedes.

Foto 7 en 8.

#142 Iso Griffo AC/3 (1965) - Steve Brooks (GB). In juli gefotografeerd op het circuit van Le Mans, tijdens de Le Mans Classic en in de AvD uitkomend in C3 - GT Cars up to 1965 over 3000cc. De Iso is uitgerust met een 5,4Ltr motor en was daarmee de “dikste” in zijn klasse, ten opzichte van de Cobra’s, TVR, Jaguar, Ford Shelby, Jaguar en Aston Martin. Op foto 8 komt de Iso door de ingekorte Yokohama-S - de Mercedes-Arena is afgesloten tijdens de AvD -  en rijden naar beneden naar de Müllenbach-loop. Vroeeemmm…! De uitlaten doen hun werk…!

 

Foto 11: #248 Maserati 250F CM5 (1957) - Dr. Klaus Lehr (Weinheim). De Maserati 250F werd geproduceerd van 1954 tot 1957 en in totaal werden 26 exemplaren geproduceerd. Het frame was een multi tubulair ontwerp met aluminium carrosseriedelen. De achtervering was een DeDion type as terwijl de voorkant onafhankelijk wordt geveerd. Hydraulische trommelremmen werden uitgerust op alle vier de wielen. Een viergang handgeschakelde versnellingsbak brengt het vermogen naar de achterwielen. De uitstekende gewichtsverdeling werd bereikt door het plaatsen van het meeste gewicht vòòr de achteras. Dr. Lehr zou zeven oldtimers bezitten, waarmee hij meer dan regelmatig wordt gesignaleerd. Zo rijdt hij graag in de Mille Miglia en Giro Sicilia in Italië, maar meestrijden in de Carrera Panamericana…, hij draait er zijn hand niet voor om. Een liefhebber, dank zij wie de bezoekers konden genieten !

 

© 2018 gepubliceerd 07-2018

bottom of page