top of page
Arbinet D Lion 350cc BSSC (1939) | Metropole Duten - Klassieke autobeleving en meer Metropole Druten herbergt een unieke collectie exclusieve automobielen: oldtimers, youngtimers en newtimers. Deze bijzondere privécollectie is het resultaat van een jarenlange wereldwijde zoektocht van ondernemer Frans van Haren naar klassieke, vintage en exclusieve automobielen. Foto's: 43 Galerie 5 / 6 Impressie: Henk J. Brouwer & Tjalle Beumer | Arbinet D Lion 350cc BSSC (1939) Arbinet Freres begon in Gevrey Chambertin in het Bourgondische wijnbouwgebied en verhuisde later naar de meer geschikte stad Dijon. Hun productie na de Eerste Wereldoorlog was van de 'vélomoteur'-machines, waar veel vraag naar was in de periode met hun eerste reclame uit 1924. Het bedrijf bleef in de kleine productie, met de hand gebouwde sector van de markt... |
---|---|---|
BMW R60/2 (1968) | Rudge Multi 3 pk 499cc (1921 De Rudge Multi was een versnellingsbak die in 1914 werd gepatenteerd. Het systeem bestond uit een aandrijfriem, die zowel voor als achter op variabele poelies liep. Door de poelies te verschuiven kwam de riem er voor hoger en achter lager op te liggen, waardoor de motor harder liep. Met de introductie van de Multi Gear in 1912 lag Rudge de concurrentie ver voor. Ze wonnen de 1914 TT-races met dit systeem en Rudges werd vervolgens uitgesloten.. | Garelli 350cc (1924) In 1921 wint de Garelli 350cc de eerste editie van het Circuito del Lario, dat beschouwd wordt als de "Italiaanse TT". In 1922 maakt Garelli een 1-2-3’tje bij de Grand Prix van Straatsburg en wint ook de 1922 editie van de Nations GP in Monza met 100,5 km / h , die andere 500 cc-fietsen overtreft. In 1923 behaalde Achille Varzi het Italiaanse kampioenschap door alle 10 races te winnen. |
Garelli Turismo 350ccC Split Single 3206 (1925) Adalberto Garelli werd in 1886 in Turijn geboren. In 1908 studeerde hij af als ingenieur en kreeg hij de opdracht bij de Fiat-fabriek om een praktische tweetaktmotor te ontwerpen. Het bedrijf was echter niet erg enthousiast over het concept en in 1911 vertrok Garelli om zijn idee van een tweetakt split-single voor een efficiëntere spoeling verder te ontwikkelen, bestaande uit twee parallelle cilinders die in een enkel blok gegoten zijn. Gelukt ! | Renault Dauphine (1962) De Renault Dauphine is een economy-auto met motor achterin, vervaardigd door Renault in een enkele carrosseriestijl - een sedan met drie kasten en vier deuren - als opvolger van de Renault 4CV. Meer dan twee miljoen werden vervaardigd tijdens de productie van 1956-1967. | Renault Dauphine (1962) |
Douglas Model TS 350cc 2 Cylinder SV 2908 (1924) | Alfa Romeo Spider Corsa 6C 2300 Plate (1949) | Mercedes-AMG SLS AMG GT (2014) |
BMW R60/2 met Steib Motorzijspan (1957) | Cyklon 3 1/2 HP Cyklonette Tri-car (1904) De ingenieuze Cyklonette werd gebouwd door de Cyklon Maschinenfabrik GmbH in Berlijn, wiens vroegste voertuigen motorfietsen waren. Met een vergelijkbare configuratie als hun motorfietsen, met de motor boven het voorwiel gemonteerd en het voorwiel met een ketting aangedreven, introduceerde Cyklon hun eerste driewieler op de Leipzig Motor Show in 1902. | Cyklon 3 1/2 HP Cyklonette Tri-car (1904) De Cyklonette was direct gericht op de economy-markt en werd aangedreven door een 450cc één cilinder, luchtgekoelde motor, de kenmerkende doorboorde metalen carrosserie met vlechtwerk details die zitplaatsen bood aan ‘ohne chauffeur und ohne mechaniker’. De besturing gebeurt met de helmstok met de ontsteking, de mengselkraan en de gashendel eraan bevestigd, wat een zekere mate van handvaardigheid vereist – maar uiteindelijk gemakkelijk te beheersen. |
Cyklon 3 1/2 HP Cyklonette Tri-car (1904) De versnelling is door een eenvoudige “Crypto-versnelling” met één draaibeweging op de helmstok in te schakelen. De koeling gebeurt via een door wrijving aangedreven ventilator. De tri-car heeft de handige eigenschap dat hij zowel vanaf de linker- als de rechterstoel kan worden bestuurd. C-vering aan de achterkant zorgt voor meest comfortabele rit en de auto kan een snelheid van 40 km / u halen. | Cyklon 3 1/2 HP Cyklonette Tri-car (1904) Op een bepaald moment in de geschiedenis van het voertuig is de carburateur aan het oppervlak vervangen door een efficiëntere en veiligere sproei-carburateur. Latere modellen werden gebouwd met twee-cilinder motoren en sommige met een vierpersoons carrosserie en andere met een bestelwagencarrosserie. Dat het concept overleefde en dat de Cyklon tot 1922 in productie bleef, getuigt van het onbetwiste succes van de Cyklon... | Audi Rallye Quattro A2 (1984) De Audi Quattro is een weg- en rallyauto, geproduceerd door de Duitse autofabrikant Audi, onderdeel van de Volkswagen Group. Het werd voor het eerst getoond op de Autosalon van Genève 1980 op 3 maart. |
Humber Olympia Tandem Forecar (1903) Met een achtergrond in de fietsproductie begon Humber al in 1896 met de productie van motorvoertuigen, waarbij hij dat jaar motorfietsen tentoonstelde op ‘The International Horseless Carriage Exhibition’. De productie van Humber-voertuigen werd voortgezet in zowel Beeston, Nottingham als Coventry, waarbij er een aanzienlijke rivaliteit was tussen de twee fabrieken, waarbij de Beeston-fabrieken werden gereserveerd voor de productie excl/ modellen... | Humber Olympia Tandem Forecar (1903) | Humber Olympia Tandem Forecar (1903) |
Cedos motorfiets (1919) | Cedos motorfiets (1919) | Pegaso Z-102 Touring Berlinetta (1954) |
Pegaso Z-102 Touring Berlinetta (1954) | Ducati 98 (1952-1956) Ducati was een van de vele Italiaanse bedrijven die het in de jaren vijftig goed deden met lichtgewicht sportieve motorfietsen zoals de 98, vooral de 98 Sport, | Kreidler Florett K53 (1959) |
Eysink 100cc (1934) Eysink was een Nederlandse auto-, fietsen- en motorfietsenfabriek. D.H. (Dick) Eysink begon in 1886 de Amersfoortse Rijwiel-, Automobiel- en Machinefabriek. Zijn zoons Menno en August bouwden in 1897 de eerste Nederlandse auto. Vanaf 1906 heette het bedrijf Eysink Fabrieken NV, Amersfoort, en van 1951 tot 1956 ARI (Amersfoortse Rijwiel Industrie). Eysink starte als een traditionele herstelplaats van stoom- en andere werktuigen. | Zündapp DB200 (1928) De Zundapp DB 200 motorfiets werd gebouwd van 1935 tot 1940 en van 1947 tot 1951 als civiele machine en tijdens de Tweede Wereldoorlog als militaire machine. Vanwege zijn robuustheid en betrouwbaarheid kreeg hij de bijnaam "boerenmotorfiets". Met 96.499 geproduceerde eenheden en een lage aanschafprijs droeg de DB 200 bij aan de populaire motorisering in Duitsland. De Zündapp DBK 200 werd geproduceerd van 1936 tot 1940 en was duur in aanschaf. | Alfa Romeo 6C 2500SS Pininfarina (1949) De fabriek in Portello, verwoest door bombardementen in oorlogstijd, hervatte de autoproductie pas in 1946 met, onvermijdelijk, een vooroorlogse overdracht, de 6C 2500 in verschillende nieuwe gedaanten die de basis vormden van het naoorlogse herstel van het Milanese merk. De 2500, die voorbestemd was om de laatste van de Alfa’s met een afzonderlijk chassis te zijn, debuteerde in 1939 en was een ontwikkeling van de voorgaande 2300. |
Zündapp DB200 (1928) - Eysink 100cc (1934) - onbekende "scooter" - Kreidler Florett K53 (1959) - Ducati 98 (1952-1956) - Moto Guzzi Falcone Sport (1963) | Mercedes Benz 600 kort Pantser (1977) De Mercedes-Benz 600 (W100) is een lijn van ultra-luxe auto’s geproduceerd door Daimler-Benz van 1963 tot 1981. De Grosser Mercedes (“Grand Mercedes”), de voorloper van het moderne Maybach-merk, volgde het type 300d “Adenauer” op als het vlaggenschip van het bedrijf. Het werd gepositioneerd boven de 300-serie Mercedes-Benz W112 in prijs, voorzieningen, en status. Zijn weinige concurrenten omvatten Britse en Amerikaanse equivalenten >>>> | Mercedes Benz 600 Lang (1969) <<<... zoals Rolls-Royce, Bentley, Lincoln Continental, Cadillac Series 75, en Imperial. Over het algemeen werden de modellen met korte wielbasis (SWB) ontworpen voor eigen gebruik, terwijl de modellen met lange wielbasis (LWB) en limousine, vaak voorzien van een centraal tussenschot met elektrisch bedienbare ramen, bedoeld waren voor gebruik als chauffeur. |
Kreidler RS Luxe K 54/511 Elektronik (1981) De Kreidler Florett RS was een bromfietsmodelserie met tweetaktmotoren van Kreidler, waarvan er van 1967 tot 1981 meer dan 125.000 werden gebouwd. De Florett RS was de snelste Kreidler-machine en naast de Hercules K 50 en de Zündapp KS 50 een van de populairste bromfietsen van zijn tijd. | Kreidler Florett (1966) | Derby L1 K4 Cruiser Six Low-Chassis Roadster (1930) Een relatief kortlevend merk, dat bestond van 1921 tot 1936, Derby was de naam, die aan zijn auto's werd gegeven door Éts B Montet, gevestigd in Courbevoie, Frankrijk. Het bedrijf, opgericht in 1912, hield zich aanvankelijk bezig met algemene engineering en nadat WOI begon, te handelen in oorlogsoverschotten van Harley-Davidson motorfietsen. |
Derby L1 K4 Cruiser Six Low-Chassis Roadster (1930) Een relatief kortlevend merk, dat bestond van 1921 tot 1936, Derby was de naam, die aan zijn auto's werd gegeven door Éts B Montet, gevestigd in Courbevoie, Frankrijk. Het bedrijf, opgericht in 1912, hield zich aanvankelijk bezig met algemene engineering en nadat WOI begon, te handelen in oorlogsoverschotten van Harley-Davidson motorfietsen. | Yamaha XS 650S Custom (1982) De Yamaha XS650 is een middelgrote motorfiets en werd geïntroduceerd in oktober 1969. Hij werd geproduceerd tot 1979. Het "Special" cruiser-model werd geïntroduceerd in 1978 en werd geproduceerd tot en met 1985. De XS650 begon met de Hosk SOHC 500 twin uit 1955. Na ongeveer 10 jaar 500 twin te hebben geproduceerd, ontwierpen de ingenieurs van Hosk een 650 cc twin. Later werd het bedrijf Hosk overgenomen door Showa Corporation. | Triumph T120 Bonneville (1970) De Triumph Bonneville T120 is een motorfiets die oorspronkelijk werd gemaakt door Triumph Engineering van 1959 tot 1975. Het was het eerste model van de Bonneville-serie, die werd voortgezet door Triumph Motorcycles Ltd. De T120 werd in het begin stopgezet ten gunste van de grotere 750 cc T140. jaren 70. De naam Bonneville T120 werd in 2016 nieuw leven ingeblazen met grotere motor en bijgewerkte specificaties (gebruikt voor Sirius Black's Motor in Harry Potter. |
Harley Davidson FXDL Dyna Low Rider (2000) | Ducati 900 SS Supersport (1990) De Ducati SuperSport en SS zijn een serie luchtgekoelde viertakt desmodromische 2-kleppen 90° L-twin motorfietsen gemaakt door Ducati sinds 1988. Een limited edition SuperSport genaamd de SuperLight werd in 1992 verkocht. De naam grijpt terug op de ronde behuizing 1973 Ducati 750 Super Sport, en 1975 vierkante behuizing 750 en 900 Super Sport. De benaming 'SS' werd alleen toegepast op de latere modellen met riemaandrijving (Pantah). | Moto Guzzi AV Super-ALCE (1951) De Moto Guzzi Alce was een speciaal ontwikkelde militaire motorfiets van het merk Moto Guzzi die alleen tijdens de Tweede Wereldoorlog werd gebruikt. Tijdens de oorlog werd gewerkt aan de prototypen "Cicogna" en "Alce V" en na de oorlog kwam een nieuw model, de "Superalce" ter beschikking van een aantal Italiaanse overheidsdiensten. |
Brough Superior (1935) Brough Superior motorfietsen, zijspannen en auto's werden gemaakt door George Brough in Nottingham van 1919 tot 1940. De motorfietsen werden de "Rolls-Royce of Motorcycles" genoemd. In de 21 jaar van productie zijn er ongeveer 3.048 motorfietsen in 19 modellen gemaakt; ongeveer een derde van die productie bestaat nog steeds. "Lawrence of Arabia" bezat acht van deze motorfietsen en stierf aan verwondingen die hij opliep toen hij met nummer zeven crashte... |
bottom of page