top of page

/artikelen - ennstal classic 2016

overzicht artikelen
Ferrari 212 Inter Vignale uit 1952 (s/n 0205EL), met Alexander & Chantal Senft (CH)

'nJoy Media / teksten /  artikelen

Ennstal Classic & Race Car Trophy - Gröbming (A)

27 t/m 30 juli, 2016

Evenementen Buitenland

 

© 2016 ‘nJoy Media

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ach..., eigenlijk is het om het even. Het gaat vooralsnog om het plezier dat je er aan beleeft, al streeft elke deelnemer misschien toch naar een zo goed mogelijk resultaat. Als fotograaf sta je wel eens zonder camera (ja hoor, echt wel! en meestal schrijft hij dan ook...) tussen de toeschouwers en dan hoor je soms de meest uiteenlopende reacties op -met name- de deelnemers, maar ook op de auto's. Met name als er leergierige kinderen bij zijn kan het erg grappig worden. Met camera wordt je soms ook geconfronteerd met minder fijne taal van landgenoten. Dat "landgenoot' hebben ze dan even niet in de gaten... 

 

De Ennstal Classic dateert uit 1993, toen de eerste editie werd georganiseerd met zo'n 30 a 35 deelnemers. Een proef meer, om te kijken of het potentie had voor een of meerdere volgende keren. Reden er in eerste instantie alleen de Mercedes-Benzen en Porsches, langzamerhand werd dat verscheidener en mooier en groter en duurder... 'nJoy Media is er volledig bij vanaf 2001 en toen reden er -overigens eind augustus- 148 auto's mee. In de tussenliggende jaren is de Ennstal dus aardig gegroeid. Destijds vond de scruteneering plaats in een garage aan het eind van de hoofdstraat. Op die plaats is nu een supermarkt verrezen... met parkeerplaats. Het programma is eigenlijk niet zo veel veranderd ten opzichte van toen...

 

Donderdag de bergproef Stoderzinken. De berg werd afgesloten en om 14:00 uur kwamen de eerste naar boven. In 2016 was dat om 07:15... Om 14:10 werden de eerste pk's waargenomen als er na een bocht flink gas werd gegeven. Zo'n eerste keer worden geconfronteerd met vooroorlogs rijdend materiaal is wel heel indrukwekkend. Kijk maar eens mee (en zoek desnoods eens op internet...):

 

#1 Bentley 3 L Speed Model (1924) - 2996ccm, 80pk en daarme de oudst deelnemende auto

#2 Rally Cycle Car (1924) - 1100ccm, 38pk

#3 Vauxhall 30 / 98 (1924) - 4250ccm, 140pk

#4 Bentley 3-4/5 Speed Model (1926) - 4398ccm, 120pk

#5 OM 665 Superba (1927) - 2115ccm, 80pk

#6 Mercedes-Benz SS Renn-Sport (1928) - 71ccm, 180pk

#7 Bean 20 / 80 (1928) - 3000ccm, 120pk

#8 Sumbeam Hurlingham (1930) - 2035, 45pk

#9 Aston Martin International (1930) - 1495ccm, 92pk

#10 Lea Francis Hyper S (1930) - 1479, 80pk

#11 Alfa Romeo 6 C (1930) - 1752ccm, 85pk

#12 Invicta S-Type (1932) - 4443ccm, 150pk

#13 Marendaz-Special (1932) - 1869, 70pk

#14 Alvis Speed 20 (1933) - 2762ccm, 90pk

 

Dit zijn de eerste 14 deelnemende auto's en -op 1 en 4 na- allemaal verschillende merken. Het volgende rijtje merken en modellen zijn de navolgende 16 auto: Morgan Super Sport, Aston Martin Mk II, Lagonda Rapier, Bentley Derby 3 1/2, Lagonda M45 Le Mans, Bentley V.D.P. Tourer, Lagonda M25 Tourer, Morgen Threewheeler, Alvis Speed 25, Aston Martin Ulster, Railton Light Sports, Bentley 4 1/2, Bugatti TT 57, Jaguar SS 100, Lagonda LG 45, Riley TT Sprite. Nog 1 bijzodere dan: de Skoda 420 Monte Carlo (1938) - 1385ccm, 31pk. Een merk dat nu zijn sporen wel verdiend heeft... Tot zover het vooroorlogse spul en werkelijk, als deze kanonnen naar boven brullen, dan lijkt het of er een steenlawine is ontketend... wat een geweld, geweldig !

 

Als "Ferrariman" -het merk dat me de autowereld introk- deed het me deugd, dat er prachtige Ferrari's meereden. De oudst deelnemende Ferrari was de 212 Inter Ghia Coupe *0155EL* (1951) - 2544ccm, 170pk.. Deze werd gevolgd door een 166 MM Barchetta *0264MM* (1953) - 1995ccm , 160pk. Uit 1954 de Ferarri 225 S Vignale Coupe *0223EL* (1954) en de fam. Roschmann bracht een 250 GT Berlinetta *0415GT* (1955) in en de 500 Mondial *0528HD* (1955). Qua Ferrari kan ik ook nog even doorgaan: 2x 250 GT SWB, 250 TR, 250 GT Boano, 250 GT Drogo (!), 275 GTB (foto boven), 330 GTC. en als laatste een 365 GTC/4 wat eigenlijk een 365 GTB /4 Daytona Spider conversion *13637* was... Ach, zij van de Ennstal hadden verstand van organiseren en auto's in het algemeen misschien, maar niet van Ferrari. Zelfs de Ferrari-specialisten liggen -nog steeds- regelmatig met elkaar overhoop over "een echte", "een namaak", of iets er tussenin...

 

Veel mooie Porsches, Alfa Romeo's -we komen immers voor de auto's- Aston Martins, Auston Healy's en Maserati's doen natuurlijk dezelfde truc. Helaas is anno 2016 het deelnemers veld niet meer zo divers. De vooroorlogse zijn er minder en de rest van het veld meer gewoontjes... of zijn wij na zoveel jaren, na zo veel kilometers, na zoveel foto's, na zo veel rally's en na nog meer circuits misschien wat verwend geraakt...? Dat kan natuurlijk ! Compromis, we laten het in het midden en genieten toch maar van de deelneende auto in de 2016 editie. En de andere goed dingen van zo'n Rally-feest, want aan eet- en drinktenten geen gebrek. Anno 2016 is ook de afdaling van de Stoderzinken een proef en deze wordt eigenlijk drect gevolgd door de Geolyth Proloog (416km). De rest is interessant voor iedereen: Red Bull Ring, Nock Alm en de Sölkpass zijn allemaal plaatsen to be !

 

Vrijdag gaat het dan door de Hohe Tauern en wordt er gestreden om de Artcurial Marathon (429km). Jaren terug reed men ruim 700km op een dag, maar dat is toch maar teruggebracht. Wel verstandig..., was de algehele opvatting, want van meerdere deelnemers werd vernomen dat ze het waanzin vonden. Je doet het wel voor je plezier, hoor! Inmiddels doen deze mensen ook niet meer mee, maar hebben hun pijlen op andere evenementen gericht. Wel jammer, want ze reden met mooie auto's. Nu is de vrijdag een dag van machtige natuur en gewoon plezier hebben van het "autorijden in het laatste Paradijs...". Natuurlijk hopen we dan op mooi weer, want er zijn wel jaren geweest dat er sprake was van donder, bliksem, modderstromen en auto's in de greppel... of erger. Je bent tenslotte in de bergen, maar gelukkig waren er nimmer persoonlijke verwondingen te betreuren. 

 

Op vrijdag is de Finish altijd in Schladming, een plaatsje westelijk van Gröbming en bekend van Kampioenschappen Ski-schansspringen. Tijdens de Planai is hier dan ook wat te doen op de laatste dag. Verder wordt er een "strijd" geleverd waar de Ennstal Classic zal worden "gehouden", zeg maar wie de Ennstal Classic host. Voor de eerstkomende jaren is dat "gelukkig" weer Gröbming. De vrijdag wordt er gereden door de Höhe Tauern en wordt achtereensvolgens Pürgg, Bad Mittendorf, Palfau, Lunz am See, Steyr, Spital am Pyhrn, Schloss Pichlarn en Haus aangedaan, alvorens er wordt gefinisht in Schladming. Ook dit is een dag van gieneten van het "Autofahren im letzten Paradies" en er zitten best lastige stukjes tussen...

 

De grote finale op zaterdag -samen met de Race Car Trophy- valt of staat met het weer. Is het slecht weer, dan staan de auto's opgesteld, is de 'Speaker" er die het programma aan elkaar kletst, staan de (meeste) fotografen in de stromende regen en de TV-crews balen als een stekker... Toeschouwers zijn er bijna niet. Dit jaar was het echter prachtig weer. Toeschouwers waren er ook, maar de VIP tribune was slechts deels gevuld. We houden eht er maar op, dat het ligt aan het tijdstip (2 weken later dan normaal). Voor de auto's van de Race Car Trophy arriveren vanuit Moosheim is er van alles op het marktplein en in het dorp te doen. Daarna volgt de proef van de Race Cars Trophy en aansluitend nog enkele demo-rondes. Tot slot volgt de grote finale: een vaardigheisrit door het dorp met fotocel tijdcontroles. Het komt op de honderdste seconden aan... Start 12:30... einde 15:20 inclusief ceremonie. Om 15:30 is Gröbming weer een slapend, beetje saai dorp waar alleen nog het gekletter van de vallende steigerbuizen is te horen...

 

Onderstaande links resp. naar de eerste galerie van de Ennstal, idem en van de Race Car Trophy !

 

 

FOTO GALLERIE                                                                 ENNSTAL CLASSIC & RACE CAR TROPHY 

Eingenlijk hebben we het hier over twee afzonderlijke evenementen, die parallel worden gereden en aan elke zijn verbonden, in ieder geval wat organisatie betreft. De Ennstal Classis heeft om en nabij de 200 deelnemers,  de Race Car Trophy dit jaar een 35 auto's, waarvan enekel niet alles meereden. Daarbij reden weer enkele deelenmers van de Ennstal mee in de Race Car Trophy... Deze laatste genoemde komt voort uit de vroegere demonstratie deelnemers: prachtige wagen die dikwijls door Musea ter beschikking werden gesteld. Hierin reden dan ook speciaal uitgenodigde gasten, zoals Sir Stirling Moss -inmiddels een trouwe en graag geziene gast, al rijdt hij niet zelf meer gezien zijn hoge leeftijd- maar ook Walter Rohrl, Brian Johnsen, Mar Webber en Derek Bell om er een paar te noemen. De een rijdt in een prachtige Bentley de RCT de andere in een Porsche RS 550 de Ennstal Classic.

#56 Ferrari 250 GT Prototyp (1956) - 2953ccm, 220pk Christian Gabka / Marcus Görig (DE)

#60 Porsche 356 Speedster (1957) - 1582ccm, 75pk Claus Ritter / Julian Brandes (DE)

#96 Porsche 356 Carrera 2 (1962) - 1966ccm, 130pk Wolfgang Porsche / Günther Horvath (AT)

#100 Ferrari 250 GTO (1962) - 3000ccm, 250pk Irvine Laidlaw / Tony Davies (GB)

#141 Citroen DS 21 Cabrio (1967) - 2160ccm, 104pk Thomas Loebenstein / Thomas Stockmayer (AT)

#180 Lancia Fulvia (1971) - 1600ccm, 115pk Gerhard Mischka / Evelyn Mischka (AT)

#192 Fiat Abarth 124 (1972) - 1756ccm, 180pk Werner Fessl / Wolfgang Artacker (AT)

#44 Porsche 356 Coupé (1954) - 1488ccm, 55pk Fritz Enzinger / Annemarie Josef (AT) #45 Porsche 550 Spyder (1954) - 1498ccm, 110pk Neel Jani / Malcolm Thorne (CH/GB) #50 Jaguar XK 140 SE-C (1955) - 3442ccm, 210pk Franz Heiserer / Doris Heiserer (AT)

#51 Mercedes-Benz 300 SL (1955) - 2996ccm, 215pk Bernd Viehof / Niklas Viehof (DE) #54 Triumph TR2 Le Mans (1955) - 1991ccm, 90pk Thomas Voglar / Barbara Voglar (AT)

#56 Ferrari 250 GT Prototyp (1956) - 2953ccm, 220pk Christian Gabka / Marcus Görig (DE)

#87 Porsche RS 60 Spyder (1960) - 1587ccm, 160pk Mark Webber (AUS)

#136 Alfa Romeo GTA (1966) - 1600ccm, 120pk Brian Johnson / Brenda Johnson (GB) #137 Alfa Romeo GTA Junior (1967) - 1300ccm, 120pk Richard Frankel / George Frankel (GB) #130 Ferrari 330 GT 2+2 (1966) - 3940ccm, 300pk Georg Schöndorfer / Frank Woodcock (DE) #141 Citroen DS 21 Cabrio (1967) - 2160ccm, 104pk Thomas Loebenstein / Thomas Stockmayer (AT)

#162 Porsche 911 ST (1969) - 2698ccm, 210pk Peter Ulm / Jan Soucek (AT)

#15 Delahaye 135cs (1937) - 3557ccm, 120pk Vincent Tourneur / Laure Fiat (FR)

#26 Lancia Aprilia  (1937) - 1350ccm, 47pk Georg Geyer / Thomas Frik (AT)

#46 Arnolt Bristol 404X (1955) - 1971ccm, 136pk Klaus Landerl / Roland Landerl (AT)

#64 BMW 507 (1957) - 3168ccm, 150pk Diether Klingelnberg / Thies Gossmann (CH)

#87 Porsche RS 60 Spyder (1960) - 1587ccm, 160pk Mark Webber (AUS)

#8 Morgan Threewheeler SS (1934) - 1090ccm, 70pk Florian Kunz / Marlene Kunz (AT)

#20 Lancia Sport Zagato Prototipo (1964) - 1800ccm, 155pk Heinz Swoboda / Corinne Moussong (AT)

#27 Ford Escort XL 1300 (1970) - 2000ccm, 100pk Joachim Althammer / Peter Stockinger (DE)

#5 Austro Vau Formel Vau (1968) - 1300ccm, 75pk Thomas Matzelberger (AT)

bottom of page