Evenementen/ Buitenland
23e Tour Auto Optic 2000
Het in 1900 voor de Wereldtentoonstelling in gebruik genomen Grand Palais aan de Avenue Winston Churchill was van 7 t/m 12 april in Parijs de “place to be”. Bij aankomst werd iedere bezoeker gescand en menig Prada tasje geopend. In deze geweldige omgeving van steen, glas en metaal - waar begin vorige eeuw al menig autoshow werd gehouden - schreeuwden ruim 300 klassieke auto’s om aandacht van rijders, bewonderaars, technische keuringsspecialisten en fotografen.
’n Joy Media – Henk J. Brouwer
Ook schreeuwden ze om poetslappen en startnummers en tot slot een laatste blik op de motor, zodat de 2.000 km over de Franse wegen richting Dijon, Mulhouse, Aix-les-Bains, Valence en Marseille vlekkeloos zouden verlopen in de volgende vier dagen.
Op dinsdag 8 april zou de Tour Auto Optic 2000 even buiten Parijs bij kasteel Vaux-Le-Vicomte officieel van start gaan richting Dijon en het circuit van Dijon-Prenois, met er tussenin een speciale opdracht.
Woensdag ging het verder naar Mulhouse met 2 speciale opdrachten en een bezoek aan het circuit Anneau du Rhin, het privé circuit in de hoek van de D8 en D18bis vlak bij Rustenhart aan de Frans/Duitse grens. Donderdag reed de karavaan naar Aix-Les-Bains in de Savoy regio aan het meer van Bourget, nadat 2 specials waren gereden en op het circuit van La Bresse 3
km geracet zou worden. De uiteindelijke winnaars zouden hier 5e worden.
De voorlaatste dag werden alleen 3 specials verreden op afgesloten wegen. Hier zouden beslissende tijden worden neergezet en iedere competitiedeelnemer was zich daarvan bewust…
De dag zou eindigen in Valence. Gedurende de laatste dag zou de Tour Auto Optic 2000 neerstrijken in Marseille, eindelijk weer eens een plaats aan de Middellandse Zee, ja… één van de grootste steden zelfs. Equipe Shaun Lynn/Kevin Kivlochan in een AC Cobra won de Tour Auto Optic 2000 editie 2014 voor de 3e keer (na 2009 en 2012). Team Jean-Pierre Lajournade/ Christophe Bouchet reden hun Jaguar E-Type E naar een 2e plaats en equipe
Hugo Payen/ Tristan Couédel wisten de 3e plaats te veroveren in ook een Jaguar E-Type. Er waren uiteraard nog weer talrijke deelnemende Ferrari’s en ook vooral Alfa Romeo’s.
FOTO GALLERIE TOUR AUTO OPTIC 2ooo 2014
Op de voorgrond #30 de Ferrari 250 GT LWB Scaglietti TdF 1956 s/n 0563GT met team Martin Gruss & Michel Brogard (USA). Daarachter #32 de Ferrari 212 INTER Ghia uit 1952 (s/n 0205EL), met Alexander & Chantal Senft (CH). Een van de Ferrari’s, die een opmerkelijke wijziging onderging in 1955, want hij werd toen omgebouwd naar een spider versie om uiteindelijk in 2010 een metamorfose te ondergaan door een ander koetswerk te plaatsen. Dit was een Berlinetta body van Vignale, die kwam van #0196A… | Tussen 1970 en 1991 werd de De Tomasso Pantera in diverse variaties gebouwd met midscheeps altijd een Ford V8 - 5,7ltr met 310 tot 350 pk - topsnelheid 300km /uur. De Pantera was wel het bekendste model van De Tomaso en werd ontworpen door Tom Tjaarda van het door Ford gekochte designhuis Ghia. Er werden ruim 7000 exemplaren gebouwd, voordat de naam werd gewijzigd in Pantera L. In 1973 was de samenwerking tussen De Tomaso en Ford over. In 1991 werd de Pantera opgevolgd door Guarà. | Deze uiterst zeldzame, bijzonder gave en strakke Alfa Romeo Giulietta SZT uit 1962 op basis van een Sprint-chassis met een aluminium Zagato koets, werd door het team Pascal & Jérome Perrier (F) naar een 61ste plaats gereden in de groep GTS/9. Dit model is één van de 169 “Coda Tonda” (ronde) modellen. Eens temeer blijkt, dat Alfa Romeo super auto’s bouwde voordat er super auto’s bestonden… een fragiele combinatie van lust, precisie, verfijning en esthetische kwaliteit. |
---|---|---|
Louis Delso & Carlos de Miguel (E) in hun lichtgewicht Alfa Romeo 1750 GTAm uit 1969. Deze Alfa was en is nog steeds een succesvolle (historische) toerwagenracer met een “widebody” koets. Was de auto in eerste instantie beschikbaar met een 1800 cc motor, deze zou later worden vergroot naar een 2ltr. Am staat voor America. Het vermogen was 220pk, later vergroot naar zo’n 245pk, hetgeen een topsnelheid leverde van > 220km/uur. Toine Hezemans werd er in 1970 Europees toerwagenkampioen mee. | Het destijds vrijwel onverslaanbare Lancia Stratos Groep 4 rallykanon (V6-2400ccm) uit 1974 is het meest bekend geworden in zijn Alitalia sponsorkleuren rood, groen en wit. Voor het laatst in 1974 uitgerust met een Ferrari Dino V6 die 192pk leverde, kende dit kanon vele rally overwin-ningen tot 1982. De auto werd gemaakt bij Bertone in Turijn en de laatste hand werd gelegd bij Lancia, 20km noordelijker. | De door Pininfarina ontworpen Ferrari 308 GTB (1975-1980) heeft een 255pk sterke 3 liter V8 midscheeps en als stylingkenmerk opklapbare koplampen. In 1977 werd de eerste 308 GTS Targa geïntroduceerd en in 1979 werd het eerste model (#28251) gebruikt voor de serie Magnum, P.I. Voor de serie werden verschillende wagens gebruikt, een nieuwe voor elke serie. Na elke serie werd het exemplaar geveild… De 308 GTB’s (en - Michelotto’s) waren door de jaren heen bijzonder succesvol. |
Favoriet onder de deelnemers was de speciale Ferrari 250 GT Breadvan uit 1964 (#2819GT), die is ontworpen door Piero Drogo en Giotto Bizzarrini. Deze exoot nam ook deel aan de 24 uurs van Le Mans (Davis/Abate - DNF) en heeft een interessante geschiedenis. In grijs metallic geboren op 11 september 1961 werd de auto geleverd aan Olivier Gendebien. Hij werd rood gespoten en medio mei 1962 werd de van origine 250 GT SWB/C (SEFAC Hot Ros) omgebouwd tot de huidige Breadvan ! |